Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Isaias Batista de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3091
Resumo: The current study is an analysis about the thought of the philosopher Ernst Bloch, with reference to his major work, The Principle Hope. The goal is to identify its reflection on the education phenomenon. The work, except the introduction and conclusion, is divided into three parts: in the second chapter is made a rescue of the matter concept and its influence on Avicenna to the ontology of the not-yet formulated by Bloch. In the third segment, the exhibition focuses on the category of hope based on blochian anthropology, which identifies the man as an unfinished being with needs, whose performance of their being and their needs project him into the future with support to dreams of a better life; fact that forwards its reflections to utopia and ethics. In the fourth chapter is treated the centrality of knowledge role to thematize future, with support from their powers and latencies of the matter motion that herald the not-yet as possible. This knowledge treatment refers to the idea of education understood as a thematization work of the future and as a transformative praxis, whose conception is possible to speak about a pedagogy of hope, heading for an education thought as an activity introduction of the new that imply its necessary relationship to ethics, ontology and utopia.
id UFC-7_7b33b5838473dc71d787f1800e45b378
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/3091
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educaçãoConcrete utopia, hope and education: the Principle of Hope Ernst Bloch as a philosophy of educationBloch, Ernst, 1885-1977 - O Princípio Esperança - Crítica e InterpretaçãoFilosofia da EducaçãoEducation PhilosophyThe current study is an analysis about the thought of the philosopher Ernst Bloch, with reference to his major work, The Principle Hope. The goal is to identify its reflection on the education phenomenon. The work, except the introduction and conclusion, is divided into three parts: in the second chapter is made a rescue of the matter concept and its influence on Avicenna to the ontology of the not-yet formulated by Bloch. In the third segment, the exhibition focuses on the category of hope based on blochian anthropology, which identifies the man as an unfinished being with needs, whose performance of their being and their needs project him into the future with support to dreams of a better life; fact that forwards its reflections to utopia and ethics. In the fourth chapter is treated the centrality of knowledge role to thematize future, with support from their powers and latencies of the matter motion that herald the not-yet as possible. This knowledge treatment refers to the idea of education understood as a thematization work of the future and as a transformative praxis, whose conception is possible to speak about a pedagogy of hope, heading for an education thought as an activity introduction of the new that imply its necessary relationship to ethics, ontology and utopia.O presente estudo faz uma análise do pensamento do filósofo Ernst Bloch, tomando como referência sua principal obra, O Princípio Esperança, com o objetivo de identificar a sua reflexão acerca do fenômeno da educação. O trabalho, excetuando-se a introdução e conclusão, é divido em três partes: no segundo capítulo, é feito um resgate do conceito de matéria em Avicena e sua influência para a ontologia do ainda-não, formulada por Bloch. No terceiro segmento, a exposição centra-se na categoria da esperança com base na antropologia blochiana, que identifica o homem como ser inacabado e de carências, cuja realização de seu ser e de suas carências o projetam para o futuro com arrimo nos sonhos por uma vida melhor; fato que encaminha suas reflexões para a utopia e a ética. No quarto capítulo, é tratado o papel da centralidade do conhecimento para a tematização do futuro, com suporte nas potências e latências do movimento da matéria que prenunciam o ainda-não como possível. Esse tratamento atribuído ao conhecimento remete a uma idéia de educação, entendida como trabalho de tematização do futuro, logo como práxis transformadora, de cuja concepção é possível se falar em uma pedagogia da esperança, encaminhando-se para uma consideração da educação como uma atividade de instauração do novo que implica sua relação necessária com a ética, a utopia e a ontologia.http://www.teses.ufc.brArrais Neto, Enéas de AraújoLima, Isaias Batista de2012-07-09T13:57:20Z2012-07-09T13:57:20Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfLIMA, Isaias Batista de. Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação. 2010. 159f.Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2010.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3091porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-01T18:19:28Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/3091Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:53.613780Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
Concrete utopia, hope and education: the Principle of Hope Ernst Bloch as a philosophy of education
title Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
spellingShingle Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
Lima, Isaias Batista de
Bloch, Ernst, 1885-1977 - O Princípio Esperança - Crítica e Interpretação
Filosofia da Educação
Education Philosophy
title_short Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
title_full Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
title_fullStr Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
title_full_unstemmed Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
title_sort Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação
author Lima, Isaias Batista de
author_facet Lima, Isaias Batista de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Arrais Neto, Enéas de Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Isaias Batista de
dc.subject.por.fl_str_mv Bloch, Ernst, 1885-1977 - O Princípio Esperança - Crítica e Interpretação
Filosofia da Educação
Education Philosophy
topic Bloch, Ernst, 1885-1977 - O Princípio Esperança - Crítica e Interpretação
Filosofia da Educação
Education Philosophy
description The current study is an analysis about the thought of the philosopher Ernst Bloch, with reference to his major work, The Principle Hope. The goal is to identify its reflection on the education phenomenon. The work, except the introduction and conclusion, is divided into three parts: in the second chapter is made a rescue of the matter concept and its influence on Avicenna to the ontology of the not-yet formulated by Bloch. In the third segment, the exhibition focuses on the category of hope based on blochian anthropology, which identifies the man as an unfinished being with needs, whose performance of their being and their needs project him into the future with support to dreams of a better life; fact that forwards its reflections to utopia and ethics. In the fourth chapter is treated the centrality of knowledge role to thematize future, with support from their powers and latencies of the matter motion that herald the not-yet as possible. This knowledge treatment refers to the idea of education understood as a thematization work of the future and as a transformative praxis, whose conception is possible to speak about a pedagogy of hope, heading for an education thought as an activity introduction of the new that imply its necessary relationship to ethics, ontology and utopia.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2012-07-09T13:57:20Z
2012-07-09T13:57:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Isaias Batista de. Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação. 2010. 159f.Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2010.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3091
identifier_str_mv LIMA, Isaias Batista de. Utopia concreta, esperança e educação: o Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação. 2010. 159f.Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2010.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028956963602432