Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409 |
Resumo: | Objective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education. |
id |
UFC-7_79aae744e820d1980a259c08f752bf51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/54409 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiênciaGamification in theteaching-learning process of the viral hepatitis: experience reportAprendizagem Baseada em ProblemasEnsino SuperiorMedicinaGamificaçãoObjective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education.Objetivo: Relatar a experiência do uso da estratégia de gamificaçãoem uma turma do4º período do curso de medicina de uma instituição de ensino superior pública.Método:O jogo HepatitisGame foi aplicado na sala de aula no momento do conteúdo correspondente, hepatites virais, no Programa de Disciplina (PD) da Atividade Teórico-Laboratorial (ATL). Trinta e dois (96,9%) alunos participaram da atividade. Resultados:Durante a realização do jogo observou-se o desenvolvimento de habilidades cognitivas importantes para a construção do conhecimento,como,interação intraequipes, motivação, reflexão, criticidade eparticipação. Conclusão:Tal experiência contribuiu de forma ímpar para o processo de ensino-aprendizagem, pois forneceu um contexto para a construção de um sentido mais amplo e integral do conteúdo. Embora a gamificação forneça uma solução inovadora na educação, mais pesquisas são necessárias para avaliar a eficácia dométodona educação médica.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T13:57:17Z2020-10-01T13:57:17Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52,2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409Takenami, IukaryPalácio, Maria Augusta Vasconcelosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T13:57:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54409Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-10-01T13:57:17Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência Gamification in theteaching-learning process of the viral hepatitis: experience report |
title |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
spellingShingle |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência Takenami, Iukary Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Superior Medicina Gamificação |
title_short |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
title_full |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
title_fullStr |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
title_sort |
Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência |
author |
Takenami, Iukary |
author_facet |
Takenami, Iukary Palácio, Maria Augusta Vasconcelos |
author_role |
author |
author2 |
Palácio, Maria Augusta Vasconcelos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Takenami, Iukary Palácio, Maria Augusta Vasconcelos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Superior Medicina Gamificação |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Superior Medicina Gamificação |
description |
Objective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01T13:57:17Z 2020-10-01T13:57:17Z 2020-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52, 2525-9563 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409 |
identifier_str_mv |
TAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52, 2525-9563 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806798830764032 |