Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Sabrina Guimarães
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marra, Adriana Ventola, Ássimos, Bruno Medeiros, Souza, Mariana Mayumi Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494
Resumo: Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse.
id UFC-7_684cbcf05eecc2b982aa49c235a641b7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58494
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Atração de pessoas nas startups: discursos de seduçãoAtracción de personalen las startups: Discursos de seducciónAttracting talents in startups: discourses of seductionStartupsAtração de talentosRetenção de talentosProcessos seletivosEstratégias discursivas.Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse.Este estudo teve como objetivo analisar estratégias de persuasão das startups para seduzir e atrair potenciais candidatos. Foram selecionadas oito startups por acessibilidadee, entrevistados os responsáveis pela Gestão de Pessoas destas. O corpus da pesquisa foi analisado pela Análise do Discurso. Os resultados apontaram para sete estratégias de persuasão no recrutamento, que são as oposições no discurso:nós versus eles, as redes sociais e o employer branding, os modismos do pop management, a diversidade como discurso, a flexibilidade, o ambiente descontraído e o discurso do crescimento. Todos estes temas aparecem como estratégias de persuasão e sedução que torna o discurso organizacional sutil e envolvente. As startups estabelecem implicitamente relações interdiscursivas com o discurso capitalista.2021-05-19T21:21:47Z2021-05-19T21:21:47Z2021-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494Faria, Sabrina GuimarãesMarra, Adriana VentolaÁssimos, Bruno MedeirosSouza, Mariana Mayumi Pereira deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-19T21:21:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58494Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-05-19T21:21:47Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
Atracción de personalen las startups: Discursos de seducción
Attracting talents in startups: discourses of seduction
title Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
spellingShingle Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
Faria, Sabrina Guimarães
Startups
Atração de talentos
Retenção de talentos
Processos seletivos
Estratégias discursivas.
title_short Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
title_full Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
title_fullStr Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
title_full_unstemmed Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
title_sort Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução
author Faria, Sabrina Guimarães
author_facet Faria, Sabrina Guimarães
Marra, Adriana Ventola
Ássimos, Bruno Medeiros
Souza, Mariana Mayumi Pereira de
author_role author
author2 Marra, Adriana Ventola
Ássimos, Bruno Medeiros
Souza, Mariana Mayumi Pereira de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Sabrina Guimarães
Marra, Adriana Ventola
Ássimos, Bruno Medeiros
Souza, Mariana Mayumi Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Startups
Atração de talentos
Retenção de talentos
Processos seletivos
Estratégias discursivas.
topic Startups
Atração de talentos
Retenção de talentos
Processos seletivos
Estratégias discursivas.
description Our research aim is to analyze the persuasion strategies used by startups to attract potential talents. In order to meet this goal, we selected eight startups through convenience sampling; the interviewees are responsible for the Personnel Management of these companies. The research corpus was analyzed through a discourse analysis approach. The research findings indicate seven strategies of persuasion in the recruiting process, which indicate a few discursive oppositions: we versus them, social media and employer branding, the pop management trend, diversity discourse, flexibility, relaxed working environment, and growth discourse. All these themes emerge as persuasion and seduction strategies that turn organizational discourse into a more subtle and engaging speech. Startups explicitly establish interdiscursive relationships with the capitalist discourse.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-19T21:21:47Z
2021-05-19T21:21:47Z
2021-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494
identifier_str_mv FARIA, S. G. et al. Atração de pessoas nas startups: discursos de sedução. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 19, n. 5, p. 59-70, jan/dez, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806508379406336