Opressão de gênero e violência de Estado na literatura brasileira contemporânea e sua abordagem no livro didático de Ensino Médio
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63366 |
Resumo: | This article analyzes the way the textbook addresses gender oppression and violence in contemporary Brazilian literature. To this end, this work selected the book Novas Palavras 3º ano as a corpus, by Emília Amaral et al. (2016), restricting its analysis to the chapter “Tendências contemporâneas da literatura brasileira”. The article is organized into five sections. In the first, the research hypothesis is presented. In the next section, a discussion about gender concept is incited, trying to understand its manifestation in social structures and its representation in the literature field. In the third part, a reflection is promoted on the violence presence in Brazilian literature, especially contemporary Brazilian literature. In the fourth section, the corpus analysis is carried out. And, in the last part, the partial results of the problem addressed are presented. In general, it was noticed that the texts, particularly those written by women, occupy a marginal space in the textbook. In addition, the literary works that deal with the Brazilian civil-military dictatorship appear only at the level of reference to some writers and works. Supported by authors such as Butler (2017); Bourdieu (2012); Zolin (2005; 2010); Ginzburg (2012; 2017); Seligmann-Silva (2000); Benjamin (2012); Candido (2004), this article aimed to establish a critical reflection on the theme. |
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Opressão de gênero e violência de Estado na literatura brasileira contemporânea e sua abordagem no livro didático de Ensino MédioGender oppression and state violence in contemporary brazilian literature and its approach in high school textbookGêneroViolênciaLiteratura brasileira contemporâneaLivro didáticoThis article analyzes the way the textbook addresses gender oppression and violence in contemporary Brazilian literature. To this end, this work selected the book Novas Palavras 3º ano as a corpus, by Emília Amaral et al. (2016), restricting its analysis to the chapter “Tendências contemporâneas da literatura brasileira”. The article is organized into five sections. In the first, the research hypothesis is presented. In the next section, a discussion about gender concept is incited, trying to understand its manifestation in social structures and its representation in the literature field. In the third part, a reflection is promoted on the violence presence in Brazilian literature, especially contemporary Brazilian literature. In the fourth section, the corpus analysis is carried out. And, in the last part, the partial results of the problem addressed are presented. In general, it was noticed that the texts, particularly those written by women, occupy a marginal space in the textbook. In addition, the literary works that deal with the Brazilian civil-military dictatorship appear only at the level of reference to some writers and works. Supported by authors such as Butler (2017); Bourdieu (2012); Zolin (2005; 2010); Ginzburg (2012; 2017); Seligmann-Silva (2000); Benjamin (2012); Candido (2004), this article aimed to establish a critical reflection on the theme.O presente artigo analisa a maneira como o livro didático aborda a opressão de gênero e a violência na literatura brasileira contemporânea. Para tanto, este trabalho selecionou como corpus o livro Novas Palavras 3º ano, de Emília Amaral et al. (2016), restringindo sua análise ao capítulo “Tendências contemporâneas da literatura brasileira”. O artigo está organizado em cinco seções. Na primeira, apresenta-se a hipótese da pesquisa. Na seção seguinte, imprime-se uma discussão sobre o conceito de gênero, tentando compreender sua manifestação nas estruturas sociais e sua representação no campo da literatura. Na terceira parte, promove-se uma reflexão sobre a presença da violência na literatura brasileira, em especial, a literatura brasileira contemporânea. Na quarta seção, concretiza-se a análise do corpus. E, na última parte, apresentam-se os resultados parciais do problema abordado. Em linhas gerais, percebeu se que os textos, particularmente os de autoria feminina, ocupam espaço marginal no livro didático. Além disso, as obras literárias que tratam da ditadura civil-militar brasileira figuram apenas no nível da referência a alguns escritores e obras. Escorado em autores como Butler (2017); Bourdieu (2012); Zolin (2005; 2010); Ginzburg (2012; 2017); Seligmann-Silva (2000); Benjamin (2012); Candido (2004), objetivou-se estabelecer uma reflexão crítica sobre o tema.Revista Entrelaces2022-01-06T17:41:51Z2022-01-06T17:41:51Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVES, Adão Marcelo Lima Freire; SILVA, Jéssica Maria Cruz. Opressão de gênero e violência de Estado na literatura brasileira contemporânea e sua abordagem no livro didático de Ensino Médio. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 167-187, abr./jun. 2021.2596-2817http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63366Alves, Adão Marcelo Lima FreireSilva, Jéssica Maria Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:22:38Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63366Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:54.342622Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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