Metáfora visual no Livro Didático de Português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417 |
Resumo: | AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects. |
id |
UFC-7_8590b945bd7261e862e542f12eda4938 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52417 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Metáfora visual no Livro Didático de PortuguêsVisual metaphor on Portuguese TextbookLetramentoMultimodalidadeMetáfora multimodalLivro Didático de Português (LDP)AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.No presente trabalho, procuramos analisar como as metáforas visuais são desenvolvidas em atividades de leitura presentes no Livro Didático de Português (LDP) visando a um letramento visual crítico, se elas abordam um direcionamento para a percepção do processo de conceitualização metafórica, perpassando por seus elementos composicionais, nas construções textuais multimodais e se potencializam uma oportunidade para o descortinamento de intenções e valores velados. Para isso, embasamo-nos nos pressupostos teóricos da Metáfora Conceitual (LAKOFF & JOHNSON, 2002) e da Metáfora Multimodal (FORCEVILLE, 2009), aliados à teoria da multimodalidade (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), visto que os textos multimodais constituem nossas práticas sociais cotidianas. Ademais, faremos um contraponto com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018), a fim de perceber se essas atividades de leitura seguem as orientações das habilidades a elas relacionadas. Por fim, ainda notamos um tratamento secundário em relação à multimodalidade no LDP, mesmo sendo um de seus aspectos composicionais mais perceptíveis.Revista Linguagem em Foco2020-06-17T11:24:47Z2020-06-17T11:24:47Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417Souza, Francisco Alexandre Sobreira deLima, Ana Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:32:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52417Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:15.653979Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metáfora visual no Livro Didático de Português Visual metaphor on Portuguese Textbook |
title |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
spellingShingle |
Metáfora visual no Livro Didático de Português Souza, Francisco Alexandre Sobreira de Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro Didático de Português (LDP) |
title_short |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
title_full |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
title_fullStr |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
title_full_unstemmed |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
title_sort |
Metáfora visual no Livro Didático de Português |
author |
Souza, Francisco Alexandre Sobreira de |
author_facet |
Souza, Francisco Alexandre Sobreira de Lima, Ana Maria Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Ana Maria Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Francisco Alexandre Sobreira de Lima, Ana Maria Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro Didático de Português (LDP) |
topic |
Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro Didático de Português (LDP) |
description |
AIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-17T11:24:47Z 2020-06-17T11:24:47Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020. 2674-8266 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Francisco Alexandre Sobreira de; LIMA, Ana Maria Pereira. Metáfora visual no Livro Didático de Português. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 12, n. 1, p. 102-117, 2020. 2674-8266 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029010621333504 |