Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maurício Teodoro de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sanches Neto, Luiz, Ovens, Alan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62689
Resumo: In this article we seek: to reflect on recent research on the “state of the art” on corporeality, which have indicated how this concept has been discussed in different Brazilian contexts; to locate indications of this concept through a complexity thinking perspective, along with the joint construction of the epistemological processes transcending time and space to identify common views in a timeless way; to recognize the impact of this perspective on the understanding of Sich-Bewegen, promoting an important influence on the quality of the pedagogical practice in Physical School Education. We started from the indicative that the 1980s constituted a watershed for the discussion about the object of study and contributed to the development of scientific thinking in Brazilian Physical Education. We believe that complexity thinking, in the creative ways of interacting, implies opening the teaching and learning processes to the emergence of possibilities in the intervention of teachers to expand space and experiences of what is pedagogically possible, since the reflections on the complexity of their practices are permeated by intentionalities and emotions that can explain “inconvenient truths” that are vital to the potential of the students’ learning path.
id UFC-7_7af7915063dbb8ca82c633c68a70f296
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62689
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolarCorporeality: attractive approaches between philosophical thoughts for a complex perspective of school physical educationMerleau-pontyEpistemologiaComplexidadeMerleau-pontyEpistemologyComplexity thinkingIn this article we seek: to reflect on recent research on the “state of the art” on corporeality, which have indicated how this concept has been discussed in different Brazilian contexts; to locate indications of this concept through a complexity thinking perspective, along with the joint construction of the epistemological processes transcending time and space to identify common views in a timeless way; to recognize the impact of this perspective on the understanding of Sich-Bewegen, promoting an important influence on the quality of the pedagogical practice in Physical School Education. We started from the indicative that the 1980s constituted a watershed for the discussion about the object of study and contributed to the development of scientific thinking in Brazilian Physical Education. We believe that complexity thinking, in the creative ways of interacting, implies opening the teaching and learning processes to the emergence of possibilities in the intervention of teachers to expand space and experiences of what is pedagogically possible, since the reflections on the complexity of their practices are permeated by intentionalities and emotions that can explain “inconvenient truths” that are vital to the potential of the students’ learning path.Neste artigo buscamos: refletir sobre pesquisas recentes acerca do “estado da arte” sobre corporeidade, as quais vêm indicando como esse conceito tem sido discutido em diferentes contextos brasileiros; localizar indícios desse conceito por meio de uma perspectiva complexa, coadunando- -se à construção conjunta do processo epistemológico transcendendo tempo e espaço para identificar olhares comuns de modo atemporal; reconhecer o impacto dessa perspectiva na compreensão do Se- Movimentar, promovendo importante influência na qualidade da prática pedagógica em Educação Física escolar. Partimos do indicativo de que a década de 1980 constituiu- se como divisor de águas para a discussão sobre o objeto de estudo e contribuiu com o desenvolvimento do pensamento científico da Educação Física brasileira. Consideramos que a complexidade, nos modos criativos de interagir, implica na abertura dos processos de ensino e de aprendizagem à emergência de possibilidades na intervenção de professores(as) para expandir espaço e experiências do que é pedagogicamente possível, pois as reflexões sobre a complexidade de suas práticas são permeadas por intencionalidades e emoções que podem explicitar “verdades inconvenientes vitais à potencialização do percurso da aprendizagem dos(as) estudantesRevista @mbienteeducação2021-12-02T19:05:44Z2021-12-02T19:05:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, Maurício Teodoro de; SANCHES NETO, Luiz Sanches; OVENS, Alan. Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 96-107, jan./abr. 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62689Souza, Maurício Teodoro deSanches Neto, LuizOvens, Alanporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-02T19:05:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62689Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:33.168291Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
Corporeality: attractive approaches between philosophical thoughts for a complex perspective of school physical education
title Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
spellingShingle Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
Souza, Maurício Teodoro de
Merleau-ponty
Epistemologia
Complexidade
Merleau-ponty
Epistemology
Complexity thinking
title_short Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
title_full Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
title_fullStr Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
title_full_unstemmed Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
title_sort Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar
author Souza, Maurício Teodoro de
author_facet Souza, Maurício Teodoro de
Sanches Neto, Luiz
Ovens, Alan
author_role author
author2 Sanches Neto, Luiz
Ovens, Alan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maurício Teodoro de
Sanches Neto, Luiz
Ovens, Alan
dc.subject.por.fl_str_mv Merleau-ponty
Epistemologia
Complexidade
Merleau-ponty
Epistemology
Complexity thinking
topic Merleau-ponty
Epistemologia
Complexidade
Merleau-ponty
Epistemology
Complexity thinking
description In this article we seek: to reflect on recent research on the “state of the art” on corporeality, which have indicated how this concept has been discussed in different Brazilian contexts; to locate indications of this concept through a complexity thinking perspective, along with the joint construction of the epistemological processes transcending time and space to identify common views in a timeless way; to recognize the impact of this perspective on the understanding of Sich-Bewegen, promoting an important influence on the quality of the pedagogical practice in Physical School Education. We started from the indicative that the 1980s constituted a watershed for the discussion about the object of study and contributed to the development of scientific thinking in Brazilian Physical Education. We believe that complexity thinking, in the creative ways of interacting, implies opening the teaching and learning processes to the emergence of possibilities in the intervention of teachers to expand space and experiences of what is pedagogically possible, since the reflections on the complexity of their practices are permeated by intentionalities and emotions that can explain “inconvenient truths” that are vital to the potential of the students’ learning path.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2021-12-02T19:05:44Z
2021-12-02T19:05:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Maurício Teodoro de; SANCHES NETO, Luiz Sanches; OVENS, Alan. Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 96-107, jan./abr. 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62689
identifier_str_mv SOUZA, Maurício Teodoro de; SANCHES NETO, Luiz Sanches; OVENS, Alan. Corporeidade: aproximações atemporais entre os pensamentos filosóficos para uma perspectiva complexa da educação física escolar. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 96-107, jan./abr. 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação
publisher.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028935084015616