Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lins, Maria da Luz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Balsanelli, Alexandre Pazetto, Neves, Vanessa Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
Resumo: Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy.
id UFC-7_9477c3205582421c39d7aeba3df94218
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/32173
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagemLeadership teaching strategies in undergraduate nursing coursesLiderançaEnsinoEstudantes de EnfermagemObjective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy.Objetivo: identificar as evidências científicas acerca das estratégias para ensinar liderança na graduação de Enfermagem. Métodos: revisão integrativa da literatura, nas bases de dados Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Bases de dados de Enfermagem, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline e Web of Science. Resultados: quatorze artigos incluídos de 356 recuperados. As principais estratégias de ensino identificadas foram: estágio em enfermagem, simulação de eventos clínicos reais e uso de recursos audiovisuais que impactam positivamente no aprendizado da liderança. Conclusão: formas criativas e inovadoras de aprendizagem melhoram comportamentos de liderança, favorecem a formação de líderes entre graduandos de enfermagem e refutam a pedagogia convencional e passiva.Rev Rene2018-05-23T12:41:32Z2018-05-23T12:41:32Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173Lins, Maria da LuzBalsanelli, Alexandre PazettoNeves, Vanessa Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-01T18:37:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/32173Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:59.547816Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
Leadership teaching strategies in undergraduate nursing courses
title Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
spellingShingle Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
Lins, Maria da Luz
Liderança
Ensino
Estudantes de Enfermagem
title_short Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
title_full Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
title_fullStr Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
title_full_unstemmed Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
title_sort Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
author Lins, Maria da Luz
author_facet Lins, Maria da Luz
Balsanelli, Alexandre Pazetto
Neves, Vanessa Ribeiro
author_role author
author2 Balsanelli, Alexandre Pazetto
Neves, Vanessa Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lins, Maria da Luz
Balsanelli, Alexandre Pazetto
Neves, Vanessa Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Liderança
Ensino
Estudantes de Enfermagem
topic Liderança
Ensino
Estudantes de Enfermagem
description Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-23T12:41:32Z
2018-05-23T12:41:32Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018.
2175-6783 (On line)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
identifier_str_mv LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018.
2175-6783 (On line)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029021824319488