Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ariana Pereira da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Guimario Pimentel.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53428
Resumo: This paper is a study about the pedagogical discourse present in the Almanaque da Família of 1947, which was configured as a product of a female press and guided readers to assume the model of what would be, at the time, a “modern woman”. From the theoretical contribution of Discourse Analysis, the objective is to investigate how the content of the publication produced certain meanings in relation to the woman of 1940s. We highlight the functioning of this discourse, observing the emphasis given to the central place of women at home, seen as a kind of essentially feminine mission. We use the discussion proposed by Orlandi (1994, 2006) about pedagogical discourse, taking it as an authoritarian discourse. In addition, the analysis focuses on the notion of discursive memory, seeking to understand how patriarchal ideology built, through effects of evidence, a socially legitimated female model. It is possible to realize that, according to the conditions of production that determined it, the Almanaque da Família produced a conservative female representation, anchored in the religious discourse that supported the social imaginary of the time.
id UFC-7_6c458cd2ab09c3e355f1f17b0a08c736
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/53428
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)Análise do discursoGêneroDiscurso pedagógicoThis paper is a study about the pedagogical discourse present in the Almanaque da Família of 1947, which was configured as a product of a female press and guided readers to assume the model of what would be, at the time, a “modern woman”. From the theoretical contribution of Discourse Analysis, the objective is to investigate how the content of the publication produced certain meanings in relation to the woman of 1940s. We highlight the functioning of this discourse, observing the emphasis given to the central place of women at home, seen as a kind of essentially feminine mission. We use the discussion proposed by Orlandi (1994, 2006) about pedagogical discourse, taking it as an authoritarian discourse. In addition, the analysis focuses on the notion of discursive memory, seeking to understand how patriarchal ideology built, through effects of evidence, a socially legitimated female model. It is possible to realize that, according to the conditions of production that determined it, the Almanaque da Família produced a conservative female representation, anchored in the religious discourse that supported the social imaginary of the time.O trabalho é um estudo sobre o discurso pedagógico do Almanaque da Família de 1947, que se configurava como um produto da imprensa feminina e orientava as leitoras a assumirem o modelo do que seria, à época, uma “mulher moderna”. A partir do aporte teórico da Análise do Discurso, o objetivo é investigar como o conteúdo da publicação produziu determinados sentidos em relação à mulher da década de 1940. Destacam-se os modos de funcionamento desse discurso, observandose a ênfase dada ao lugar central da mulher no âmbito doméstico, visto como uma espécie de missão essencialmente feminina. Utiliza-se a discussão proposta por Orlandi (1994, 2006) em relação ao discurso pedagógico, tomado como um discurso de tipo autoritário. Além disso, a análise centra-se na noção de memória discursiva, buscando compreender como a ideologia patriarcal construiu, por meio de efeitos de evidência, um modelo feminino socialmente legitimado. A partir das análises, é possível perceber que, de acordo com as condições de produção que o determinavam, o Almanaque da Família ajudou a (re)produzir uma representação feminina conservadora, ancorada no discurso religioso que sustentava o imaginário social da época.Gelne2020-08-12T12:59:29Z2020-08-12T12:59:29Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Ariana Pereira da; SILVA, Guimario Pimentel. Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947). Revista do GELNE. Natal (RN) v. 22. n.2. 2020. p. 14-25.2236-0883 ON LINEhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53428Silva, Ariana Pereira daSilva, Guimario Pimentel.info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:29:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53428Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:35.080485Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
title Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
spellingShingle Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
Silva, Ariana Pereira da
Análise do discurso
Gênero
Discurso pedagógico
title_short Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
title_full Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
title_fullStr Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
title_full_unstemmed Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
title_sort Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947)
author Silva, Ariana Pereira da
author_facet Silva, Ariana Pereira da
Silva, Guimario Pimentel.
author_role author
author2 Silva, Guimario Pimentel.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ariana Pereira da
Silva, Guimario Pimentel.
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Gênero
Discurso pedagógico
topic Análise do discurso
Gênero
Discurso pedagógico
description This paper is a study about the pedagogical discourse present in the Almanaque da Família of 1947, which was configured as a product of a female press and guided readers to assume the model of what would be, at the time, a “modern woman”. From the theoretical contribution of Discourse Analysis, the objective is to investigate how the content of the publication produced certain meanings in relation to the woman of 1940s. We highlight the functioning of this discourse, observing the emphasis given to the central place of women at home, seen as a kind of essentially feminine mission. We use the discussion proposed by Orlandi (1994, 2006) about pedagogical discourse, taking it as an authoritarian discourse. In addition, the analysis focuses on the notion of discursive memory, seeking to understand how patriarchal ideology built, through effects of evidence, a socially legitimated female model. It is possible to realize that, according to the conditions of production that determined it, the Almanaque da Família produced a conservative female representation, anchored in the religious discourse that supported the social imaginary of the time.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12T12:59:29Z
2020-08-12T12:59:29Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Ariana Pereira da; SILVA, Guimario Pimentel. Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947). Revista do GELNE. Natal (RN) v. 22. n.2. 2020. p. 14-25.
2236-0883 ON LINE
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53428
identifier_str_mv SILVA, Ariana Pereira da; SILVA, Guimario Pimentel. Ensinando a ser mulher: um estudo do discurso pedagógico do almanaque da família (1947). Revista do GELNE. Natal (RN) v. 22. n.2. 2020. p. 14-25.
2236-0883 ON LINE
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Gelne
publisher.none.fl_str_mv Gelne
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028935192018944