Assistência estudantil no contexto da EPT: as necessidades de acesso e permanência e de enfrentamentos às práticas LGBTfóbicas no cotidiano escolar
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55388 |
Resumo: | The study analyzes Student Assistance in the context of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (EPT), particularized within the scope of the Federal Institutes, having as an empirical field the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). Student Assistance was approached, conceiving it as a policy of access and permanence in the face of socioeconomic inequalities in Brazil. The marks of LGBT phobia surfaced in the school routine of youths that were increasingly hostile and violating existences that subvert heteronormativity. It was characterized as a qualitative research, with semi-structured interviews and data collections covering the macro and microconstitutive realities of the object being investigated, and dialectical historical materialism was used. |
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Assistência estudantil no contexto da EPT: as necessidades de acesso e permanência e de enfrentamentos às práticas LGBTfóbicas no cotidiano escolarAsistencia al estudiante en el contexto de la EPT: las necesidades de acceso y permanencia y confrontaciones con las prácticas LGBT fóbicas en la vida diaria escolarStudent assistance in the context of EFA: the needs for access and permanence and confrontations with LGBTphobic practices in school daily lifeDesigualdades socioeconômicasLGBTfobiaAssistência EstudantilThe study analyzes Student Assistance in the context of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (EPT), particularized within the scope of the Federal Institutes, having as an empirical field the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). Student Assistance was approached, conceiving it as a policy of access and permanence in the face of socioeconomic inequalities in Brazil. The marks of LGBT phobia surfaced in the school routine of youths that were increasingly hostile and violating existences that subvert heteronormativity. It was characterized as a qualitative research, with semi-structured interviews and data collections covering the macro and microconstitutive realities of the object being investigated, and dialectical historical materialism was used.O estudo analisa a Assistência Estudantil no contexto da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (EPT), particularizada no âmbito dos Institutos Federais, tendo como campo empírico o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS). Abordou-se acerca da Assistência Estudantil, concebendo-a como política de acesso e permanência face às desigualdades socioeconômicas no Brasil. Estiveram à tona as marcas da LGBTfobia no cotidiano escolar das juventudes cada vez mais hostil e violador das existências que subvertem a heteronormatividade. Caracterizou-se como uma pesquisamqualitativa, com a realização de entrevistas semiestruturadas e coletas de dados abrangendo as realidades macro e microconstitutivas do objeto perquirido, e foi utilizado o materialismo histórico dialético.El estudio analiza la Asistencia al Estudiante en el contexto de la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica (EPT), particularizada en el ámbito de los Institutos Federales, teniendo como campo empírico al Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Sergipe (IFS). Se abordó la Asistencia al Estudiante, concibiéndola como una política de acceso y permanencia ante las desigualdades socioeconómicas en Brasil. Las marcas de la fobia LGBT afloraron en la rutina escolar de jóvenes cada vez más hostiles y violadores de existencias que subvierten la heteronormatividad. Se caracterizó por ser una investigación cualitativa, con entrevistas semiestructuradas y recolección de datos que cubrían las realidades macro y microconstituyentes del objeto investigado, y se utilizó el materialismo histórico dialéctico.Revista Labor2020-11-19T14:02:23Z2020-11-19T14:02:23Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfNASCIMENTO, Ana Paula Leite; CRUZ, Maria Helena Santana; SANTOS, Josiane Soares. Assistência estudantil no contexto da EPT: as necessidades de acesso e permanência e de enfrentamentos às práticas LGBTfóbicas no cotidiano escolar. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 618-645, jul./dez. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55388Nascimento, Ana Paula LeiteCruz, Maria Helena SantanaSantos, Josiane Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:45:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55388Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:33.783566Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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