Visual Metaphor on Portuguese Textbook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118 |
Resumo: | In this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects. |
id |
UECE-3_3c1671b89c1f260751868d5070329767 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3118 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual Metaphor on Portuguese TextbookMetáfora Visual no Livro Didático de PortuguêsLetramentoMultimodalidadeMetáfora multimodalLivro didáticoLiteracyMultimodalityMultimodal metaphorTextbookIn this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.No presente trabalho, procuramos analisar como as metáforas visuais são desenvolvidas em atividades de leitura presentes no Livro Didático de Português (LDP) visando a um letramento visual crítico, se elas abordam um direcionamento para a percepção do processo de conceitualização metafórica, perpassando por seus elementos composicionais, nas construções textuais multimodais e se potencializam uma oportunidade para o descortinamento de intenções e valores velados. Para isso, embasamo-nos nos pressupostos teóricos da Metáfora Conceitual (LAKOFF & JOHNSON, 2002) e da Metáfora Multimodal (FORCEVILLE, 2009), aliados à teoria da multimodalidade (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), visto que os textos multimodais constituem nossas práticas sociais cotidianas. Ademais, faremos um contraponto com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018), a fim de perceber se essas atividades de leitura seguem as orientações das habilidades a elas relacionadas. Por fim, ainda notamos um tratamento secundário em relação à multimodalidade no LDP, mesmo sendo um de seus aspectos composicionais mais perceptíveis.EdUECE2020-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/311810.46230/2674-8266-12-3118Revista Linguagem em Foco; Vol. 12 No. 1 (2020): Numero atemático; 102-117Revista Linguagem em Foco; v. 12 n. 1 (2020): Numero atemático; 102-1172674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118/2683Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Francisco Alexandre SobreiraLima, Ana Maria Pereira2021-03-23T17:44:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3118Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-03-23T17:44:59Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook Metáfora Visual no Livro Didático de Português |
title |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
spellingShingle |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook de Souza, Francisco Alexandre Sobreira Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro didático Literacy Multimodality Multimodal metaphor Textbook |
title_short |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
title_full |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
title_fullStr |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
title_full_unstemmed |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
title_sort |
Visual Metaphor on Portuguese Textbook |
author |
de Souza, Francisco Alexandre Sobreira |
author_facet |
de Souza, Francisco Alexandre Sobreira Lima, Ana Maria Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Ana Maria Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Francisco Alexandre Sobreira Lima, Ana Maria Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro didático Literacy Multimodality Multimodal metaphor Textbook |
topic |
Letramento Multimodalidade Metáfora multimodal Livro didático Literacy Multimodality Multimodal metaphor Textbook |
description |
In this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118 10.46230/2674-8266-12-3118 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-12-3118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118/2683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Francisco Alexandre Sobreira de Souza, Ana Maria Pereira Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco; Vol. 12 No. 1 (2020): Numero atemático; 102-117 Revista Linguagem em Foco; v. 12 n. 1 (2020): Numero atemático; 102-117 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1797068888967479296 |