Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa, Natiane Muliterno da Cunha
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69986
Resumo: This work analyzes the challenges of schooling for young people and adults in the context of remote teaching, due to the pandemic of the new Corona virus, seeking to bring a reflection regarding the reinvention of educational processes for young people and adults, based on the experience of teachers of the Center for Youth and Adult Education Professor Gilmar Maia de Souza in 2021, given the moment experienced by the COVID 19 pandemic.We are mainly based on the theoretical assumptions brought by Belloni (2001), Paulo Freire (2003), Almeida (2006) Souza (2019) and in the Brazilian Constitution. The research has a qualitative character, and, for data collection, we used an online form with a questionnaire for teachers who work in the EJA modality. The suspension of face-to-face classes has therefore become a great challenge for Education in general, given the lack of preparation of the State, in addition to the curricular components, but for the entire structure of the modality(ies). (s) of education, in this sense, this study comes to contribute to the discussions regarding the policies around the Education of Youth and Adults and, mainly, the reflexes of social isolation for the students.
id UFC-7_82e419d407c303c7fb3f087846ff3928
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/69986
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento socialEJAEnsino RemotoCOVID 19This work analyzes the challenges of schooling for young people and adults in the context of remote teaching, due to the pandemic of the new Corona virus, seeking to bring a reflection regarding the reinvention of educational processes for young people and adults, based on the experience of teachers of the Center for Youth and Adult Education Professor Gilmar Maia de Souza in 2021, given the moment experienced by the COVID 19 pandemic.We are mainly based on the theoretical assumptions brought by Belloni (2001), Paulo Freire (2003), Almeida (2006) Souza (2019) and in the Brazilian Constitution. The research has a qualitative character, and, for data collection, we used an online form with a questionnaire for teachers who work in the EJA modality. The suspension of face-to-face classes has therefore become a great challenge for Education in general, given the lack of preparation of the State, in addition to the curricular components, but for the entire structure of the modality(ies). (s) of education, in this sense, this study comes to contribute to the discussions regarding the policies around the Education of Youth and Adults and, mainly, the reflexes of social isolation for the students.Este trabalho analisa os desafios da escolarização de jovens e adultos no contexto de ensino remoto, em razão da pandemia do novo Corona vírus, buscando trazer uma reflexão no que tange à reinvenção dos processos educativos de jovens e adultos, com base na experiência dos professores do Centro de Educação de Jovens e Adultos Professor Gilmar Maia de Souza em 2021, diante do momento vivenciado pela pandemia de COVID 19. Tomamos, principalmente, por base os pressupostos teóricos trazidos por Belloni (2001), Paulo Freire (2003), Almeida (2006) Souza (2019) e na Constituição Brasileira. A pesquisa tem caráter qualitativo, e, para a coleta de dados, utilizamos um formulário online com questionário para os professores que atuam na modalidade da EJA. A suspensão das aulas presenciais tornou-se, portanto, um grande desafio para a Educação de modo geral, tendo em vista a falta de preparo do Estado, para além dos componentes curriculares, mas para toda estrutura da(s) a(s) modalidade(s) de ensino, neste sentido, este estudo vem para contribuir com as discussões referentes às políticas em torno da Educação de Jovens e Adultos e, principalmente, os reflexos do isolamento social para os educandos.Almeida, Ronaldo de SousaLessa, Natiane Muliterno da Cunha2023-01-04T18:03:37Z2023-01-04T18:03:37Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLESSA, Natiane Muliterno da Cunha. Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social. Orientador: Ronaldo de Souza Almeida. 2022. 53 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69986porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-27T19:29:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69986Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:52.117911Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
title Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
spellingShingle Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
Lessa, Natiane Muliterno da Cunha
EJA
Ensino Remoto
COVID 19
title_short Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
title_full Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
title_fullStr Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
title_full_unstemmed Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
title_sort Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social
author Lessa, Natiane Muliterno da Cunha
author_facet Lessa, Natiane Muliterno da Cunha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Ronaldo de Sousa
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa, Natiane Muliterno da Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
Ensino Remoto
COVID 19
topic EJA
Ensino Remoto
COVID 19
description This work analyzes the challenges of schooling for young people and adults in the context of remote teaching, due to the pandemic of the new Corona virus, seeking to bring a reflection regarding the reinvention of educational processes for young people and adults, based on the experience of teachers of the Center for Youth and Adult Education Professor Gilmar Maia de Souza in 2021, given the moment experienced by the COVID 19 pandemic.We are mainly based on the theoretical assumptions brought by Belloni (2001), Paulo Freire (2003), Almeida (2006) Souza (2019) and in the Brazilian Constitution. The research has a qualitative character, and, for data collection, we used an online form with a questionnaire for teachers who work in the EJA modality. The suspension of face-to-face classes has therefore become a great challenge for Education in general, given the lack of preparation of the State, in addition to the curricular components, but for the entire structure of the modality(ies). (s) of education, in this sense, this study comes to contribute to the discussions regarding the policies around the Education of Youth and Adults and, mainly, the reflexes of social isolation for the students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-01-04T18:03:37Z
2023-01-04T18:03:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LESSA, Natiane Muliterno da Cunha. Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social. Orientador: Ronaldo de Souza Almeida. 2022. 53 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69986
identifier_str_mv LESSA, Natiane Muliterno da Cunha. Reflexões sobre os desafios da escolarização de jovens e adultos no cenário de isolamento social. Orientador: Ronaldo de Souza Almeida. 2022. 53 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69986
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028923663974400