Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173 |
Resumo: | Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy. |
id |
UFC-7_9477c3205582421c39d7aeba3df94218 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/32173 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagemLeadership teaching strategies in undergraduate nursing coursesLiderançaEnsinoEstudantes de EnfermagemObjective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy.Objetivo: identificar as evidências científicas acerca das estratégias para ensinar liderança na graduação de Enfermagem. Métodos: revisão integrativa da literatura, nas bases de dados Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Bases de dados de Enfermagem, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline e Web of Science. Resultados: quatorze artigos incluídos de 356 recuperados. As principais estratégias de ensino identificadas foram: estágio em enfermagem, simulação de eventos clínicos reais e uso de recursos audiovisuais que impactam positivamente no aprendizado da liderança. Conclusão: formas criativas e inovadoras de aprendizagem melhoram comportamentos de liderança, favorecem a formação de líderes entre graduandos de enfermagem e refutam a pedagogia convencional e passiva.Rev Rene2018-05-23T12:41:32Z2018-05-23T12:41:32Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173Lins, Maria da LuzBalsanelli, Alexandre PazettoNeves, Vanessa Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-01T18:37:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/32173Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:59.547816Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem Leadership teaching strategies in undergraduate nursing courses |
title |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
spellingShingle |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem Lins, Maria da Luz Liderança Ensino Estudantes de Enfermagem |
title_short |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
title_full |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
title_fullStr |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
title_full_unstemmed |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
title_sort |
Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
author |
Lins, Maria da Luz |
author_facet |
Lins, Maria da Luz Balsanelli, Alexandre Pazetto Neves, Vanessa Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Balsanelli, Alexandre Pazetto Neves, Vanessa Ribeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lins, Maria da Luz Balsanelli, Alexandre Pazetto Neves, Vanessa Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Liderança Ensino Estudantes de Enfermagem |
topic |
Liderança Ensino Estudantes de Enfermagem |
description |
Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-23T12:41:32Z 2018-05-23T12:41:32Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018. 2175-6783 (On line) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173 |
identifier_str_mv |
LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018. 2175-6783 (On line) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029021824319488 |