Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Marcos Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cunha, Myriam Crestian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451
Resumo: This work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010).
id UFC-7_7ecea805353a22c635298ee907ffc248
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46451
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicialDiagnostic evaluation in proposals of didactic sequence elaborated by teachers of portuguese in initial formationAvaliação assistida (Educação)DidáticaEnsinoThis work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010).Este trabalho é um recorte de um estudo mais amplo relativo à formação inicial de professores de Português como língua materna, no que diz respeito à didatização dos gêneros textuais por meio do procedimento Sequência Didática. No presente texto, tratamos da integração da avaliação formativa ao processo de ensino-aprendizagem de línguas, com foco na importância da avaliação diagnóstica em prol da regulação da ação docente no ensino da produção textual e da autorregulação da aprendizagem por parte dos aprendentes. Para tal, procedemos a uma pesquisa documental, selecionando nove propostas de Sequência Didática (SD) elaboradas por alunos de licenciatura em Letras-Português, buscando evidenciar a apropriação, por parte deles, da perspectiva formativa que o procedimento SD propõe. Nosso trabalho apoia-se nas reflexões teóricas de Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) e Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010)Revista Entrepalavras2019-10-03T13:20:04Z2019-10-03T13:20:04Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451Barbosa, Marcos FerreiraCunha, Myriam Crestianinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:55:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46451Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:20.468219Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
Diagnostic evaluation in proposals of didactic sequence elaborated by teachers of portuguese in initial formation
title Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
spellingShingle Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
Barbosa, Marcos Ferreira
Avaliação assistida (Educação)
Didática
Ensino
title_short Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
title_full Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
title_fullStr Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
title_full_unstemmed Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
title_sort Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial
author Barbosa, Marcos Ferreira
author_facet Barbosa, Marcos Ferreira
Cunha, Myriam Crestian
author_role author
author2 Cunha, Myriam Crestian
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Marcos Ferreira
Cunha, Myriam Crestian
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação assistida (Educação)
Didática
Ensino
topic Avaliação assistida (Educação)
Didática
Ensino
description This work is a cut of a broader study concerning the initial formation of teachers of Portuguese mother tongue, with regard to the didactization of textual genres through the procedure “Didactic Sequence”. Here, we deal with the integration of formative evaluation in the teaching-learning of languages, focusing the importance of the diagnostic evaluation for the regulation of the teaching action in the teaching of textual production and in the learning process. To do this, we proceeded to a documentary research, selecting nine proposals of Didactic Sequence (SD) elaborated by undergraduate students in Letters (Portuguese), seeking to highlight the appropriation, on their part, of the formative perspective that the SD procedure proposes. Our work is based on the theoretical reflections of Fernandes (2005, 2007, 2008), Bakhtin (1997) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010).
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03T13:20:04Z
2019-10-03T13:20:04Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451
identifier_str_mv BARBOSA, Marcos Ferreira; CUNHA, Myriam Crestian. Avaliação diagnóstica em propostas de sequência didática elaboradas por professores de português em formação inicial. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 453-472, maio/ago. 2019.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028739176464384