Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439 |
Resumo: | The presented research results have the main goal of analyzing how the inclusion of students with disabilities at the School Libraries of the regular education at the Fortaleza Municipal Network is effective. This empirical exploratory research was carried out in 17 school libraries from the Fortaleza Municipal Network, members of the District 1. The instrument of data collection was a survey applied directly by the researcher, with those responsible for these libraries. Results showed that these employees have a positive idea about inclusion, although they often associate their responsibility to the Special Education Service, and that in most schools, students with disabilities use library services with other students. It was also observed that referred to tools for inclusion related to architectural, communicational, methodological, instrumental, programmatic and attitudinal accessibility, they are not always contemplated in the libraries actions. Another evidence is that none of the libraries investigated has librarians, nor enough professionals to perform in these spaces, nor do they rely on assistive technologies. The study of this reality revealed that inclusion in these areas has not yet been effected, and accessibility conditions are still problematic due to lack of investment in actions and public policies so that this situation can be reversed. |
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Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CEAcessibilidadeInclusãoBiblioteca escolarThe presented research results have the main goal of analyzing how the inclusion of students with disabilities at the School Libraries of the regular education at the Fortaleza Municipal Network is effective. This empirical exploratory research was carried out in 17 school libraries from the Fortaleza Municipal Network, members of the District 1. The instrument of data collection was a survey applied directly by the researcher, with those responsible for these libraries. Results showed that these employees have a positive idea about inclusion, although they often associate their responsibility to the Special Education Service, and that in most schools, students with disabilities use library services with other students. It was also observed that referred to tools for inclusion related to architectural, communicational, methodological, instrumental, programmatic and attitudinal accessibility, they are not always contemplated in the libraries actions. Another evidence is that none of the libraries investigated has librarians, nor enough professionals to perform in these spaces, nor do they rely on assistive technologies. The study of this reality revealed that inclusion in these areas has not yet been effected, and accessibility conditions are still problematic due to lack of investment in actions and public policies so that this situation can be reversed.O presente trabalho apresenta os resultados da pesquisa cujo objetivo básico foi analisar de que modo se efetiva a inclusão de estudantes com deficiência nas Bibliotecas Escolares do ensino regular da Rede Municipal de Fortaleza. É uma pesquisa exploratória, sendo o estudo empírico realizado em 17 bibliotecas escolares da Rede Municipal de Fortaleza, integrantes do Distrito 1. O instrumento de coletas de dados foi um questionário aplicado diretamente pela pesquisadora, com os responsáveis por essas bibliotecas. Os resultados mostraram que esses funcionários possuem uma ideia positiva acerca da inclusão, embora muitas vezes associem a sua responsabilidade aos funcionários do Atendimento Educacional Especializado, e que na maioria das escolas, os alunos com deficiência utilizam os serviços das bibliotecas com os demais estudantes. Também foi constatado as condições de inclusão relacionadas a acessibilidade arquitetônica, comunicacional, metodológica, instrumental, programática e atitudinal, nem sempre estão contempladas nas ações das bibliotecas. Outra evidencia é que nenhuma das bibliotecas investigadas possui bibliotecário, nem profissionais suficientes para o desempenho das atividades nesses espaços, assim como não contam com tecnologias assistivas. O estudo dessa realidade revelou que a inclusão nesses espaços ainda não foi efetivada, as condições de acessibilidade ainda são precárias e carecem do investimento em ações e políticas públicas que revertam esse quadro.Pinto, Virgínia BentesAlves, Thalita Raquel Patriolino2019-06-05T14:41:09Z2019-06-05T14:41:09Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Thalita Raquel Patriolino. Biblioteca escolar inclusiva: uma análise do cenário das bibliotecas escolares municipais do Distrito I em Fortaleza-CE. 2018. 64f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42439porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-05T14:41:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/42439Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:42.819567Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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