A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Graça dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336
Resumo: The objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion.
id UESB-7_187a7848597fee8b39efffc30fecd3b4
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7336
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES LA JUVENILIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES E ADULTAS DESAFÍOS Y POSIBILIDADESTHE JUVINILIZATION OF YOUTH AND ADULT EDUCATION: CHALLENGES AND CURRICULAR POSSIBILITIESCurrículoEducação de jovens e adultos. JuventudesEducación de jóvenes y adultosCurrículoJuventudes: Youth and adult educationCurriculumYouthsThe objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion.El objetivo de este artículo es presentar los resultados de la investigación desarrollada en el Programa de Máster Profesional de Educación de Jóvenes y Adultos - MPEJA - de la Universidad del Estado de Bahía (UNEB), cuyo objetivo fue analizar las representaciones sociales de estudiantes de EJA en una escuela estatal en el estado de Bahía, sobre el currículum y la juventud, destacando los desafíos y las posibilidades en la construcción de un currículo que atienda las culturas juveniles. Metodológicamente, se utilizó el enfoque cualitativo, a través de un estudio de caso. Los resultados revelan muchos desafíos y posibilidades a seguir. Señalan la necesidad de la escuela de buscar su arquitectura y prácticas curriculares, para acercarse a los jóvenes; conocer las diferentes culturas juveniles de los alumnos, es decir, conocer los temas de la acción educativa, buscar elementos para esculpir las particularidades y reconfiguraciones curriculares de EJA; Fomentar acciones de formación colaborativa, basadas en el currículum de insurgencias e inclusión.O objetivo do presente texto é apresentar os resultados da pesquisa desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos do Mestrado Profissional – MPEJA – da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), que teve por objetivo analisar as representações sociais dos(as) estudantes da EJA de uma escola da rede estadual de ensino do Estado da Bahia, acerca de currículo e juventude, ressaltando os desafios e as possibilidades na construção de um currículo que atenda às culturas juvenis. Metodologicamente, utilizou-se a abordagem qualitativa, por meio de estudo de caso. Os resultados revelam muitos desafios e possibilidades a serem trilhados. Sinalizam a necessidade da escola revisitar suas arquiteturas e práticas curriculares, para maior aproximação das juventudes; conhecer as diferentes culturas juvenis dos estudantes, ou seja, conhecer os sujeitos da ação educativa, garimpando elementos para esculpir as particularidades e reconfigurações curriculares da EJA; fomentar ações formativas colaborativas, pautadas em giro curricular de insurgências e inclusão.Edições UESB2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/733610.22481/praxisedu.v16i42.7336Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-772178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336/5123http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas Costa, Graça dos Santos2021-03-25T04:28:02Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7336Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:02Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
LA JUVENILIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES E ADULTAS DESAFÍOS Y POSIBILIDADES
THE JUVINILIZATION OF YOUTH AND ADULT EDUCATION: CHALLENGES AND CURRICULAR POSSIBILITIES
title A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
spellingShingle A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas
Currículo
Educação de jovens e adultos
. Juventudes
Educación de jóvenes y adultos
Currículo
Juventudes
: Youth and adult education
Curriculum
Youths
title_short A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
title_full A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
title_fullStr A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
title_full_unstemmed A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
title_sort A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
author de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas
author_facet de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas
Costa, Graça dos Santos
author_role author
author2 Costa, Graça dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas
Costa, Graça dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação de jovens e adultos
. Juventudes
Educación de jóvenes y adultos
Currículo
Juventudes
: Youth and adult education
Curriculum
Youths
topic Currículo
Educação de jovens e adultos
. Juventudes
Educación de jóvenes y adultos
Currículo
Juventudes
: Youth and adult education
Curriculum
Youths
description The objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336
10.22481/praxisedu.v16i42.7336
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i42.7336
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336/5123
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068819785580544