A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Marco Antonio Toledo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferreira, Gabriel Nunes Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41894
Resumo: This paper discusses music education at non-school spaces of education and how these spaces contribute to the musical education on the outskirts of Fortaleza. The project aims to understand the importance of music courses held by the Project “Jardim de Gente” (Garden of People – Fortaleza/ Ceará/ Brazil) through the students’ perspective. As a methodological approach, a case study in the course of Joint Practice was made. Ten students who participated in the course in the period 2010 to 2013 were chosen and interviewed. In addition to this, course planning and the Pedagogical Political Project of “Jardim de Gente” were used as sources of evidence. Thus, the Joint Practice course emerges as a space of transformation concerning musical practical perceptions and also in relation to daily students activities. According to the results, the project appears as a tool to the democratization of musical knowledge, reinventing the everyday life of its attendees.
id UFC-7_720bf3e78a03b07400d907c3fc9f2f5e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/41894
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.The influence of the "Jardim de Gente" project for everyday life reinvention: a study with young people of neighborhood “Bom Jardim”.Educação musicalEducação não formalCotidianoThis paper discusses music education at non-school spaces of education and how these spaces contribute to the musical education on the outskirts of Fortaleza. The project aims to understand the importance of music courses held by the Project “Jardim de Gente” (Garden of People – Fortaleza/ Ceará/ Brazil) through the students’ perspective. As a methodological approach, a case study in the course of Joint Practice was made. Ten students who participated in the course in the period 2010 to 2013 were chosen and interviewed. In addition to this, course planning and the Pedagogical Political Project of “Jardim de Gente” were used as sources of evidence. Thus, the Joint Practice course emerges as a space of transformation concerning musical practical perceptions and also in relation to daily students activities. According to the results, the project appears as a tool to the democratization of musical knowledge, reinventing the everyday life of its attendees.O presente trabalho aborda a educação musical em espaços não escolares de ensino e como esses espaços contribuem para a educação musical na periferia de Fortaleza. A pesquisa tem como objetivo compreender, sob a perspectiva dos estudantes, a importância dos cursos de Música realizados pelo Projeto Jardim de Gente (bairro Bom Jardim – Fortaleza/ Ceará/ Brasil). Como abordagem metodológica, foi realizado um estudo de caso no curso de Prática de Conjunto. As fontes de evidência utilizadas foram os planos de aula do curso, o Projeto Político Pedagógico do Projeto e também as entrevistas com dez estudantes que participaram do curso no período de 2010 a 2013. Assim, o curso de Prática de Conjunto assume o papel de um espaço de mudanças de percepções com relação à prática musical e também com relação às atividades cotidianas dos estudantes. De acordo com os resultados, o Projeto surge como um espaço de democratização do saber musical, reinventando o cotidiano de seus frequentadores.2019-05-22T16:55:03Z2019-05-22T16:55:03Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNUNES, G. ; NASCIMENTO, M. A. T. . A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim. REVISTA EDUCAÇÃO, ARTES E INCLUSÃO, v. 14, p. 129-155, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41894Nascimento, Marco Antonio ToledoFerreira, Gabriel Nunes Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-24T18:05:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41894Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:46.647852Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
The influence of the "Jardim de Gente" project for everyday life reinvention: a study with young people of neighborhood “Bom Jardim”.
title A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
spellingShingle A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
Nascimento, Marco Antonio Toledo
Educação musical
Educação não formal
Cotidiano
title_short A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
title_full A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
title_fullStr A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
title_full_unstemmed A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
title_sort A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim.
author Nascimento, Marco Antonio Toledo
author_facet Nascimento, Marco Antonio Toledo
Ferreira, Gabriel Nunes Lopes
author_role author
author2 Ferreira, Gabriel Nunes Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Marco Antonio Toledo
Ferreira, Gabriel Nunes Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação musical
Educação não formal
Cotidiano
topic Educação musical
Educação não formal
Cotidiano
description This paper discusses music education at non-school spaces of education and how these spaces contribute to the musical education on the outskirts of Fortaleza. The project aims to understand the importance of music courses held by the Project “Jardim de Gente” (Garden of People – Fortaleza/ Ceará/ Brazil) through the students’ perspective. As a methodological approach, a case study in the course of Joint Practice was made. Ten students who participated in the course in the period 2010 to 2013 were chosen and interviewed. In addition to this, course planning and the Pedagogical Political Project of “Jardim de Gente” were used as sources of evidence. Thus, the Joint Practice course emerges as a space of transformation concerning musical practical perceptions and also in relation to daily students activities. According to the results, the project appears as a tool to the democratization of musical knowledge, reinventing the everyday life of its attendees.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-05-22T16:55:03Z
2019-05-22T16:55:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NUNES, G. ; NASCIMENTO, M. A. T. . A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim. REVISTA EDUCAÇÃO, ARTES E INCLUSÃO, v. 14, p. 129-155, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41894
identifier_str_mv NUNES, G. ; NASCIMENTO, M. A. T. . A influência do projeto Jardim de Gente na reinvenção do cotidiano: um estudo com os jovens do bairro Bom Jardim. REVISTA EDUCAÇÃO, ARTES E INCLUSÃO, v. 14, p. 129-155, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41894
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028735351259136