Metáfora visual no Livro Didático de Português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Francisco Alexandre Sobreira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Ana Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417
Resumo: AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.
id UFC-7_8590b945bd7261e862e542f12eda4938
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52417
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metáfora visual no Livro Didático de PortuguêsVisual metaphor on Portuguese TextbookLetramentoMultimodalidadeMetáfora multimodalLivro Didático de Português (LDP)AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.No presente trabalho, procuramos analisar como as metáforas visuais são desenvolvidas em atividades de leitura presentes no Livro Didático de Português (LDP) visando a um letramento visual crítico, se elas abordam um direcionamento para a percepção do processo de conceitualização metafórica, perpassando por seus elementos composicionais, nas construções textuais multimodais e se potencializam uma oportunidade para o descortinamento de intenções e valores velados. Para isso, embasamo-nos nos pressupostos teóricos da Metáfora Conceitual (LAKOFF & JOHNSON, 2002) e da Metáfora Multimodal (FORCEVILLE, 2009), aliados à teoria da multimodalidade (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), visto que os textos multimodais constituem nossas práticas sociais cotidianas. Ademais, faremos um contraponto com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018), a fim de perceber se essas atividades de leitura seguem as orientações das habilidades a elas relacionadas. Por fim, ainda notamos um tratamento secundário em relação à multimodalidade no LDP, mesmo sendo um de seus aspectos composicionais mais perceptíveis.Revista Linguagem em Foco2020-06-17T11:24:47Z2020-06-17T11:24:47Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417Souza, Francisco Alexandre Sobreira deLima, Ana Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:32:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52417Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:15.653979Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metáfora visual no Livro Didático de Português
Visual metaphor on Portuguese Textbook
title Metáfora visual no Livro Didático de Português
spellingShingle Metáfora visual no Livro Didático de Português
Souza, Francisco Alexandre Sobreira de
Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro Didático de Português (LDP)
title_short Metáfora visual no Livro Didático de Português
title_full Metáfora visual no Livro Didático de Português
title_fullStr Metáfora visual no Livro Didático de Português
title_full_unstemmed Metáfora visual no Livro Didático de Português
title_sort Metáfora visual no Livro Didático de Português
author Souza, Francisco Alexandre Sobreira de
author_facet Souza, Francisco Alexandre Sobreira de
Lima, Ana Maria Pereira
author_role author
author2 Lima, Ana Maria Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Francisco Alexandre Sobreira de
Lima, Ana Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro Didático de Português (LDP)
topic Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro Didático de Português (LDP)
description AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-17T11:24:47Z
2020-06-17T11:24:47Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020.
2674-8266
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417
identifier_str_mv SOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020.
2674-8266
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029010621333504