Visual Metaphor on Portuguese Textbook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Francisco Alexandre Sobreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Ana Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118
Resumo: In this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.
id UECE-3_3c1671b89c1f260751868d5070329767
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3118
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling Visual Metaphor on Portuguese TextbookMetáfora Visual no Livro Didático de PortuguêsLetramentoMultimodalidadeMetáfora multimodalLivro didáticoLiteracyMultimodalityMultimodal metaphorTextbookIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.No presente trabalho, procuramos analisar como as metáforas visuais são desenvolvidas em atividades de leitura presentes no Livro Didático de Português (LDP) visando a um letramento visual crítico, se elas abordam um direcionamento para a percepção do processo de conceitualização metafórica, perpassando por seus elementos composicionais, nas construções textuais multimodais e se potencializam uma oportunidade para o descortinamento de intenções e valores velados. Para isso, embasamo-nos nos pressupostos teóricos da Metáfora Conceitual (LAKOFF & JOHNSON, 2002) e da Metáfora Multimodal (FORCEVILLE, 2009), aliados à teoria da multimodalidade (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), visto que os textos multimodais constituem nossas práticas sociais cotidianas. Ademais, faremos um contraponto com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018), a fim de perceber se essas atividades de leitura seguem as orientações das habilidades a elas relacionadas. Por fim, ainda notamos um tratamento secundário em relação à multimodalidade no LDP, mesmo sendo um de seus aspectos composicionais mais perceptíveis.EdUECE2020-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/311810.46230/2674-8266-12-3118Revista Linguagem em Foco; Vol. 12 No. 1 (2020): Numero atemático; 102-117Revista Linguagem em Foco; v. 12 n. 1 (2020): Numero atemático; 102-1172674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118/2683Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Francisco Alexandre SobreiraLima, Ana Maria Pereira2021-03-23T17:44:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3118Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-03-23T17:44:59Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual Metaphor on Portuguese Textbook
Metáfora Visual no Livro Didático de Português
title Visual Metaphor on Portuguese Textbook
spellingShingle Visual Metaphor on Portuguese Textbook
de Souza, Francisco Alexandre Sobreira
Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro didático
Literacy
Multimodality
Multimodal metaphor
Textbook
title_short Visual Metaphor on Portuguese Textbook
title_full Visual Metaphor on Portuguese Textbook
title_fullStr Visual Metaphor on Portuguese Textbook
title_full_unstemmed Visual Metaphor on Portuguese Textbook
title_sort Visual Metaphor on Portuguese Textbook
author de Souza, Francisco Alexandre Sobreira
author_facet de Souza, Francisco Alexandre Sobreira
Lima, Ana Maria Pereira
author_role author
author2 Lima, Ana Maria Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Francisco Alexandre Sobreira
Lima, Ana Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro didático
Literacy
Multimodality
Multimodal metaphor
Textbook
topic Letramento
Multimodalidade
Metáfora multimodal
Livro didático
Literacy
Multimodality
Multimodal metaphor
Textbook
description In this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118
10.46230/2674-8266-12-3118
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-12-3118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118/2683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco; Vol. 12 No. 1 (2020): Numero atemático; 102-117
Revista Linguagem em Foco; v. 12 n. 1 (2020): Numero atemático; 102-117
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068888967479296