Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494 |
Resumo: | Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse. |
id |
UFC-7_684cbcf05eecc2b982aa49c235a641b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58494 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Atração de pessoas nas startups: discursos de seduçãoAtracción de personalen las startups: Discursos de seducciónAttracting talents in startups: discourses of seductionStartupsAtração de talentosRetenção de talentosProcessos seletivosEstratégias discursivas.Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse.Este estudo teve como objetivo analisar estratégias de persuasão das startups para seduzir e atrair potenciais candidatos. Foram selecionadas oito startups por acessibilidadee, entrevistados os responsáveis pela Gestão de Pessoas destas. O corpus da pesquisa foi analisado pela Análise do Discurso. Os resultados apontaram para sete estratégias de persuasão no recrutamento, que são as oposições no discurso:nós versus eles, as redes sociais e o employer branding, os modismos do pop management, a diversidade como discurso, a flexibilidade, o ambiente descontraído e o discurso do crescimento. Todos estes temas aparecem como estratégias de persuasão e sedução que torna o discurso organizacional sutil e envolvente. As startups estabelecem implicitamente relações interdiscursivas com o discurso capitalista.2021-05-19T21:21:47Z2021-05-19T21:21:47Z2021-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494Faria, Sabrina GuimarãesMarra, Adriana VentolaÁssimos, Bruno MedeirosSouza, Mariana Mayumi Pereira deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-19T21:21:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58494Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-05-19T21:21:47Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução Atracción de personalen las startups: Discursos de seducción Attracting talents in startups: discourses of seduction |
title |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
spellingShingle |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução Faria, Sabrina Guimarães Startups Atração de talentos Retenção de talentos Processos seletivos Estratégias discursivas. |
title_short |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
title_full |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
title_fullStr |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
title_full_unstemmed |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
title_sort |
Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução |
author |
Faria, Sabrina Guimarães |
author_facet |
Faria, Sabrina Guimarães Marra, Adriana Ventola Ássimos, Bruno Medeiros Souza, Mariana Mayumi Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Marra, Adriana Ventola Ássimos, Bruno Medeiros Souza, Mariana Mayumi Pereira de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Sabrina Guimarães Marra, Adriana Ventola Ássimos, Bruno Medeiros Souza, Mariana Mayumi Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Startups Atração de talentos Retenção de talentos Processos seletivos Estratégias discursivas. |
topic |
Startups Atração de talentos Retenção de talentos Processos seletivos Estratégias discursivas. |
description |
Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-19T21:21:47Z 2021-05-19T21:21:47Z 2021-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494 |
identifier_str_mv |
FARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806508379406336 |