Humanização do atendimento à criança na atenção básica : visão dos profissionais
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11809 |
Resumo: | The aim was to comprehend the humanization of child care in primary cases with a professional approach. Qualitative study conducted in a Family Health Unit in Natal, RN, Brazil. Sixteen professionals answered to the form containing questions related to child care, humanization and the practices performed to humanize care. Data were categorized by themes and analyzed based on the principles of the National Policy of Humanization. For the professionals, humanizing the care involves receiving, listening, advising on what is being done with the child, valuing the family, and providing active subject in attendance, even incipiently. Most professionals described care that values the principles of humanization policy, even with the difficulties to implement them into the routine. Therefore it requires motivation and updating of the professionals in order to have self-criticism regarding attendance. |
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Humanização do atendimento à criança na atenção básica : visão dos profissionaisHumanization of children care in primary cases : a professional approachHumanização da AssistênciaSaúde da CriançaAtenção Primária à SaúdeThe aim was to comprehend the humanization of child care in primary cases with a professional approach. Qualitative study conducted in a Family Health Unit in Natal, RN, Brazil. Sixteen professionals answered to the form containing questions related to child care, humanization and the practices performed to humanize care. Data were categorized by themes and analyzed based on the principles of the National Policy of Humanization. For the professionals, humanizing the care involves receiving, listening, advising on what is being done with the child, valuing the family, and providing active subject in attendance, even incipiently. Most professionals described care that values the principles of humanization policy, even with the difficulties to implement them into the routine. Therefore it requires motivation and updating of the professionals in order to have self-criticism regarding attendance.Objetivou-se compreender a humanização do atendimento à criança na Atenção Básica na visão dos profissionais. Estudo qualitativo, realizado em uma Unidade de Saúde da Família de Natal-RN, Brasil. Dezesseis profissionais responderam a um formulário contendo questões referentes ao atendimento à criança, à humanização e às práticas realizadas para humanizar o atendimento. Os dados foram categorizados por temas e analisados a partir dos princípios da Política Nacional de Humanização. Para os profissionais, humanizar o atendimento envolve acolher, escutar, aconselhar sobre o que está sendo realizado com a criança, valorizar a família, e tornar o sujeito ativo no atendimento, mesmo que de forma incipiente. A maioria dos profissionais descreveu atendimento que valorizava parte dos princípios da política de humanização, mesmo com dificuldades para implementá-los na rotina. Requer, portanto, estímulos e atualização dos profissionais para uma postura autocrítica sobre o atendimento.El objetivo fue comprender la humanización de la atención al niño en la Atención Primaria según los profesionales. Estudio cualitativo, llevado a cabo en una Unidad de Salud de la Familia de Natal-RN, Brasil. Dieciséis profesionales respondieron a encuesta con preguntas relacionadas a la atención al niño, humanización y a las prácticas para humanizar la atención. Los datos se clasificaron por temas y analizados con base en los principios de la Política Nacional de Humanización. Para los profesionales, humanizar la atención implicaba en acoger, escuchar, aconsejar acerca de lo que se hace con el niño, valorar la familia y tornar el sujeto activo en la asistencia, aunque tímidamente. La mayoría de los profesionales describió atención que valoraba los principios de la política de humanización, mismo con dificultades en su aplicación en la rutina. Requiere, por lo tanto, estímulo y actualización de profesionales para postura autocrítica acerca de la atención.Rev Rene2015-05-05T16:34:20Z2015-05-05T16:34:20Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMONTEIRO, A. I. et al. Humanização do atendimento à criança na atenção básica : visão dos profissionais. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 4, p. 724-33, 2012.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11809Monteiro, Akemi IwataLima, Kálya Yasmine Nunes deSantos, Ana Dulce Batista dosTeixeira, Gabriela BezerraMacêdo, Isabelle Pinheiro deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-08T17:45:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11809Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:43.057355Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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