Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hespanha, Pedro
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/824
Resumo: Low educational levels, high taxes of students that drop out of school or fail to succeed, and difficulties to get the first job constrain Portugal to a particularly unfavorable stand when one contrasts those data to other countries’ that are our partners in the European Union. Causes are many and have been amply discussed, and it known today that they are not a sole outcome from shortcomings of institutions that are entrusted with the development of youngsters such as schools, community, hiring businesses or promoters of leisure activities, but rather all of them together. With this intervention one seeks to address some issues considering the agent behind educational processes, specifically those issues related to the environment where they are engendered.
id UFC-7_896fbf1c365cb147361a2769867c7024
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/824
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedadeEducaçãoEstadoSociedadeTrabalhoLow educational levels, high taxes of students that drop out of school or fail to succeed, and difficulties to get the first job constrain Portugal to a particularly unfavorable stand when one contrasts those data to other countries’ that are our partners in the European Union. Causes are many and have been amply discussed, and it known today that they are not a sole outcome from shortcomings of institutions that are entrusted with the development of youngsters such as schools, community, hiring businesses or promoters of leisure activities, but rather all of them together. With this intervention one seeks to address some issues considering the agent behind educational processes, specifically those issues related to the environment where they are engendered.Os baixos níveis de escolaridade, as elevadas taxas de abandono e insucesso escolar, as dificuldades de acesso ao primeiro emprego colocam Portugal numa posição particularmente desfavorável quando se comparam esses dados com os de outros países nossos parceiros na União Europeia. As causas do problema são diversas e têm sido amplamente estudadas, sabendo-se hoje que elas não são atribuíveis em exclusivo a nenhuma das instituições que têm a cargo ocupar-se dos jovens, sejam elas a escola, a família, a comunidade, os empregadores ou as actividades de lazer, mas sim a todas elas em conjunto. Neste artigo, examinam-se questões a ter em conta por quem está envolvido nos processos educativos, designadamente as que se prendem aos contextos em que se produzem os problemas.Revista de Ciências Sociais2011-09-28T12:12:50Z2011-09-28T12:12:50Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHESPANHA, Pedro. Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 41, n. 2, p. 57-65, 2010.BL 0041-8862http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/824Hespanha, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-14T18:44:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/824Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:23.572021Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
title Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
spellingShingle Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
Hespanha, Pedro
Educação
Estado
Sociedade
Trabalho
title_short Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
title_full Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
title_fullStr Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
title_full_unstemmed Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
title_sort Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade
author Hespanha, Pedro
author_facet Hespanha, Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hespanha, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Estado
Sociedade
Trabalho
topic Educação
Estado
Sociedade
Trabalho
description Low educational levels, high taxes of students that drop out of school or fail to succeed, and difficulties to get the first job constrain Portugal to a particularly unfavorable stand when one contrasts those data to other countries’ that are our partners in the European Union. Causes are many and have been amply discussed, and it known today that they are not a sole outcome from shortcomings of institutions that are entrusted with the development of youngsters such as schools, community, hiring businesses or promoters of leisure activities, but rather all of them together. With this intervention one seeks to address some issues considering the agent behind educational processes, specifically those issues related to the environment where they are engendered.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2011-09-28T12:12:50Z
2011-09-28T12:12:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HESPANHA, Pedro. Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 41, n. 2, p. 57-65, 2010.
BL 0041-8862
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/824
identifier_str_mv HESPANHA, Pedro. Os paradoxos da educação: uma reflexão crítica sobre a escola e a sociedade. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 41, n. 2, p. 57-65, 2010.
BL 0041-8862
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028739737452544