Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Amanda Antunes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Coelho, Raquel Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52700
Resumo: Several studies demonstrate the importance of articulating children with the phenomenon of work, whereas they already had knowledge and opinions, by starting from their social experiences and the influences produced by socializing institutions. This study aimed to investigate the attributed meanings of work by children, from a private school in the city of Fortaleza – CE, by analyzing the repercussions on the process. Based on Bardin’s Content Analysis to analyze children’s explanatory speeches about their drawings and semistructured interviews, by demonstrating that the phenomenon of working was denoted as essential for a human to consume and to obtain sustenance and social recognition. The school was pointed out as a way of increasing the future possibilities for this group of children, by showing that the “great” work is the one what would be built through the study. The necessary to expand the interview’s target audience is evidenced in order to discuss, from socially different places, the aspects of labor social division which produces new signification modes of this phenomenon, as well as to construct strategies of intervention which may contribute with the construction process promotes spaces of citizenship and social and political participation.
id UFC-7_81b94f49669b954f85e664e586e671d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52700
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processoMeanings assigned to work by children: the schools as part of this processTrabalhoSentidoEscolaSeveral studies demonstrate the importance of articulating children with the phenomenon of work, whereas they already had knowledge and opinions, by starting from their social experiences and the influences produced by socializing institutions. This study aimed to investigate the attributed meanings of work by children, from a private school in the city of Fortaleza – CE, by analyzing the repercussions on the process. Based on Bardin’s Content Analysis to analyze children’s explanatory speeches about their drawings and semistructured interviews, by demonstrating that the phenomenon of working was denoted as essential for a human to consume and to obtain sustenance and social recognition. The school was pointed out as a way of increasing the future possibilities for this group of children, by showing that the “great” work is the one what would be built through the study. The necessary to expand the interview’s target audience is evidenced in order to discuss, from socially different places, the aspects of labor social division which produces new signification modes of this phenomenon, as well as to construct strategies of intervention which may contribute with the construction process promotes spaces of citizenship and social and political participation.Diversos estudos demonstram a importância de articular crianças com o fenômeno do trabalho, visto que elas já possuiriam conhecimentos e opiniões sobre, a partir das suas experiências sociais e das influências produzidas pelas instituições socializadoras. Esse estudo objetivou investigar os sentidos atribuídos por crianças ao trabalho, analisando as repercussões do meio nesse processo, especialmente as de uma escola privada da cidade de Fortaleza – CE. Partiu-se da Análise de Conteúdo de Bardin para analisar os discursos explicativos das crianças sobre seus desenhos e sobre as entrevistas semiestruturadas, demonstrando que o fenômeno do trabalho foi denotado como fundamental para o homem obter sustento e reconhecimento social e consumir. A escola foi apontada como meio de aumentar as possibilidades futuras para esse grupo de crianças, demostrando que o bom trabalho seria aquele que se construiria através do estudo. Evidenciou-se também a necessidade de ampliar o público-alvo da pesquisa, com o fito de discutir, a partir de lugares socialmente diferentes, aspectos da divisão social do trabalho, que produzem novos modos de significação desse fenômeno, assim como de construir estratégias de intervenção que possam contribuir para que esse processo de construção promova espaços de cidadania e de participação social e política.Educação em Revista2020-07-01T18:17:14Z2020-07-01T18:17:14Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMIRANDA, Amanda Antunes; COELHO, Raquel Nascimento. Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo. Educação em Revista, Marília (SP), v. 19, n. 1, p. 71-88, jan./jun. 2018.2236-51921518-7926http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52700Miranda, Amanda AntunesCoelho, Raquel Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:22:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52700Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:18.319741Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
Meanings assigned to work by children: the schools as part of this process
title Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
spellingShingle Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
Miranda, Amanda Antunes
Trabalho
Sentido
Escola
title_short Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
title_full Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
title_fullStr Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
title_full_unstemmed Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
title_sort Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo
author Miranda, Amanda Antunes
author_facet Miranda, Amanda Antunes
Coelho, Raquel Nascimento
author_role author
author2 Coelho, Raquel Nascimento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Amanda Antunes
Coelho, Raquel Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Sentido
Escola
topic Trabalho
Sentido
Escola
description Several studies demonstrate the importance of articulating children with the phenomenon of work, whereas they already had knowledge and opinions, by starting from their social experiences and the influences produced by socializing institutions. This study aimed to investigate the attributed meanings of work by children, from a private school in the city of Fortaleza – CE, by analyzing the repercussions on the process. Based on Bardin’s Content Analysis to analyze children’s explanatory speeches about their drawings and semistructured interviews, by demonstrating that the phenomenon of working was denoted as essential for a human to consume and to obtain sustenance and social recognition. The school was pointed out as a way of increasing the future possibilities for this group of children, by showing that the “great” work is the one what would be built through the study. The necessary to expand the interview’s target audience is evidenced in order to discuss, from socially different places, the aspects of labor social division which produces new signification modes of this phenomenon, as well as to construct strategies of intervention which may contribute with the construction process promotes spaces of citizenship and social and political participation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-07-01T18:17:14Z
2020-07-01T18:17:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MIRANDA, Amanda Antunes; COELHO, Raquel Nascimento. Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo. Educação em Revista, Marília (SP), v. 19, n. 1, p. 71-88, jan./jun. 2018.
2236-5192
1518-7926
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52700
identifier_str_mv MIRANDA, Amanda Antunes; COELHO, Raquel Nascimento. Sentidos atribuídos ao mundo do trabalho pelas crianças: a escola como parte desse processo. Educação em Revista, Marília (SP), v. 19, n. 1, p. 71-88, jan./jun. 2018.
2236-5192
1518-7926
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028796513648640