Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silvano, Hugo Vieira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125
Resumo: This study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic way
id UFC-7_5d8620c28da0f51986d3514785c30845
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/59125
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.Learning process assessment: some implication for school physical educationAvaliação da aprendizagemEducação Física EscolarAvaliaçãoThis study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic wayEste estudo propõe-se a realizar uma revisão bibliográfica referente à avaliação do processo de aprendizagem associada à educação física, na escolarização brasileira. Objetiva-se identificar a concepção que fundamenta a perspectiva avaliativa de diversos(as) autores(as), como caracterizam e descrevem a avaliação da aprendizagem e quais são as implicações à especificidade da educação física escolar. Utilizou-se, como fonte de busca, diversas plataformas como: ​Google​ acadêmico, ​Scielo​,​ websites​ de revistas eletrônicas e livros. Observou-se ênfase na literatura voltada à visão progressista e mediadora da avaliação, que se contrapõe a uma perspectiva tradicional de avaliação voltada à classificação, exames e testes. Também pode-se identificar a importância e a complexidade das indagações que circundam o tema, como: O que avaliar? Como avaliar? Quando avaliar? O que é avaliar? Para o que avaliar? Questões que, por vezes, são tratadas de forma reducionista e simplistaRevista Brasileira de Educação Física EscolarSanches Neto, LuizSilvano, Hugo Vieira2021-06-21T23:21:48Z2021-06-21T23:21:48Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. ​Avaliação do processo de aprendizagem: ​algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-30T11:46:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59125Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:05.917398Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
Learning process assessment: some implication for school physical education
title Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
spellingShingle Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
Silvano, Hugo Vieira
Avaliação da aprendizagem
Educação Física Escolar
Avaliação
title_short Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
title_full Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
title_fullStr Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
title_full_unstemmed Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
title_sort Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
author Silvano, Hugo Vieira
author_facet Silvano, Hugo Vieira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sanches Neto, Luiz
dc.contributor.author.fl_str_mv Silvano, Hugo Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da aprendizagem
Educação Física Escolar
Avaliação
topic Avaliação da aprendizagem
Educação Física Escolar
Avaliação
description This study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic way
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-06-21T23:21:48Z
2021-06-21T23:21:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. ​Avaliação do processo de aprendizagem: ​algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125
identifier_str_mv SILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. ​Avaliação do processo de aprendizagem: ​algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física Escolar
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física Escolar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028885597519872