Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Thalita Raquel Patriolino
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439
Resumo: The presented research results have the main goal of analyzing how the inclusion of students with disabilities at the School Libraries of the regular education at the Fortaleza Municipal Network is effective. This empirical exploratory research was carried out in 17 school libraries from the Fortaleza Municipal Network, members of the District 1. The instrument of data collection was a survey applied directly by the researcher, with those responsible for these libraries. Results showed that these employees have a positive idea about inclusion, although they often associate their responsibility to the Special Education Service, and that in most schools, students with disabilities use library services with other students. It was also observed that referred to tools for inclusion related to architectural, communicational, methodological, instrumental, programmatic and attitudinal accessibility, they are not always contemplated in the libraries actions. Another evidence is that none of the libraries investigated has librarians, nor enough professionals to perform in these spaces, nor do they rely on assistive technologies. The study of this reality revealed that inclusion in these areas has not yet been effected, and accessibility conditions are still problematic due to lack of investment in actions and public policies so that this situation can be reversed.
id UFC-7_81638a50087f9005f4aada50694fef54
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/42439
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CEAcessibilidadeInclusãoBiblioteca escolarThe presented research results have the main goal of analyzing how the inclusion of students with disabilities at the School Libraries of the regular education at the Fortaleza Municipal Network is effective. This empirical exploratory research was carried out in 17 school libraries from the Fortaleza Municipal Network, members of the District 1. The instrument of data collection was a survey applied directly by the researcher, with those responsible for these libraries. Results showed that these employees have a positive idea about inclusion, although they often associate their responsibility to the Special Education Service, and that in most schools, students with disabilities use library services with other students. It was also observed that referred to tools for inclusion related to architectural, communicational, methodological, instrumental, programmatic and attitudinal accessibility, they are not always contemplated in the libraries actions. Another evidence is that none of the libraries investigated has librarians, nor enough professionals to perform in these spaces, nor do they rely on assistive technologies. The study of this reality revealed that inclusion in these areas has not yet been effected, and accessibility conditions are still problematic due to lack of investment in actions and public policies so that this situation can be reversed.O presente trabalho apresenta os resultados da pesquisa cujo objetivo básico foi analisar de que modo se efetiva a inclusão de estudantes com deficiência nas Bibliotecas Escolares do ensino regular da Rede Municipal de Fortaleza. É uma pesquisa exploratória, sendo o estudo empírico realizado em 17 bibliotecas escolares da Rede Municipal de Fortaleza, integrantes do Distrito 1. O instrumento de coletas de dados foi um questionário aplicado diretamente pela pesquisadora, com os responsáveis por essas bibliotecas. Os resultados mostraram que esses funcionários possuem uma ideia positiva acerca da inclusão, embora muitas vezes associem a sua responsabilidade aos funcionários do Atendimento Educacional Especializado, e que na maioria das escolas, os alunos com deficiência utilizam os serviços das bibliotecas com os demais estudantes. Também foi constatado as condições de inclusão relacionadas a acessibilidade arquitetônica, comunicacional, metodológica, instrumental, programática e atitudinal, nem sempre estão contempladas nas ações das bibliotecas. Outra evidencia é que nenhuma das bibliotecas investigadas possui bibliotecário, nem profissionais suficientes para o desempenho das atividades nesses espaços, assim como não contam com tecnologias assistivas. O estudo dessa realidade revelou que a inclusão nesses espaços ainda não foi efetivada, as condições de acessibilidade ainda são precárias e carecem do investimento em ações e políticas públicas que revertam esse quadro.Pinto, Virgínia BentesAlves, Thalita Raquel Patriolino2019-06-05T14:41:09Z2019-06-05T14:41:09Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Thalita Raquel Patriolino. Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE. 2018. 64f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-05T14:41:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/42439Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:42.819567Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
title Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
spellingShingle Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
Alves, Thalita Raquel Patriolino
Acessibilidade
Inclusão
Biblioteca escolar
title_short Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
title_full Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
title_fullStr Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
title_full_unstemmed Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
title_sort Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
author Alves, Thalita Raquel Patriolino
author_facet Alves, Thalita Raquel Patriolino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pinto, Virgínia Bentes
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Thalita Raquel Patriolino
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade
Inclusão
Biblioteca escolar
topic Acessibilidade
Inclusão
Biblioteca escolar
description The presented research results have the main goal of analyzing how the inclusion of students with disabilities at the School Libraries of the regular education at the Fortaleza Municipal Network is effective. This empirical exploratory research was carried out in 17 school libraries from the Fortaleza Municipal Network, members of the District 1. The instrument of data collection was a survey applied directly by the researcher, with those responsible for these libraries. Results showed that these employees have a positive idea about inclusion, although they often associate their responsibility to the Special Education Service, and that in most schools, students with disabilities use library services with other students. It was also observed that referred to tools for inclusion related to architectural, communicational, methodological, instrumental, programmatic and attitudinal accessibility, they are not always contemplated in the libraries actions. Another evidence is that none of the libraries investigated has librarians, nor enough professionals to perform in these spaces, nor do they rely on assistive technologies. The study of this reality revealed that inclusion in these areas has not yet been effected, and accessibility conditions are still problematic due to lack of investment in actions and public policies so that this situation can be reversed.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-06-05T14:41:09Z
2019-06-05T14:41:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Thalita Raquel Patriolino. Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE. 2018. 64f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439
identifier_str_mv ALVES, Thalita Raquel Patriolino. Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE. 2018. 64f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028961959018496