As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782 |
Resumo: | This article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession. |
id |
UFC-7_6607cbb09d6c61eecb09a54ccc6f2829 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52782 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicialThe social representations of oneself and being a teacher of letters students in initial trainingDialogismoTeoria das Representações Sociais (TRS)Formação docente inicialEstágio supervisionadoLíngua portuguesaThis article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession.Este artigo teve como objetivo analisar e discutir as representações sociais de si e de ser professor de Língua Portuguesa em enunciados de alunos de sétimo semestre de um curso de Letras de uma universidade pública já em fase de estágio supervisionado. Assim, para alcançar tal intento, aplicamos um questionário semiestruturado aos referidos alunos para a coleta de dados e formação de um corpus de análise. A pesquisa, de caráter qualitativo-interpretativo, teve como arcabouço teórico os pressupostos bakhtinianos sobre o dialogismo e a Teoria das Representações Sociais (TRS) de Moscovici (2012, 2015) e os estudos sobre a formação de professores, baseando-nos em Schön (2000) e Tardif (2014). As análises nos apontaram que alguns alunos, apesar de já estarem no exercício do primeiro estágio supervisionado, têm uma representação de ser professor como uma profissão sacrificada, injustiçada, porém heroica e não têm uma representação de si como futuros professores atuantes no magistério.Fólio – Revista de Letras2020-07-07T10:19:26Z2020-07-07T10:19:26Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020.2176-4182http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782França, José Marcos Ernesto Santana deRibeiro, Pollyanne Bicalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:01:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52782Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T18:01:07Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial The social representations of oneself and being a teacher of letters students in initial training |
title |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
spellingShingle |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial França, José Marcos Ernesto Santana de Dialogismo Teoria das Representações Sociais (TRS) Formação docente inicial Estágio supervisionado Língua portuguesa |
title_short |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
title_full |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
title_fullStr |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
title_full_unstemmed |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
title_sort |
As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial |
author |
França, José Marcos Ernesto Santana de |
author_facet |
França, José Marcos Ernesto Santana de Ribeiro, Pollyanne Bicalho |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Pollyanne Bicalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
França, José Marcos Ernesto Santana de Ribeiro, Pollyanne Bicalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dialogismo Teoria das Representações Sociais (TRS) Formação docente inicial Estágio supervisionado Língua portuguesa |
topic |
Dialogismo Teoria das Representações Sociais (TRS) Formação docente inicial Estágio supervisionado Língua portuguesa |
description |
This article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-07T10:19:26Z 2020-07-07T10:19:26Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020. 2176-4182 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782 |
identifier_str_mv |
FRANÇA, José Marcos Ernesto Santana de; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações sociais de si e do ser professor de alunos de letras em formação inicial. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 1, p. 535-558, jan./jun. 2020. 2176-4182 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fólio – Revista de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Fólio – Revista de Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935821310001152 |