Meninas no YouTube: participação, celebrização e cultura do consumo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51905 |
Resumo: | Based on an exploratory research, we studied popular child YouTube channels in Brazil - Isabel Cerer (8 years), Juliana Baltar (9 years), Manoela Antelo (10 years) and Júlia Silva (11 years) -, to analyze their practices of production and dissemination of content, in a context marked by strategies of celebrification and a strong culture of consumption. As theoretical background, we discuss children’s digital cultures with a gender focus. As a result, we see a process of bricolage in which youtubers mobilize three strategic lines – playful capital, (micro) celebrification and emergent femininity – In a gameofforcesinwhichparticipation, creativityand spontaneity are juxtaposed to a postfeminist entrepreneurship (Genz, 2015), increasingly professionally managed, and subordinate to the logic of consumer culture. |
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Meninas no YouTube: participação, celebrização e cultura do consumoGirlhood in YouTube: participation, celebrification, and consumer cultureYoutuberCriança - YoutubeGêneroBased on an exploratory research, we studied popular child YouTube channels in Brazil - Isabel Cerer (8 years), Juliana Baltar (9 years), Manoela Antelo (10 years) and Júlia Silva (11 years) -, to analyze their practices of production and dissemination of content, in a context marked by strategies of celebrification and a strong culture of consumption. As theoretical background, we discuss children’s digital cultures with a gender focus. As a result, we see a process of bricolage in which youtubers mobilize three strategic lines – playful capital, (micro) celebrification and emergent femininity – In a gameofforcesinwhichparticipation, creativityand spontaneity are juxtaposed to a postfeminist entrepreneurship (Genz, 2015), increasingly professionally managed, and subordinate to the logic of consumer culture.Com base numa pesquisa exploratória, estudamos canais de youtubers mirins com enorme popularidade no Brasil – Isabel Cerer (8 anos), Juliana Baltar (9 anos), Manoela Antelo (10 anos) e Júlia Silva (11 anos) –, com o objetivo de analisar as suas práticas de produção e divulgação de conteúdos, num contexto marcado por estratégias de celebrização (Jerslev e Mortensen, 2016) e por uma forte cultura do consumo (Featherstone,2007). Como aporte teórico, discutimos as culturas digitais na infância com enfoque de gênero. Observamos, como resultado, um processo de bricolagem no qual as youtubers mobilizam três linhas estratégicas – capital lúdico, (micro)celebrização e feminilidade emergente –num jogo de forças em que a participação,criatividade e espontaneidades e justa põem uma lógica de empreendedorismo pós-feminista (Genz, 2015) gerido de forma cada vez mais profissional e subordinado à lógica do consumo.Estudos em Comunicação2020-05-22T12:46:41Z2020-05-22T12:46:41Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARÔPO, Lidia Soraya Barreto. SAMPAIO, Inês Vitorino; MIRANDA, Nut Pereira de. Meninas no YouTube: participação, celebrização e cultura do consumo. Estudos em Comunicação n. 26, v.1, p.175-195. 2018.1646-4979http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51905Marôpo, Lidia Soraya BarretoSampaio, Inês Sílvia VitorinoMiranda, Nut Pereira deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-24T14:52:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51905Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:16.847137Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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