Maquiagens e mídias: o rosto como tela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reinaldo, Gabriela Frota
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56277
Resumo: Since we were born, we are evolutionarily able to recognize faces (DARWIN, 1872; SACKS, 2010; LEONE, 2018). The failure of this cerebral faculty would compromise our survival by separating ourselves from the groups to which we belong (SACKS, 1997; CYRULNIK, 1995) and exposing us to the hostility of the environment. Despite the importance of facial recognition from a biological point of view, we have historically modified our faces - voluntarily convulsing the relationship nature x culture. If time and lived experiences are factors of facial transformation said natural, the gesture of intentionally modifying the face asserts itself as a political (AGAMBEN, 1996) and a historical gesture; since it is a volitional act. This article discusses the relationship between face, makeup and screens. I share the thoughts of H. Belting (2007; 2015), who, in his iconology, understands the image as an inseparable element of his relationship with the body and the media. Thisarticle is part of research between face and media.
id UFC-7_7b88f79d3dca338fddb0784a42444566
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/56277
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Maquiagens e mídias: o rosto como telaMakeup and media: face as a screenRostoMaquiagemComunicação de massaSince we were born, we are evolutionarily able to recognize faces (DARWIN, 1872; SACKS, 2010; LEONE, 2018). The failure of this cerebral faculty would compromise our survival by separating ourselves from the groups to which we belong (SACKS, 1997; CYRULNIK, 1995) and exposing us to the hostility of the environment. Despite the importance of facial recognition from a biological point of view, we have historically modified our faces - voluntarily convulsing the relationship nature x culture. If time and lived experiences are factors of facial transformation said natural, the gesture of intentionally modifying the face asserts itself as a political (AGAMBEN, 1996) and a historical gesture; since it is a volitional act. This article discusses the relationship between face, makeup and screens. I share the thoughts of H. Belting (2007; 2015), who, in his iconology, understands the image as an inseparable element of his relationship with the body and the media. Thisarticle is part of research between face and media.Desde que nascemos, nos capacitamos, evolutivamente, para o reconhecimento de rostos (DARWIN, 1872; SACKS, 2010; LEONE, 2018). A impossibilidade de exercer essa faculdade cerebral comprometeria nossasobrevivência nos apartando dos grupos aos quais pertencemos (SACKS, 1997; CYRULNIK, 1995) e nos expondo à hostilidade do meio. Apesar da importância do reconhecimento facial do ponto de vista biológico, historicamente modificamos nossos rostos – convulsionando, voluntariamente, o par natureza e cultura. Se o tempo e as experiências vividas são fatores de transformação facial ditos naturais, o gesto de modificar intencionalmente a face se afirma politica (AGAMBEN, 1996) e historicamente, é um gesto volitivo. Esse artigo discute a relação entre rosto, maquiagem e telas. Parto dos pressupostos de Hans Belting (2007; 2015), que compreende a imagem como parte da tríade composta pelo corpo e os media. Este artigo faz parte de uma pesquisa mais ampla, que desenvolvo sobre a relação rosto e mídia.Compós2021-02-01T14:46:08Z2021-02-01T14:46:08Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfREINALDO, Gabriela Frota. Maquiagens e mídias: o rosto como tela. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 24., 2020, Campo Grande. Anais [...] Campo Grande: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 2020.978-65-5630-000-9http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56277Reinaldo, Gabriela Frotaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-01T14:46:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56277Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-02-01T14:46:45Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Maquiagens e mídias: o rosto como tela
Makeup and media: face as a screen
title Maquiagens e mídias: o rosto como tela
spellingShingle Maquiagens e mídias: o rosto como tela
Reinaldo, Gabriela Frota
Rosto
Maquiagem
Comunicação de massa
title_short Maquiagens e mídias: o rosto como tela
title_full Maquiagens e mídias: o rosto como tela
title_fullStr Maquiagens e mídias: o rosto como tela
title_full_unstemmed Maquiagens e mídias: o rosto como tela
title_sort Maquiagens e mídias: o rosto como tela
author Reinaldo, Gabriela Frota
author_facet Reinaldo, Gabriela Frota
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reinaldo, Gabriela Frota
dc.subject.por.fl_str_mv Rosto
Maquiagem
Comunicação de massa
topic Rosto
Maquiagem
Comunicação de massa
description Since we were born, we are evolutionarily able to recognize faces (DARWIN, 1872; SACKS, 2010; LEONE, 2018). The failure of this cerebral faculty would compromise our survival by separating ourselves from the groups to which we belong (SACKS, 1997; CYRULNIK, 1995) and exposing us to the hostility of the environment. Despite the importance of facial recognition from a biological point of view, we have historically modified our faces - voluntarily convulsing the relationship nature x culture. If time and lived experiences are factors of facial transformation said natural, the gesture of intentionally modifying the face asserts itself as a political (AGAMBEN, 1996) and a historical gesture; since it is a volitional act. This article discusses the relationship between face, makeup and screens. I share the thoughts of H. Belting (2007; 2015), who, in his iconology, understands the image as an inseparable element of his relationship with the body and the media. Thisarticle is part of research between face and media.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-02-01T14:46:08Z
2021-02-01T14:46:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REINALDO, Gabriela Frota. Maquiagens e mídias: o rosto como tela. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 24., 2020, Campo Grande. Anais [...] Campo Grande: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 2020.
978-65-5630-000-9
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56277
identifier_str_mv REINALDO, Gabriela Frota. Maquiagens e mídias: o rosto como tela. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 24., 2020, Campo Grande. Anais [...] Campo Grande: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 2020.
978-65-5630-000-9
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Compós
publisher.none.fl_str_mv Compós
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935796415758336