Educação, sociedade capitalista e estado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Roseane Santana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52205
Resumo: This paper is a materialist, historical and dialectical analysis of the Brazilian education in the context of class society. Our goal is to unveil the capitalist state and how it uses the educational system to ensure the reproduction of capital. From the study of the productive models adopted by capital and their impacts on Brazilian educational policies, we reveal how the assumptions and principles of these models are infiltrated in the official documents, making their political and ideological conceptions of subject and society effective. In order to develop this study we affiliated with the theorists of critical pedagogy of education, the assumptions of Marxist ontology and the sociology of education that adopt the perspective of objective reality in their research. This affiliation is relevant to the extent that it is necessary to understand that the roots of the problems experienced by Brazilian education in the current scenario necessarily require a reflection on the productive models instituted by capital. Therefore, when analyzing the main educational reforms instituted by the Brazilian State in the twentieth and twenty-first centuries, we reveal how they are aligned with the interests of capital, while harming the interests of labor, as the State while manager of capital interests appropriates the educational institution to guarantee its reproduction.
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This affiliation is relevant to the extent that it is necessary to understand that the roots of the problems experienced by Brazilian education in the current scenario necessarily require a reflection on the productive models instituted by capital. Therefore, when analyzing the main educational reforms instituted by the Brazilian State in the twentieth and twenty-first centuries, we reveal how they are aligned with the interests of capital, while harming the interests of labor, as the State while manager of capital interests appropriates the educational institution to guarantee its reproduction.Este artigo consiste em uma análise materialista, histórica e dialética da educação brasileira no contexto da sociedade de classes. Nosso objetivo é desvelar como o Estado capitalista se utiliza do sistema educacional para garantir a reprodução do capital. A partir do estudo sobre os modelos produtivos adotados pelo capital e seus impactos nas políticas educacionais brasileiras, revelamos como os pressupostos e os princípios desses modelos estão infiltrados, promovendo suas concepções políticas e ideológicas de sujeito e sociedade. Para desenvolver esse estudo, filiamo-nos a teóricos da pedagogia crítica da educação, a pressupostos da ontologia marxista e da sociologia da educação que adotam a perspectiva da realidade objetiva em suas pesquisas. Essa filiação se faz relevante, na medida em que é preciso compreender que as raízes dos problemas vividos pela educação brasileira no cenário atual passam, necessariamente, por uma reflexão acerca dos modelos produtivos instituídos pelo capital. Nesse sentido, ao analisarmos as principais reformas educacionais instituídas pelo Estado brasileiro nos séculos XX e XXI, desvelamos o quanto elas estão alinhadas aos interesses do capital em detrimento dos interesses do trabalho, pois o Estado, como gestor dos interesses do capital, apropria-se da instituição educacional para garantir sua reprodução.Este artículo consiste en un análisis materialista, histórico y dialéctico de la educación brasileña en el contexto de la sociedad de clases. Nuestro objetivo es desvelar cómo el Estado capitalista usa el sistema educativo para garantizar la reproducción del capital. A partir del estudio de los modelos productivos adoptados por el capital y sus impactos en las políticas educativas brasileñas, revelamos cómo los supuestos y principios de estos modelos se infiltran en los documentos oficiales, haciendo efectivas sus concepciones políticas e ideológicas del sujeto y la sociedad. Para desarrollar este estudio, nos asociamos con teóricos de la pedagogía crítica de la educación, los supuestos de la ontología marxista y la sociología de la educación que adoptan la perspectiva de la realidad objetiva en su investigación. Esta afiliación es relevante en la medida en que es necesario comprender que las raíces de los problemas experimentados por la educación brasileña en el escenario actual necesariamente requieren una reflexión sobre los modelos productivos instituidos por el capital. En este sentido, al analizar las principales reformas educativas instituidas por el Estado brasileño en los siglos XX y XXI, revelamos cómo están alineadas con los intereses del capital, en detrimento de los intereses del trabajo, como Estado, como administrador de los intereses del capital, se apropia de la institución educativa para garantizar su reproducción.Revista Educação Em Debate2020-06-08T18:20:16Z2020-06-08T18:20:16Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Roseane Santana. Educação, sociedade capitalista e estado. 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