Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kelanne Lima da
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos, Maia, Carlos Colares, Sobreira, Tanara Távora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723
Resumo: This research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager.
id UFC-7_5d30b7b95cf9f82fe302fefef54db764
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12723
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentesContraceptive methods : educational strategy with adolescentsEnfermagemEducação em SaúdeAdolescenteAnticoncepcionaisThis research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager.Objetivou-se descrever estratégias educativas em saúde abordando-se métodos contraceptivos com 20 adolescentes de 12 a 15 anos de idade, da 7ª série de uma escola pública de Fortaleza, em novembro de 2007. A metodologia participativa do tipo relato de experiência foi utilizada durante as práticas educativas, com uma média de 150 minutos. Os adolescentes foram divididos em quatro subgrupos interagindo-se em rodízio. Os métodos explorados foram: tabelinha, vasectomia, laqueadura, dispositivo intra-uterino (DIU), diafragma, camisinhas masculina e feminina e anticoncepcional oral. Cada método foi explicado através de materiais como cartazes, bexigas, ilustrações e amarelinha com posterior questionamento aos grupos. Verifi cou-se défi cit de conhecimento sobre anatomia e fi siologia, acarretando dúvidas acerca de alguns métodos. A camisinha masculina foi o método mais popular, a feminina, o DIU e o diafragma, demonstraram serem os métodos com menos esclarecimentos. A participação do enfermeiro na escola facilita o aprendizado de novos conhecimentos para o adolescente.El objetivo fue describir estrategias de educación en salud conversando sobre métodos contraceptivos con 20 adolescentes de 12 a 15 años de edad, del 7º año de una escuela pública de Fortaleza, en noviembre de 2007. La metodología participativa, del tipo relato de experiencia, fue utilizada durante las prácticas educativas, con duración de 150 minutos en media. Los adolescentes fueron divididos en cuatro subgrupos interactuando en forma rotativa. Los métodos explorados fueron: control, vasectomía, ligadura, dispositivo intrauterino (DIU), diafragma, preservativos masculino y femenino y anticonceptivo oral. Cada método fue explicado a través de materiales como carteles, globos, dibujos y diversiones con encuestas a los grupos. Se verifi có un défi cit de conocimiento sobre anatomía y fi siología, acarreando dudas sobre algunos métodos. El preservativo masculino fue el método más popular; el femenino fue el DIU y el diafragma que mostraron ser los métodos menos esclarecidos. La participación del enfermero en la escuela facilita el aprendizaje de nuevos conocimientos para el adolescente.Rev Rene2015-06-10T13:10:52Z2015-06-10T13:10:52Z2009-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723Silva, Kelanne Lima daIzidoro, Ilya de Fátima Ruiz VasconcelosMaia, Carlos ColaresSobreira, Tanara Távoraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T17:47:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12723Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:19.810487Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
Contraceptive methods : educational strategy with adolescents
title Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
spellingShingle Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
Silva, Kelanne Lima da
Enfermagem
Educação em Saúde
Adolescente
Anticoncepcionais
title_short Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
title_full Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
title_fullStr Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
title_full_unstemmed Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
title_sort Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes
author Silva, Kelanne Lima da
author_facet Silva, Kelanne Lima da
Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos
Maia, Carlos Colares
Sobreira, Tanara Távora
author_role author
author2 Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos
Maia, Carlos Colares
Sobreira, Tanara Távora
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kelanne Lima da
Izidoro, Ilya de Fátima Ruiz Vasconcelos
Maia, Carlos Colares
Sobreira, Tanara Távora
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Educação em Saúde
Adolescente
Anticoncepcionais
topic Enfermagem
Educação em Saúde
Adolescente
Anticoncepcionais
description This research aimed at describing educational health strategies with adolescents approaching contraceptive methods with 20 adolescents aged 12 to 15 years, of the 7th grade, of a public school in Fortaleza, in November 2007. The participative methodology of the experience report kind described was used during the educational practices, lasting on average 150 minutes. They were divided into four subgroups and interacted in turns. The methods used were: woman’s fertile period, vasectomy, Tubal ligation, intra-uterine device (IUD), diaphragm, masculine and feminine condoms and oral contraceptive. It was explained through materials like posters, bladders and illustrations with subsequent interrogations to the groups. Knowledge defi cit was verifi ed on anatomy and physiology, giving rise to doubts concerning some methods. The masculine condom was the most popular method. The feminine, DIU and the diaphragm were the methods with fewer explanations. The participation of the nurse facilitates the understanding of new knowledge in the school for the teenager.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01
2015-06-10T13:10:52Z
2015-06-10T13:10:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009.
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723
identifier_str_mv SILVA, K. L.et al. Métodos contraceptivos : estratégia educativa com adolescentes. Rev. Rene, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 145-151, jan./mar. 2009.
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028817638260736