Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortolin, Luana Cassol
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Brancher, Vantoir Roberto, Paniz, Catiane Mazocco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55252
Resumo: This article aims to understand the educational practices of art teachers in professional education and discuss how art has contributed to curricular integration. Thus, through a qualitative methodology, semistructured interviews were carried out with five art teachers working at a Federal Institute of Science and Technology. For the analysis of the narratives, content analysis was necessary Bardin (2006) and authors such as Barbosa (2010), Araújo and Frigotto (2015), Araújo and Rodrigues (2010), Zabala (1998) helped in the interpretation of the data. Therefore, it was observed that art has a fundamental role in integrated education by articulating aesthetics, reflection, criticism and politics, thus contributing to the formation and autonomy of the subject.
id UFC-7_742ca1e17979beba799bad4acd194643
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55252
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e TecnológicaPrácticas educativas y enseñanza del arte en la educación professional y tecnológicaEducational practices and art teaching in professional and technological educationPráticas educativasEnsino de arteEducação profissionalThis article aims to understand the educational practices of art teachers in professional education and discuss how art has contributed to curricular integration. Thus, through a qualitative methodology, semistructured interviews were carried out with five art teachers working at a Federal Institute of Science and Technology. For the analysis of the narratives, content analysis was necessary Bardin (2006) and authors such as Barbosa (2010), Araújo and Frigotto (2015), Araújo and Rodrigues (2010), Zabala (1998) helped in the interpretation of the data. Therefore, it was observed that art has a fundamental role in integrated education by articulating aesthetics, reflection, criticism and politics, thus contributing to the formation and autonomy of the subject.Este artigo tem como objetivo compreender as práticas educativas dos professores de arte na educação profissional e discutir como a arte tem colaborado para integração curricular. Deste modo, por meio de uma metodologia qualitativa foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com cinco professores de arte atuantes de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Para a análise das narrativas foi necessária análise de conteúdo Bardin (2006). Nos apoiamos em interlocutores como Barbosa (2010), Araújo e Frigotto (2015), Araújo e Rodrigues (2010), Zabala (1998) os quais, auxiliaram na interpretação dos dados. Foi possível observar que a arte tem um papel fundamental no ensino integrado por articular a estética, a reflexão, a crítica e a política, contribuindo, deste modo, para a formação e autonomia do sujeito.Este artículo tiene como objetivo comprender las prácticas educativas de los profesores de arte en la educación profesional y discutir cómo el arte ha contribuido a la integración curricular. Por lo tanto, a través de una metodología cualitativa, se realizaron entrevistas semiestructuradas con cinco maestros de arte que trabajan en un Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología. Para el análisis de las narrativas, fue necesario el análisis de contenido de Bardin (2006). Confiamos en interlocutores como Barbosa (2010), Araújo y Frigotto (2015), Araújo y Rodrigues (2010), Zabala (1998) que ayudaron en la interpretación de los datos. Se pudo observar que el arte juega un papel fundamental en la enseñanza integrada, ya que articula la estética, la reflexión, la crítica y la política, contribuyendo así a la formación y la autonomía de la asignatura.Revista Labor2020-11-12T21:50:36Z2020-11-12T21:50:36Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBORTOLIN, Luana Cassol; BRANCHER, Vantoir Roberto; PANIZ, Catiane Mazocco. Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 82-103, jul./dez. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55252Bortolin, Luana CassolBrancher, Vantoir RobertoPaniz, Catiane Mazoccoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:44:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55252Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:18.473928Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
Prácticas educativas y enseñanza del arte en la educación professional y tecnológica
Educational practices and art teaching in professional and technological education
title Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
spellingShingle Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
Bortolin, Luana Cassol
Práticas educativas
Ensino de arte
Educação profissional
title_short Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
title_full Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
title_fullStr Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
title_full_unstemmed Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
title_sort Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica
author Bortolin, Luana Cassol
author_facet Bortolin, Luana Cassol
Brancher, Vantoir Roberto
Paniz, Catiane Mazocco
author_role author
author2 Brancher, Vantoir Roberto
Paniz, Catiane Mazocco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortolin, Luana Cassol
Brancher, Vantoir Roberto
Paniz, Catiane Mazocco
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas educativas
Ensino de arte
Educação profissional
topic Práticas educativas
Ensino de arte
Educação profissional
description This article aims to understand the educational practices of art teachers in professional education and discuss how art has contributed to curricular integration. Thus, through a qualitative methodology, semistructured interviews were carried out with five art teachers working at a Federal Institute of Science and Technology. For the analysis of the narratives, content analysis was necessary Bardin (2006) and authors such as Barbosa (2010), Araújo and Frigotto (2015), Araújo and Rodrigues (2010), Zabala (1998) helped in the interpretation of the data. Therefore, it was observed that art has a fundamental role in integrated education by articulating aesthetics, reflection, criticism and politics, thus contributing to the formation and autonomy of the subject.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-12T21:50:36Z
2020-11-12T21:50:36Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORTOLIN, Luana Cassol; BRANCHER, Vantoir Roberto; PANIZ, Catiane Mazocco. Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 82-103, jul./dez. 2020.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55252
identifier_str_mv BORTOLIN, Luana Cassol; BRANCHER, Vantoir Roberto; PANIZ, Catiane Mazocco. Práticas educativas e o ensino de arte na Educação Profissional e Tecnológica. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 82-103, jul./dez. 2020.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55252
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028768800833536