Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira Junior, Ramon Rosa Maia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Reategui, Eliseo Berni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44105
Resumo: The purpose of this paper is to present a proposal of Pedagogical Architecture for reading digital texts in hyperdocument format (APLT). The architecture aims to support the reading activity in digital texts, through a set of [semi] programmed interventions, supported by computational support, in cooperative and authorship activities. In order to compose the Pedagogical Architecture, we find elements formalized in the other Pedagogical Architectures, by which the subjects demand actions (active regulations) such as positioning, answers to open questions, formalizations of their understandings, as well as argumentative and counter-argumentative manifestations. As a result, we developed the Hiperdidatico to support the creation of APLT compliant hyperdocuments. ´ Hiperdidatico enables the configuration of question-type interventions, the display of ´ the hyperdocument, and the recording of authorships in response to interventions - before, during and after reading. As new interactions with the hyperdocument occur, new feedbacks are made, new elements are elaborated, which in turn subsidize the interventions of the new readings
id UFC-7_856c69a4eecad01d0dfa371a113cbb94
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44105
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticasConstrução EscolarEducaçãoInformáticaThe purpose of this paper is to present a proposal of Pedagogical Architecture for reading digital texts in hyperdocument format (APLT). The architecture aims to support the reading activity in digital texts, through a set of [semi] programmed interventions, supported by computational support, in cooperative and authorship activities. In order to compose the Pedagogical Architecture, we find elements formalized in the other Pedagogical Architectures, by which the subjects demand actions (active regulations) such as positioning, answers to open questions, formalizations of their understandings, as well as argumentative and counter-argumentative manifestations. As a result, we developed the Hiperdidatico to support the creation of APLT compliant hyperdocuments. ´ Hiperdidatico enables the configuration of question-type interventions, the display of ´ the hyperdocument, and the recording of authorships in response to interventions - before, during and after reading. As new interactions with the hyperdocument occur, new feedbacks are made, new elements are elaborated, which in turn subsidize the interventions of the new readingsO objetivo deste trabalho e apresentar uma proposta de Arquitetura Pedagógica para leitura de textos digitais sob o formato de hiperdocumentos (APLT). A arquitetura pretende apoiar a atividade de leitura em textos digitais, através de um conjunto de intervenções [semi] programadas, apoiada por suporte computacional, em atividades cooperativas e de autoria. Para compor a Arquitetura Pedagógica buscou-se elementos formalizados em outras Arquiteturas Pedagógicas, pelos quais demandam dos sujeitos ações (regulações ativas) como posicionamentos, respostas a questões abertas, formalizações de suas compreensões, além de argumentações e manifestações contra-argumentativas. Como resultado apresentamos o Groupware Hiperdidatico, desenvolvido durante a pesquisa, para apoiar a elaboração de hiperdocumentos em conformidade com a APLT. O Hiperdidatico permite a configuração das intervenções sob formato de perguntas, a exibição do hiperdocumento e o registro das autorias em resposta as intervenções - antes, durante e após a leitura. À medida que ocorrem novas interações com o hiperdocumento, novos feedbacks são efetuados, novos elementos são elaborados, que por sua vez subsidiam as intervenções das novas leituras.UFSCar2019-07-25T12:09:40Z2019-07-25T12:09:40Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVIEIRA JUNIOR, Ramon Rosa Maia; REATEGUI, Eliseo Berni. Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 876.-885.2316 8889http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44105Vieira Junior, Ramon Rosa MaiaReategui, Eliseo Berniporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-25T12:09:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44105Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:20.799070Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
title Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
spellingShingle Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
Vieira Junior, Ramon Rosa Maia
Construção Escolar
Educação
Informática
title_short Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
title_full Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
title_fullStr Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
title_full_unstemmed Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
title_sort Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas
author Vieira Junior, Ramon Rosa Maia
author_facet Vieira Junior, Ramon Rosa Maia
Reategui, Eliseo Berni
author_role author
author2 Reategui, Eliseo Berni
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira Junior, Ramon Rosa Maia
Reategui, Eliseo Berni
dc.subject.por.fl_str_mv Construção Escolar
Educação
Informática
topic Construção Escolar
Educação
Informática
description The purpose of this paper is to present a proposal of Pedagogical Architecture for reading digital texts in hyperdocument format (APLT). The architecture aims to support the reading activity in digital texts, through a set of [semi] programmed interventions, supported by computational support, in cooperative and authorship activities. In order to compose the Pedagogical Architecture, we find elements formalized in the other Pedagogical Architectures, by which the subjects demand actions (active regulations) such as positioning, answers to open questions, formalizations of their understandings, as well as argumentative and counter-argumentative manifestations. As a result, we developed the Hiperdidatico to support the creation of APLT compliant hyperdocuments. ´ Hiperdidatico enables the configuration of question-type interventions, the display of ´ the hyperdocument, and the recording of authorships in response to interventions - before, during and after reading. As new interactions with the hyperdocument occur, new feedbacks are made, new elements are elaborated, which in turn subsidize the interventions of the new readings
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-07-25T12:09:40Z
2019-07-25T12:09:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA JUNIOR, Ramon Rosa Maia; REATEGUI, Eliseo Berni. Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 876.-885.
2316 8889
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44105
identifier_str_mv VIEIRA JUNIOR, Ramon Rosa Maia; REATEGUI, Eliseo Berni. Arquitetura Pedagogica para leitura de textos digitais: uma proposta de intervenções programadas e automáticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 876.-885.
2316 8889
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029029969657856