Contribuições dos aspectos não-verbais e verbais ao discurso de sala de aula
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47220 |
Resumo: | Considering that the concept of verbal and non-verbal signs, this paper analyses the contributions given by the Kinesics (mainly in relation to the gestures) and by the proxemics (space between the speakers) to the studies on discourse interaction in the classroom. We understand that the absence of verbal and non-verbal signs may complicate the comprehension of the meanings transmitted to the listeners, impeding easy access to the linguist signals in their discoursive memory. The data come from a corpus consisted of classes filmed in the 6st grade of the elementary school in both a public and a private school, in Maceió, State of Alagoas. |
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Contribuições dos aspectos não-verbais e verbais ao discurso de sala de aulaLinguísticaSigno linguísticoEnsino fundamentalComunicaçãoConsidering that the concept of verbal and non-verbal signs, this paper analyses the contributions given by the Kinesics (mainly in relation to the gestures) and by the proxemics (space between the speakers) to the studies on discourse interaction in the classroom. We understand that the absence of verbal and non-verbal signs may complicate the comprehension of the meanings transmitted to the listeners, impeding easy access to the linguist signals in their discoursive memory. The data come from a corpus consisted of classes filmed in the 6st grade of the elementary school in both a public and a private school, in Maceió, State of Alagoas.Considerando que a conceituação dos signos não-verbais e verbais segue um continuum, este trabalho centra-se na análise das contribuições dadas pela cinésica (sobretudo em relação aos gestos) e pela proxêmica (distância mantida entre os interlocutores) aos estudos interativos do discurso de sala de aula. Entendemos que a ausência desses elementos em estudo pode dificultar a compreensão dos sentidos transmitidos aos ouvintes, bem como não permitir que haja fácil acesso aos sinais linguísticos dispostos em sua memória discursiva. O corpus é constituído por aulas filmadas em 6a. série do ensino fundamental em uma escola pública e em outra particular da cidade de Maceió-Alagoas.Revista do GELNE (Grupo de Estudos de Estudos Linguísticos do Nordeste)2019-10-30T12:45:12Z2019-10-30T12:45:12Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Maria Francisca Oliveira. Contribuições dos aspectos não-verbais e verbais ao discurso de sala de aula. Revista do Gelne, Fortaleza (CE), v. 4, n. 1/2, 2002.1517-7874http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47220Santos, Maria Francisca Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:03:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47220Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:57.740341Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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