Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Takenami, Iukary
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Palácio, Maria Augusta Vasconcelos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409
Resumo: Objective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education.
id UFC-7_79aae744e820d1980a259c08f752bf51
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54409
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiênciaGamification in theteaching-learning process of the viral hepatitis: experience reportAprendizagem Baseada em ProblemasEnsino SuperiorMedicinaGamificaçãoObjective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education.Objetivo: Relatar a experiência do uso da estratégia de gamificaçãoem uma turma do4º período do curso de medicina de uma instituição de ensino superior pública.Método:O jogo HepatitisGame foi aplicado na sala de aula no momento do conteúdo correspondente, hepatites virais, no Programa de Disciplina (PD) da Atividade Teórico-Laboratorial (ATL). Trinta e dois (96,9%) alunos participaram da atividade. Resultados:Durante a realização do jogo observou-se o desenvolvimento de habilidades cognitivas importantes para a construção do conhecimento,como,interação intraequipes, motivação, reflexão, criticidade eparticipação. Conclusão:Tal experiência contribuiu de forma ímpar para o processo de ensino-aprendizagem, pois forneceu um contexto para a construção de um sentido mais amplo e integral do conteúdo. Embora a gamificação forneça uma solução inovadora na educação, mais pesquisas são necessárias para avaliar a eficácia dométodona educação médica.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T13:57:17Z2020-10-01T13:57:17Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52,2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409Takenami, IukaryPalácio, Maria Augusta Vasconcelosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T13:57:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54409Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-10-01T13:57:17Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
Gamification in theteaching-learning process of the viral hepatitis: experience report
title Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
spellingShingle Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
Takenami, Iukary
Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Superior
Medicina
Gamificação
title_short Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
title_full Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
title_fullStr Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
title_full_unstemmed Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
title_sort Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência
author Takenami, Iukary
author_facet Takenami, Iukary
Palácio, Maria Augusta Vasconcelos
author_role author
author2 Palácio, Maria Augusta Vasconcelos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Takenami, Iukary
Palácio, Maria Augusta Vasconcelos
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Superior
Medicina
Gamificação
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Superior
Medicina
Gamificação
description Objective: To report the experience of the use of the gamification strategy in a group of 4th period of the medicine undergraduate course of a public higher education institution. Methods:The Hepatitis Game was applied in the classroom at the time of the corresponding content, viral hepatitis, in the Program of Discipline (PD) of the Theoretical-Laboratory Activity (ATL). Thirty-two (96.9%) students participated in the activity. Results:During the game, the development of important cognitive skills for the construction of knowledge, such as intra-team interaction, motivation, reflection, criticality and participation was observed. Conclusion:This experience contributed unequivocally to the teaching-learningprocess, as it’sprovided a contextfor the construction of a broader and more complete sense of content. Althoughgamification provides an innovative solutionin education, further research is needed to evaluate the effectiveness of the method in medical education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01T13:57:17Z
2020-10-01T13:57:17Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52,
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409
identifier_str_mv TAKENAMI, Iukary ; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos. Gamificação no processo de ensino-aprendizagem das hepatites virais: relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 37-52,
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806798830764032