Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125 |
Resumo: | This study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic way |
id |
UFC-7_5d8620c28da0f51986d3514785c30845 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/59125 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar.Learning process assessment: some implication for school physical educationAvaliação da aprendizagemEducação Física EscolarAvaliaçãoThis study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic wayEste estudo propõe-se a realizar uma revisão bibliográfica referente à avaliação do processo de aprendizagem associada à educação física, na escolarização brasileira. Objetiva-se identificar a concepção que fundamenta a perspectiva avaliativa de diversos(as) autores(as), como caracterizam e descrevem a avaliação da aprendizagem e quais são as implicações à especificidade da educação física escolar. Utilizou-se, como fonte de busca, diversas plataformas como: Google acadêmico, Scielo, websites de revistas eletrônicas e livros. Observou-se ênfase na literatura voltada à visão progressista e mediadora da avaliação, que se contrapõe a uma perspectiva tradicional de avaliação voltada à classificação, exames e testes. Também pode-se identificar a importância e a complexidade das indagações que circundam o tema, como: O que avaliar? Como avaliar? Quando avaliar? O que é avaliar? Para o que avaliar? Questões que, por vezes, são tratadas de forma reducionista e simplistaRevista Brasileira de Educação Física EscolarSanches Neto, LuizSilvano, Hugo Vieira2021-06-21T23:21:48Z2021-06-21T23:21:48Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-30T11:46:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59125Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:05.917398Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. Learning process assessment: some implication for school physical education |
title |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
spellingShingle |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. Silvano, Hugo Vieira Avaliação da aprendizagem Educação Física Escolar Avaliação |
title_short |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
title_full |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
title_fullStr |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
title_full_unstemmed |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
title_sort |
Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. |
author |
Silvano, Hugo Vieira |
author_facet |
Silvano, Hugo Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sanches Neto, Luiz |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silvano, Hugo Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem Educação Física Escolar Avaliação |
topic |
Avaliação da aprendizagem Educação Física Escolar Avaliação |
description |
This study proposes to carry out a bibliographic review regarding the evaluation of the learning process linked to physical education, in Brazilian schooling. The objective is to identify the concept that underlies the evaluative perspective of several authors, how they characterize and describe the evaluation of learning and what are the implications for the specificity of school physical education. Various platforms were used as a search source, such as google scholar, scielo, electronic journals’ websites, and books. There was an emphasis in the literature focused on the progressive and mediating view of assessment, which is opposed to a traditional assessment perspective focused on classification, exams and tests. It has been also possible to identify the importance and complexity of the questions surrounding the theme, such as: What to evaluate? How to evaluate? When to evaluate? What is to evaluate? What to evaluate for? Issues that are sometimes dealt with in a reductionist and simplistic way |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-06-21T23:21:48Z 2021-06-21T23:21:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125 |
identifier_str_mv |
SILVANO, Hugo Vieira; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Avaliação do processo de aprendizagem: algumas implicações à educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Fortaleza, v. 3, p. 156-186, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física Escolar |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física Escolar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028885597519872 |