Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Gildemir Ferreira da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2395
Resumo: Economists since 1965 search a way to measure the value of time. This paper addresses empirical results from a theoretical background proposed in the particular case of transport. The Tuong and Hensher (1985) paper unified the theory and empirical measurement however, over the years various methods for estimation of discrete choice models were not used to measure the values of travel time. This thesis measures the value of travel time of the intercity transport users in Ceará using four models: unstructured type McFadden and the other three, as proposed in Tuong and Hensher (1985a) (Becker, and DeSerpa and Tuong Hensher via Taylor expansion). Additional to the traditional logit model, it estimates the same models using the methodology developed by Morikawa (1989) and simulated maximum likelihood estimation and Bayesian to logit models like in Train (2003). The result indicates that it should use the estimation methods and different functional forms sparingly, because depending on the parameters obtained can be found values for travel time considerably different. On the other hand, the functional forms can be good for prediction. A choice of estimation methods such as enrichment suggests less distortion from standard model. A choice of functional form indicates the use the model of Becker or DeSerpa because of their small oscillation regardless of the estimation methods used. Already a combined choice of estimation method and functional form suggests Becker or DeSerpa with Simulated Maximum Likelihood estimation to obtain values of travel time and to forecasts.
id UFC-7_8125972d3676f59956179390c84fa0cf
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/2395
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?EconometriaEconomists since 1965 search a way to measure the value of time. This paper addresses empirical results from a theoretical background proposed in the particular case of transport. The Tuong and Hensher (1985) paper unified the theory and empirical measurement however, over the years various methods for estimation of discrete choice models were not used to measure the values of travel time. This thesis measures the value of travel time of the intercity transport users in Ceará using four models: unstructured type McFadden and the other three, as proposed in Tuong and Hensher (1985a) (Becker, and DeSerpa and Tuong Hensher via Taylor expansion). Additional to the traditional logit model, it estimates the same models using the methodology developed by Morikawa (1989) and simulated maximum likelihood estimation and Bayesian to logit models like in Train (2003). The result indicates that it should use the estimation methods and different functional forms sparingly, because depending on the parameters obtained can be found values for travel time considerably different. On the other hand, the functional forms can be good for prediction. A choice of estimation methods such as enrichment suggests less distortion from standard model. A choice of functional form indicates the use the model of Becker or DeSerpa because of their small oscillation regardless of the estimation methods used. Already a combined choice of estimation method and functional form suggests Becker or DeSerpa with Simulated Maximum Likelihood estimation to obtain values of travel time and to forecasts.Economistas desde 1965 debruçam-se sobre uma forma de como mensurar o valor do tempo. O trabalho de Tuong e Hensher (1985) uniu teoria ao empirismo, entretanto, com o passar dos anos os métodos diversos de estimação por modelos de escolha discreta não foram utilizados para a medição do valor de tempo de viagem. Esta tese mensura o valor de tempo de viagem dos usuários de transporte intermunicipal no Ceará utilizando de quatro modelos: não estruturado tipo McFadden e os outros três, conforme proposto em Tuong e Hensher (1985a), para Becker, DeSerpa e a proposta de Tuong e Hensher via expansão de Taylor. Adicional ao modelo logit tradicional, faz-se estimações das mesmas formas funcionais utilizando da metodologia desenvolvida por Morikawa (1989) e depois a de estimações de máxima verossimilhança simulada e bayesiana para modelo logit com fatores aleatórios apresentada em Train (2003). O resultado indica que se devem utilizar os métodos de estimação e formas funcionais distintas com parcimônia, pois dependendo dos parâmetros obtidos, podem ser encontrados valores para tempo de viagem consideravelmente diferente. Por outro lado, as formas funcionais podem ser boas para previsão tal como discutido acima. Uma escolha entre métodos de estimação sugere o enriquecimento como o que menos distorce as estimativas do logit padrão. Uma escolha de forma funcional indica o uso do modelo de Becker ou do DeSerpa por conta da sua pequena oscilação independentemente dos métodos de estimação utilizados. Já uma escolha combinada entre método de estimação e forma funcional sugere o modelo de Becker e DeSerpa com Máxima Verossimilhança Simulada, tanto para obter valores de tempo de viagem como para prever eventos.DeSouza, Sérgio AquinoSilva, Francisco Gildemir Ferreira da2012-03-29T19:55:39Z2012-03-29T19:55:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, Francisco Gildemir Ferreira da. Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?. 2011. 74f. Tese (Doutorado em Economia) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2395porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T14:00:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/2395Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:58.425868Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
title Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
spellingShingle Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
Silva, Francisco Gildemir Ferreira da
Econometria
title_short Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
title_full Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
title_fullStr Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
title_full_unstemmed Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
title_sort Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?
author Silva, Francisco Gildemir Ferreira da
author_facet Silva, Francisco Gildemir Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv DeSouza, Sérgio Aquino
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Gildemir Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Econometria
topic Econometria
description Economists since 1965 search a way to measure the value of time. This paper addresses empirical results from a theoretical background proposed in the particular case of transport. The Tuong and Hensher (1985) paper unified the theory and empirical measurement however, over the years various methods for estimation of discrete choice models were not used to measure the values of travel time. This thesis measures the value of travel time of the intercity transport users in Ceará using four models: unstructured type McFadden and the other three, as proposed in Tuong and Hensher (1985a) (Becker, and DeSerpa and Tuong Hensher via Taylor expansion). Additional to the traditional logit model, it estimates the same models using the methodology developed by Morikawa (1989) and simulated maximum likelihood estimation and Bayesian to logit models like in Train (2003). The result indicates that it should use the estimation methods and different functional forms sparingly, because depending on the parameters obtained can be found values for travel time considerably different. On the other hand, the functional forms can be good for prediction. A choice of estimation methods such as enrichment suggests less distortion from standard model. A choice of functional form indicates the use the model of Becker or DeSerpa because of their small oscillation regardless of the estimation methods used. Already a combined choice of estimation method and functional form suggests Becker or DeSerpa with Simulated Maximum Likelihood estimation to obtain values of travel time and to forecasts.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2012-03-29T19:55:39Z
2012-03-29T19:55:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Francisco Gildemir Ferreira da. Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?. 2011. 74f. Tese (Doutorado em Economia) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2395
identifier_str_mv SILVA, Francisco Gildemir Ferreira da. Modelando valor de tempo de viagem para modos concorrentes por diferentes modelos logit: o que se ganha e o que se perde ?. 2011. 74f. Tese (Doutorado em Economia) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2395
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028808130822144