Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451 |
Resumo: | This work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010). |
id |
UFC-7_7ecea805353a22c635298ee907ffc248 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/46451 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicialDiagnostic evaluation in proposals of didactic sequence elaborated by teachers of portuguese in initial formationAvaliação assistida (Educação)DidáticaEnsinoThis work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010).Este trabalho é um recorte de um estudo mais amplo relativo à formação inicial de professores de Português como língua materna, no que diz respeito à didatização dos gêneros textuais por meio do procedimento Sequência Didática. No presente texto, tratamos da integração da avaliação formativa ao processo de ensino-aprendizagem de línguas, com foco na importância da avaliação diagnóstica em prol da regulação da ação docente no ensino da produção textual e da autorregulação da aprendizagem por parte dos aprendentes. Para tal, procedemos a uma pesquisa documental, selecionando nove propostas de Sequência Didática (SD) elaboradas por alunos de licenciatura em Letras-Português, buscando evidenciar a apropriação, por parte deles, da perspectiva formativa que o procedimento SD propõe. Nosso trabalho apoia-se nas reflexões teóricas de Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) e Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010)Revista Entrepalavras2019-10-03T13:20:04Z2019-10-03T13:20:04Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451Barbosa, Marcos FerreiraCunha, Myriam Crestianinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:55:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46451Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:20.468219Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial Diagnostic evaluation in proposals of didactic sequence elaborated by teachers of portuguese in initial formation |
title |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
spellingShingle |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial Barbosa, Marcos Ferreira Avaliação assistida (Educação) Didática Ensino |
title_short |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
title_full |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
title_fullStr |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
title_full_unstemmed |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
title_sort |
Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial |
author |
Barbosa, Marcos Ferreira |
author_facet |
Barbosa, Marcos Ferreira Cunha, Myriam Crestian |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Myriam Crestian |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Marcos Ferreira Cunha, Myriam Crestian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação assistida (Educação) Didática Ensino |
topic |
Avaliação assistida (Educação) Didática Ensino |
description |
This work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010). |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-03T13:20:04Z 2019-10-03T13:20:04Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028739176464384 |