Transferência de conhecimento para detecção automática de fake news com aprendizagem profunda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Fábio José dos Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70014
Resumo: The use of social networks for communication and non-measured exchange of information results in the spread of fake news. Because it has the capacity to influence and manipulate the course of reality, the sharing of fake news needs to be restrained. Considering the massive volume of information circulating on social networks and its speed of propagation, the review by trained professionals, to verify the occurrence of unreliable content, is not viable. In this sense, computational tools capable of automatically detecting the occurrence of fake news are necessary. In this work, we deal with the problem of classifying information in text format as false or true, considering only the input. So, as an approach, using Machine Learning classification algorithms. In particular, we focus on approaches based on Deep Learning, for the ability to abstract complex concepts and recognize semantic patterns. In this type of approach, it relies on labeled data sets, with sufficient volume to allow the recognition of patterns related to the problem. As there are no large data sets available in the Portuguese language. We use Knowledge Transfer techniques to improve the performance of the algorithms. As for the methodology, it is an exploratory and quantitative research, in which we investigate the performance, through computational experiments, of state-of-the-art methods to solve the problem. Regarding the data, the base Fake.br will be used.
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spelling Transferência de conhecimento para detecção automática de fake news com aprendizagem profundaFake NewsMachine LearningDeep LearningBig DataTransferência de conhecimentoThe use of social networks for communication and non-measured exchange of information results in the spread of fake news. Because it has the capacity to influence and manipulate the course of reality, the sharing of fake news needs to be restrained. Considering the massive volume of information circulating on social networks and its speed of propagation, the review by trained professionals, to verify the occurrence of unreliable content, is not viable. In this sense, computational tools capable of automatically detecting the occurrence of fake news are necessary. In this work, we deal with the problem of classifying information in text format as false or true, considering only the input. So, as an approach, using Machine Learning classification algorithms. In particular, we focus on approaches based on Deep Learning, for the ability to abstract complex concepts and recognize semantic patterns. In this type of approach, it relies on labeled data sets, with sufficient volume to allow the recognition of patterns related to the problem. As there are no large data sets available in the Portuguese language. We use Knowledge Transfer techniques to improve the performance of the algorithms. As for the methodology, it is an exploratory and quantitative research, in which we investigate the performance, through computational experiments, of state-of-the-art methods to solve the problem. Regarding the data, the base Fake.br will be used.O uso de redes sociais para a comunicação e troca não medida de informação tem como consequência a disseminação de fake news. Por ter capacidade de influenciar e manipular o curso da realidade, o compartilhamento de fake news precisa ser coibido. Considerando o volume massivo de informações que circulam nas redes sociais e sua velocidade de propagação, a revisão por profissionais capacitados, para a verificar a ocorrência de conteúdo não confiável, é inviável. Nesse sentido, ferramentas computacionais capazes de detectar automaticamente a ocorrência de fake news são necessárias. Neste trabalho, lidamos com o problema de classificar informação em formato de texto como falsa ou verdadeira, considerando unicamente a entrada. Assim, como abordagem, utilizando algoritmos de classificação de Aprendizagem de Máquina. Em particular, focamos em abordagens baseadas em Aprendizagem Profundo, pela capacidade de abstrair conceitos complexos e reconhecer padrões semânticos. Nesse tipo de abordagem, depende-se de conjuntos de dados rotulados, com volume suficiente para permitir o reconhecimento de padrões relativos ao problema. Como não se dispõe de conjuntos de dados volumoso na língua portuguesa, utilizamos técnicas de Transferência de Conhecimento para melhorar o desempenho dos algoritmos. Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa exploratória e com natureza quantitativa, na qual investigamos o desempenho, por meio de experimentos computacionais, de métodos estado da arte para resolver o problema. No que diz respeito aos dados, será utilizado a base Fake.br para treinar e avaliar os modelos.Freire, Livio Antonio de MeloSousa, Fábio José dos Santos2023-01-09T13:50:59Z2023-01-09T13:50:59Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUSA, Fábio José dos Santos. Transferência de conhecimento para detecção automática de fake news com aprendizagem profunda. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação) - Campus de Crateús, Universidade Federal do Ceará, Crateús, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70014. Acesso em:http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70014porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-09T14:00:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/70014Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:19.593579Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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