Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Burlamaque, Fabiane Verardi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: França, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63350
Resumo: This article presents an excerpt from a literary literacy activity carried out as part of the master's research with the introduction of the wonderful contemporary tale in Brazilian Literature classes for 58 young students of the 2nd year of high school at a public military college. Thus, the following specific objectives were outlined: to present the wonderful story as a possibility of meaningful reading to young readers and to provide, through meaningful reading experience, a possibility of altering and expanding the students' reading subjectivity. To achieve these objectives, activities were proposed based on wonderful contemporary tales by writer Marina Colasanti. The bibliographic research of foundation sought the following definitions: literary literacy (COSSON, 2016; PAULINO, 2005), guiding the practices of teaching literature in the classroom; reading for young readers (PETIT, 2008; LANGER, 2005), bringing new concepts to work with literature directed to young people; and investigation of the influence of fantastic reading in the formation of the literary reader (CORSO, 2006; TODOROV, 2010). It was concluded that the proposed literary literacy activities, in addition to leading students to realize that wonderful tales are timeless and not aimed at specific ages, also made them expand their reading subjectivity and their perennial reading behavior.
id UFC-7_688c544cfe29514fcd5727f4a2cdc972
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63350
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneosLiterary literacy: an experience with wonderful contemporary talesLiteratura juvenilFormação do leitorContos maravilhosos contemporâneosColasant, Marina, 1937-This article presents an excerpt from a literary literacy activity carried out as part of the master's research with the introduction of the wonderful contemporary tale in Brazilian Literature classes for 58 young students of the 2nd year of high school at a public military college. Thus, the following specific objectives were outlined: to present the wonderful story as a possibility of meaningful reading to young readers and to provide, through meaningful reading experience, a possibility of altering and expanding the students' reading subjectivity. To achieve these objectives, activities were proposed based on wonderful contemporary tales by writer Marina Colasanti. The bibliographic research of foundation sought the following definitions: literary literacy (COSSON, 2016; PAULINO, 2005), guiding the practices of teaching literature in the classroom; reading for young readers (PETIT, 2008; LANGER, 2005), bringing new concepts to work with literature directed to young people; and investigation of the influence of fantastic reading in the formation of the literary reader (CORSO, 2006; TODOROV, 2010). It was concluded that the proposed literary literacy activities, in addition to leading students to realize that wonderful tales are timeless and not aimed at specific ages, also made them expand their reading subjectivity and their perennial reading behavior.O presente artigo apresenta um recorte de uma atividade de letramento literário realizada como parte da pesquisa de mestrado com a introdução do conto maravilhoso contemporâneo nas aulas de Literatura Brasileira para 58 jovens estudantes do 2° ano do ensino médio de um colégio público militar. Assim, foram traçados os seguintes objetivos específicos: apresentar o conto maravilhoso como possibilidade de leitura significativa a jovens leitores e oportunizar, por meio da experiência significativa da leitura, uma possibilidade de alteração e ampliação da subjetividade leitora dos alunos. Para alcançar esses objetivos, foram propostas atividades a partir de contos maravilhosos contemporâneos da escritora Marina Colasanti. A pesquisa bibliográfica de embasamento buscou as seguintes definições: letramento literário (COSSON, 2016; PAULINO, 2005), orientando as práticas de ensino de literatura em sala de aula; leitura para jovens leitores (PETIT, 2008; LANGER, 2005), trazendo novas concepções para o trabalho com literatura direcionada aos jovens; e investigação da influência da leitura fantástica na formação do leitor literário (CORSO, 2006; TODOROV, 2010). Concluiu se que as atividades propostas de letramento literário, além de levarem os alunos a perceberem que contos maravilhosos são atemporais e não direcionados a idades específicas, também os fez ampliar sua subjetividade leitora e seu comportamento perene de leitura.Revista Entrelaces2022-01-05T19:50:54Z2022-01-05T19:50:54Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRANÇA, Vanessa; BURLAMAQUE, Fabiane Verardi. Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 89-109, abr./jun. 2021.2596-2817http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63350Burlamaque, Fabiane VerardiFrança, Vanessainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:15:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63350Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:10.287462Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
Literary literacy: an experience with wonderful contemporary tales
title Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
spellingShingle Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
Burlamaque, Fabiane Verardi
Literatura juvenil
Formação do leitor
Contos maravilhosos contemporâneos
Colasant, Marina, 1937-
title_short Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
title_full Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
title_fullStr Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
title_full_unstemmed Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
title_sort Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos
author Burlamaque, Fabiane Verardi
author_facet Burlamaque, Fabiane Verardi
França, Vanessa
author_role author
author2 França, Vanessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Burlamaque, Fabiane Verardi
França, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura juvenil
Formação do leitor
Contos maravilhosos contemporâneos
Colasant, Marina, 1937-
topic Literatura juvenil
Formação do leitor
Contos maravilhosos contemporâneos
Colasant, Marina, 1937-
description This article presents an excerpt from a literary literacy activity carried out as part of the master's research with the introduction of the wonderful contemporary tale in Brazilian Literature classes for 58 young students of the 2nd year of high school at a public military college. Thus, the following specific objectives were outlined: to present the wonderful story as a possibility of meaningful reading to young readers and to provide, through meaningful reading experience, a possibility of altering and expanding the students' reading subjectivity. To achieve these objectives, activities were proposed based on wonderful contemporary tales by writer Marina Colasanti. The bibliographic research of foundation sought the following definitions: literary literacy (COSSON, 2016; PAULINO, 2005), guiding the practices of teaching literature in the classroom; reading for young readers (PETIT, 2008; LANGER, 2005), bringing new concepts to work with literature directed to young people; and investigation of the influence of fantastic reading in the formation of the literary reader (CORSO, 2006; TODOROV, 2010). It was concluded that the proposed literary literacy activities, in addition to leading students to realize that wonderful tales are timeless and not aimed at specific ages, also made them expand their reading subjectivity and their perennial reading behavior.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-01-05T19:50:54Z
2022-01-05T19:50:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRANÇA, Vanessa; BURLAMAQUE, Fabiane Verardi. Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 89-109, abr./jun. 2021.
2596-2817
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63350
identifier_str_mv FRANÇA, Vanessa; BURLAMAQUE, Fabiane Verardi. Letramento literário: uma experiência com contos maravilhosos contemporâneos. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 89-109, abr./jun. 2021.
2596-2817
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrelaces
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrelaces
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028845320667136