Juventudes, educação e trabalho: reflexões sobre os desafios da escolarização na Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Carolina Coimbra de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lima, Francisca das Chagas Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28216
Resumo: This article proposes a reflection on youth, education and work and the challenges of schooling in Youth and Adult Education - YAE - (EJA, in Portuguese). This is on the assumption that education has not successfully prepared the young for the job market and for life, so as to allow students to understand their economic, political and social reality. The objective is to understand how the contact between youth, schooling and work occurs in the Brazilian reality, in view of the major demographic and educational aspects of the youth population in the country, and to identify the way the educational policies addressing YAE are implemented as well as the effects on meeting social demands and ensuring the right of access to education in this population segment. Currently, the problems faced by young people are closely related to the dynamics of capitalism, which pervade individualism, unfair competition and the requirements of production processes. Therefore, we seek to further identify the contradictions in the relationship between youth, education and work, in view of the advent of neoliberalism, which has altered the dynamics of work and the social relations of production, and situated education, in this context, as an ally of the relations of domination. For theoretical support we resorted to studies by authors who approached this topic, such as Abramovay, Andrade and Esteves (2007), Arroyo (2007), Carrano (2007) and Pais (1990). It was concluded that the YAE should be structured from the students’ needs and provide a liberating vision of the reality in which they live, allowing them to join the labor market with a critical perspective.
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The objective is to understand how the contact between youth, schooling and work occurs in the Brazilian reality, in view of the major demographic and educational aspects of the youth population in the country, and to identify the way the educational policies addressing YAE are implemented as well as the effects on meeting social demands and ensuring the right of access to education in this population segment. Currently, the problems faced by young people are closely related to the dynamics of capitalism, which pervade individualism, unfair competition and the requirements of production processes. Therefore, we seek to further identify the contradictions in the relationship between youth, education and work, in view of the advent of neoliberalism, which has altered the dynamics of work and the social relations of production, and situated education, in this context, as an ally of the relations of domination. For theoretical support we resorted to studies by authors who approached this topic, such as Abramovay, Andrade and Esteves (2007), Arroyo (2007), Carrano (2007) and Pais (1990). It was concluded that the YAE should be structured from the students’ needs and provide a liberating vision of the reality in which they live, allowing them to join the labor market with a critical perspective.Este artigo propõe uma reflexão sobre juventudes, educação, trabalho e desafios da escolarização na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Parte-se do pressuposto de que a educação não tem preparado suficientemente os jovens para o mercado de trabalho e para a vida, de modo que os educandos compreendam sua realidade econômica, política e social. Objetiva-se entender como ocorre o contato entre juventude, escolarização e trabalho na realidade brasileira – tendo em vista os principais aspectos demográficos e escolares da população jovem no país – e identificar o modo de objetivação das políticas educacionais que se dirigem à Educação de Jovens e Adultos e os efeitos no atendimento das demandas sociais e na garantia do direito de acesso à escolarização desse segmento populacional. Atualmente, os problemas enfrentados pelos jovens têm estreita relação com as dinâmicas do capitalismo, as quais perpassam o individualismo, a competição desigual e também as exigências dos processos produtivos. Busca-se ainda identificar as contradições existentes na relação juventude, educação e trabalho, tendo em vista o advento do neoliberalismo, que alterou a dinâmica de trabalho e as relações sociais de produção, bem como inseriu a educação, nesse contexto, como aliada das relações de dominação. Para fundamentação, utilizam-se, no estudo bibliográfico, autores que abordam a temática, tais como Abramovay, Andrade e Esteves (2007), Arroyo (2007), Carrano (2007) e Pais (1990). Conclui-se que a EJA deve se estruturar a partir das necessidades dos alunos que nela se inserem e proporcionar uma visão emancipadora em relação à realidade em que vivem, fazendo com que ingressem no mercado de trabalho com uma perspectiva crítica.En este artículo se propone una reflexión sobre la juventud, la educación y el trabajo y los desafíos de la enseñanza en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). Se parte del presupuesto de que la educación no ha preparado suficientemente los jóvenes para el mercado laboral y para la vida, de manera que los estudiantes comprendan su realidad económica, política y social. El objetivo es entender cómo se produce el contacto entre la juventud, la educación y el trabajo en la realidad brasileña bajo los principales aspectos demográficos y educativos de la población juvenil en el país e identificar el modo de objetivación de las políticas educacionales que se ocupan de la juventud y los adultos y los efectos que producen en el cuidado con las demandas sociales y garantizar el derecho de acceso a la educación de este grupo de la población. En la actualidad, los problemas que enfrentan los jóvenes están estrechamente relacionados con la dinámica del capitalismo, que impregnan el individualismo, la competencia desleal y también los requisitos de los procesos de producción. Se busca, además, identificar las contradicciones en la relación entre juventud, educación y trabajo, en vista de la llegada del neoliberalismo, que ha alterado la dinámica de trabajo y las relaciones sociales de producción y ha puesto la educación, en este contexto, como una aliada de las relaciones de dominación. Para ello, se utilizan en el estudio bibliográfico algunos autores que discuten el tema como: Abramovay, Andrade y Esteves (2007), Arroyo (2007), Carrano (2007) y Pais (1990). Se concluye que la EJA debe estructurarse a partir de las necesidades de los estudiantes que de ella necesitan y proporcionarles una visión emancipadora de la realidad en la que viven, haciéndoles entrar en el mercado laboral con una perspectiva crítica.Revista Educação em Debate2017-11-30T12:27:09Z2017-11-30T12:27:09Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, Carolina Coimbra de; LIMA, Francisca das Chagas Silva. Juventudes, educação e trabalho: reflexões sobre os desafios da escolarização na Educação de Jovens e Adultos. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 73, p. 75-85, jan./jun. 2017.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28216Carvalho, Carolina Coimbra deLima, Francisca das Chagas Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:01:14Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/28216Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:09.339236Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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