Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723 |
Resumo: | This research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager. |
id |
UFC-7_5d30b7b95cf9f82fe302fefef54db764 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/12723 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentesContraceptive methods : educational strategy with adolescentsEnfermagemEducação em SaúdeAdolescenteAnticoncepcionaisThis research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager.Objetivou-se descrever estratégias educativas em saúde abordando-se métodos contraceptivos com 20 adolescentes de 12 a 15 anos de idade, da 7ª série de uma escola pública de Fortaleza, em novembro de 2007. A metodologia participativa do tipo relato de experiência foi utilizada durante as práticas educativas, com uma média de 150 minutos. Os adolescentes foram divididos em quatro subgrupos interagindo-se em rodízio. Os métodos explorados foram: tabelinha, vasectomia, laqueadura, dispositivo intra-uterino (DIU), diafragma, camisinhas masculina e feminina e anticoncepcional oral. Cada método foi explicado através de materiais como cartazes, bexigas, ilustrações e amarelinha com posterior questionamento aos grupos. Verifi cou-se défi cit de conhecimento sobre anatomia e fi siologia, acarretando dúvidas acerca de alguns métodos. A camisinha masculina foi o método mais popular, a feminina, o DIU e o diafragma, demonstraram serem os métodos com menos esclarecimentos. A participação do enfermeiro na escola facilita o aprendizado de novos conhecimentos para o adolescente.El objetivo fue describir estrategias de educación en salud conversando sobre métodos contraceptivos con 20 adolescentes de 12 a 15 años de edad, del 7º año de una escuela pública de Fortaleza, en noviembre de 2007. La metodología participativa, del tipo relato de experiencia, fue utilizada durante las prácticas educativas, con duración de 150 minutos en media. Los adolescentes fueron divididos en cuatro subgrupos interactuando en forma rotativa. Los métodos explorados fueron: control, vasectomía, ligadura, dispositivo intrauterino (DIU), diafragma, preservativos masculino y femenino y anticonceptivo oral. Cada método fue explicado a través de materiales como carteles, globos, dibujos y diversiones con encuestas a los grupos. Se verifi có un défi cit de conocimiento sobre anatomía y fi siología, acarreando dudas sobre algunos métodos. El preservativo masculino fue el método más popular; el femenino fue el DIU y el diafragma que mostraron ser los métodos menos esclarecidos. La participación del enfermero en la escuela facilita el aprendizaje de nuevos conocimientos para el adolescente.Rev Rene2015-06-10T13:10:52Z2015-06-10T13:10:52Z2009-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723Silva, Kelanne Lima daIzidoro, Ilya de Fátima Ruiz VasconcelosMaia, Carlos ColaresSobreira, Tanara Távoraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T17:47:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12723Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:19.810487Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes Contraceptive methods : educational strategy with adolescents |
title |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
spellingShingle |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes Silva, Kelanne Lima da Enfermagem Educação em Saúde Adolescente Anticoncepcionais |
title_short |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
title_full |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
title_fullStr |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
title_full_unstemmed |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
title_sort |
Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes |
author |
Silva, Kelanne Lima da |
author_facet |
Silva, Kelanne Lima da Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos Maia, Carlos Colares Sobreira, Tanara Távora |
author_role |
author |
author2 |
Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos Maia, Carlos Colares Sobreira, Tanara Távora |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Kelanne Lima da Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos Maia, Carlos Colares Sobreira, Tanara Távora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Educação em Saúde Adolescente Anticoncepcionais |
topic |
Enfermagem Educação em Saúde Adolescente Anticoncepcionais |
description |
This research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01 2015-06-10T13:10:52Z 2015-06-10T13:10:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009. 2175-6783 On line http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723 |
identifier_str_mv |
SILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009. 2175-6783 On line |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028817638260736 |