A residência pedagógica de física em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celso, William Jonathan Mesquita
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75268
Resumo: Initial teacher training in Brazil has several programs that are part of the National Policy for Teacher Training. One of these programs is the Pedagogical Residency, promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which aims to improve the training of teachers in undergraduate courses. During the program, the resident immerses himself in the school environment of the public basic education network, in which he makes a meticulous observation of everyday school life, in an investigative way, in order to develop a pedagogical intervention in the school and have the opportunity to experience the regency of class. In the year 2020, in the midst of the pandemic, the scholarship holders of the Pedagogical Residency Program faced an unprecedented challenge, being challenged to seek alternative solutions to carry out their activities and fulfill their goals. This work reports the experience of the pedagogical residency in a very unique moment in the history of humanity, the Covid-19 pandemic, addressing the difficulties experienced by scholarship holders and teachers who worked in the basic education network of Fortaleza during this period.
id UFC-7_5fdba547b32d49d4ae794957582b0e84
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/75268
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A residência pedagógica de física em tempos de pandemiaResidência pedagógica; Pandemia de covid-19; Ensino remoto emergencial; Ensino de físicaResidência pedagógicaPandemia de covid-19Ensino remoto emergencialEnsino de físicaPedagogical residencyCovid-19 pandemicEmergency remote teachingPhysics teachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAInitial teacher training in Brazil has several programs that are part of the National Policy for Teacher Training. One of these programs is the Pedagogical Residency, promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which aims to improve the training of teachers in undergraduate courses. During the program, the resident immerses himself in the school environment of the public basic education network, in which he makes a meticulous observation of everyday school life, in an investigative way, in order to develop a pedagogical intervention in the school and have the opportunity to experience the regency of class. In the year 2020, in the midst of the pandemic, the scholarship holders of the Pedagogical Residency Program faced an unprecedented challenge, being challenged to seek alternative solutions to carry out their activities and fulfill their goals. This work reports the experience of the pedagogical residency in a very unique moment in the history of humanity, the Covid-19 pandemic, addressing the difficulties experienced by scholarship holders and teachers who worked in the basic education network of Fortaleza during this period.A formação inicial de professores no Brasil conta com diversos programas que integram a Política Nacional de Formação de Professores. Um desses programas é a Residência Pedagógica, fomentado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), que tem por objetivo aperfeiçoar a formação de professores em cursos de licenciatura. Durante o programa, o residente faz uma imersão no ambiente escolar da rede pública de ensino básica, na qual faz uma observação meticulosa do cotidiano, de maneira investigativa, no intuito de elaborar uma intervenção pedagógica na escola e ter a oportunidade de experimentar a regência de classe. No ano de 2020, em meio à pandemia, os bolsistas da Residência Pedagógica se depararam com um desafio sem precedentes, sendo desafiados a buscar soluções alternativas para realizar suas atividades e cumprir seus objetivos. Esse trabalho relata a experiência da residência pedagógica em um momento muito singular da história da humanidade, a pandemia de Covid-19, abordando as dificuldades vivenciadas pelos bolsistas e professores que atuaram na rede básica de ensino de Fortaleza durante esse período.Coelho, Afrânio de AraújoCelso, William Jonathan Mesquita2023-12-13T14:23:24Z2023-12-13T14:23:24Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCELSO, W.J.M. A residência pedagógica de física em tempos de pandemia. 2022. 63 f. Monografia (Graduação em Física Licenciatura) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75268info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-20T19:54:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/75268Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:49.612373Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
title A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
spellingShingle A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
Celso, William Jonathan Mesquita
Residência pedagógica; Pandemia de covid-19; Ensino remoto emergencial; Ensino de física
Residência pedagógica
Pandemia de covid-19
Ensino remoto emergencial
Ensino de física
Pedagogical residency
Covid-19 pandemic
Emergency remote teaching
Physics teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
title_full A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
title_fullStr A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
title_full_unstemmed A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
title_sort A residência pedagógica de física em tempos de pandemia
author Celso, William Jonathan Mesquita
author_facet Celso, William Jonathan Mesquita
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coelho, Afrânio de Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Celso, William Jonathan Mesquita
dc.subject.por.fl_str_mv Residência pedagógica; Pandemia de covid-19; Ensino remoto emergencial; Ensino de física
Residência pedagógica
Pandemia de covid-19
Ensino remoto emergencial
Ensino de física
Pedagogical residency
Covid-19 pandemic
Emergency remote teaching
Physics teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Residência pedagógica; Pandemia de covid-19; Ensino remoto emergencial; Ensino de física
Residência pedagógica
Pandemia de covid-19
Ensino remoto emergencial
Ensino de física
Pedagogical residency
Covid-19 pandemic
Emergency remote teaching
Physics teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description Initial teacher training in Brazil has several programs that are part of the National Policy for Teacher Training. One of these programs is the Pedagogical Residency, promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which aims to improve the training of teachers in undergraduate courses. During the program, the resident immerses himself in the school environment of the public basic education network, in which he makes a meticulous observation of everyday school life, in an investigative way, in order to develop a pedagogical intervention in the school and have the opportunity to experience the regency of class. In the year 2020, in the midst of the pandemic, the scholarship holders of the Pedagogical Residency Program faced an unprecedented challenge, being challenged to seek alternative solutions to carry out their activities and fulfill their goals. This work reports the experience of the pedagogical residency in a very unique moment in the history of humanity, the Covid-19 pandemic, addressing the difficulties experienced by scholarship holders and teachers who worked in the basic education network of Fortaleza during this period.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-12-13T14:23:24Z
2023-12-13T14:23:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CELSO, W.J.M. A residência pedagógica de física em tempos de pandemia. 2022. 63 f. Monografia (Graduação em Física Licenciatura) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75268
identifier_str_mv CELSO, W.J.M. A residência pedagógica de física em tempos de pandemia. 2022. 63 f. Monografia (Graduação em Física Licenciatura) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022
url http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75268
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028876777947136