As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, José Marcos Ernesto Santana de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Pollyanne Bicalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782
Resumo: This article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession.
id UFC-7_6607cbb09d6c61eecb09a54ccc6f2829
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52782
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicialThe social representations of oneself and being a teacher of letters students in initial trainingDialogismoTeoria das Representações Sociais (TRS)Formação docente inicialEstágio supervisionadoLíngua portuguesaThis article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession.Este artigo teve como objetivo analisar e discutir as representações sociais de si e de ser professor de Língua Portuguesa em enunciados de alunos de sétimo semestre de um curso de Letras de uma universidade pública já em fase de estágio supervisionado. Assim, para alcançar tal intento, aplicamos um questionário semiestruturado aos referidos alunos para a coleta de dados e formação de um corpus de análise. A pesquisa, de caráter qualitativo-interpretativo, teve como arcabouço teórico os pressupostos bakhtinianos sobre o dialogismo e a Teoria das Representações Sociais (TRS) de Moscovici (2012, 2015) e os estudos sobre a formação de professores, baseando-nos em Schön (2000) e Tardif (2014). As análises nos apontaram que alguns alunos, apesar de já estarem no exercício do primeiro estágio supervisionado, têm uma representação de ser professor como uma profissão sacrificada, injustiçada, porém heroica e não têm uma representação de si como futuros professores atuantes no magistério.Fólio – Revista de Letras2020-07-07T10:19:26Z2020-07-07T10:19:26Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020.2176-4182http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782França, José Marcos Ernesto Santana deRibeiro, Pollyanne Bicalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:01:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52782Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T18:01:07Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
The social representations of oneself and being a teacher of letters students in initial training
title As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
spellingShingle As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
França, José Marcos Ernesto Santana de
Dialogismo
Teoria das Representações Sociais (TRS)
Formação docente inicial
Estágio supervisionado
Língua portuguesa
title_short As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
title_full As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
title_fullStr As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
title_full_unstemmed As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
title_sort As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
author França, José Marcos Ernesto Santana de
author_facet França, José Marcos Ernesto Santana de
Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author_role author
author2 Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, José Marcos Ernesto Santana de
Ribeiro, Pollyanne Bicalho
dc.subject.por.fl_str_mv Dialogismo
Teoria das Representações Sociais (TRS)
Formação docente inicial
Estágio supervisionado
Língua portuguesa
topic Dialogismo
Teoria das Representações Sociais (TRS)
Formação docente inicial
Estágio supervisionado
Língua portuguesa
description This article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-07T10:19:26Z
2020-07-07T10:19:26Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020.
2176-4182
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782
identifier_str_mv FRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020.
2176-4182
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fólio – Revista de Letras
publisher.none.fl_str_mv Fólio – Revista de Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935821310001152