As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jucá, Vládia Jamile dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lemos, Rachel Martins, Barros, Dejany Natália Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60794
Resumo: This article discusses the method of Conversations in its ethical-politicaldimension. It was used for the narrativization of psychological distress amongadolescents. The intervention research was carried out with young people from a highschool located on Fortaleza. Conversations are configured as a work methodologydeveloped from psychoanalysis, widely used in working with young people in schoolcontexts. Its objective is to provide a space for the elaboration of malaise that emergesas an impasse in the social bond. The Conversations took place in the second semesterof 2019 and had a group of eight teenagers.The experience attested the power ofConversations as a way to narrate the psychological suffering in its socio-politicaldimension. The adolescents, when translating their malaise into words, moved betweenshared experiences and the subjectification of what is unique to them. Psychologicalsuffering was associated by adolescents with family difficulties, experienced mourningand the violence present in the territory where they live.
id UFC-7_82569b3967f9b548408f78882a6e8d0c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60794
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentesConversations and narrativization of psychological suffering among adolescentsAdolescênciaPsicanáliseConversaçõesNarrativizaçãoSofrimento psíquicoThis article discusses the method of Conversations in its ethical-politicaldimension. It was used for the narrativization of psychological distress amongadolescents. The intervention research was carried out with young people from a highschool located on Fortaleza. Conversations are configured as a work methodologydeveloped from psychoanalysis, widely used in working with young people in schoolcontexts. Its objective is to provide a space for the elaboration of malaise that emergesas an impasse in the social bond. The Conversations took place in the second semesterof 2019 and had a group of eight teenagers.The experience attested the power ofConversations as a way to narrate the psychological suffering in its socio-politicaldimension. The adolescents, when translating their malaise into words, moved betweenshared experiences and the subjectification of what is unique to them. Psychologicalsuffering was associated by adolescents with family difficulties, experienced mourningand the violence present in the territory where they live.O presente artigo discute o método das Conversações em sua dimensão ético-política na narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes a partir de uma pesquisa-intervenção realizada com jovens de uma escola de ensino médio situada na periferia de Fortaleza. As Conversações se configuram como uma metodologia de trabalho desenvolvida a partir da psicanálise, muito utilizada no trabalho com jovens em contextos escolares. Seu objetivo é propiciar um espaço para a elaboração do mal-estar que desponta como impasse no laço social. As Conversações aconteceram no segundo semestre de 2019, no contraturno das aulas, e contaram com um coletivo de oito adolescentes. A experiência atestou a potência das Conversações enquanto um caminho para a narrativização do sofrimento psíquico na sua dimensão sociopolítica. As adolescentes, ao transporem em palavras seu mal-estar, transitaram entre as experiências compartilhadas e a subjetivação daquilo que lhes é singular. O sofrimento psíquico foi associado pelas adolescentes às dificuldades familiares, aos lutos vividos e a violência presente no território onde habitam.Revista de Psicologia2021-10-01T17:36:36Z2021-10-01T17:36:36Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfJUCÁ, Vládia Jamile dos Santos; LEMOS, Rachel Martins; BARROS, Dejany Natália Sousa. As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 132-146, jul./dez. 2021.2179-17400102-1222http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60794Jucá, Vládia Jamile dos SantosLemos, Rachel MartinsBarros, Dejany Natália Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:21:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60794Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:44.618500Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
Conversations and narrativization of psychological suffering among adolescents
title As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
spellingShingle As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
Jucá, Vládia Jamile dos Santos
Adolescência
Psicanálise
Conversações
Narrativização
Sofrimento psíquico
title_short As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
title_full As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
title_fullStr As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
title_full_unstemmed As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
title_sort As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes
author Jucá, Vládia Jamile dos Santos
author_facet Jucá, Vládia Jamile dos Santos
Lemos, Rachel Martins
Barros, Dejany Natália Sousa
author_role author
author2 Lemos, Rachel Martins
Barros, Dejany Natália Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jucá, Vládia Jamile dos Santos
Lemos, Rachel Martins
Barros, Dejany Natália Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescência
Psicanálise
Conversações
Narrativização
Sofrimento psíquico
topic Adolescência
Psicanálise
Conversações
Narrativização
Sofrimento psíquico
description This article discusses the method of Conversations in its ethical-politicaldimension. It was used for the narrativization of psychological distress amongadolescents. The intervention research was carried out with young people from a highschool located on Fortaleza. Conversations are configured as a work methodologydeveloped from psychoanalysis, widely used in working with young people in schoolcontexts. Its objective is to provide a space for the elaboration of malaise that emergesas an impasse in the social bond. The Conversations took place in the second semesterof 2019 and had a group of eight teenagers.The experience attested the power ofConversations as a way to narrate the psychological suffering in its socio-politicaldimension. The adolescents, when translating their malaise into words, moved betweenshared experiences and the subjectification of what is unique to them. Psychologicalsuffering was associated by adolescents with family difficulties, experienced mourningand the violence present in the territory where they live.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01T17:36:36Z
2021-10-01T17:36:36Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JUCÁ, Vládia Jamile dos Santos; LEMOS, Rachel Martins; BARROS, Dejany Natália Sousa. As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 132-146, jul./dez. 2021.
2179-1740
0102-1222
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60794
identifier_str_mv JUCÁ, Vládia Jamile dos Santos; LEMOS, Rachel Martins; BARROS, Dejany Natália Sousa. As conversações e a narrativização do sofrimento psíquico entre adolescentes. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 132-146, jul./dez. 2021.
2179-1740
0102-1222
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028727662051328