Habilidades sociais educativas em mães de crianças/adolescentes com Diabetes Mellitus Tipo 1
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27998 |
Resumo: | The discovery of a chronic illness in childhood, as well as the routine of treatment, can impact on how parents interact with their children and consequently on the outcomes of the child's health. This study compared mothers Educational Social Skills of children and adolescents with or without Diabetes Mellitus Type 1. The assessment was done considering: Educational Social Skills Inventory to parents (IHSE-Pais), Classification Criterion Socioeconomic Brazil and the Glycemic Control (HbA1C) obtained by medical records. The results showed the ESS mothers of children and adolescents with or without diabetes are not significantly different, however, in the group of mothers with diabetic children, the variables age of mother and age of child, time of treatment and glycemic control (HbA1C) showed positive and negative correlation with the different factors of the IHSE-Pais. Data was discussed regarding its implications for intervention with diabetic children’s families and chronic diseases in general. |
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Habilidades sociais educativas em mães de crianças/adolescentes com Diabetes Mellitus Tipo 1Social educational skills in mothers of children/teens with Type 1 Diabetes MellitusEducação parentalDiabetes mellitus tipo 1Infância e adolescênciaParental educationThe discovery of a chronic illness in childhood, as well as the routine of treatment, can impact on how parents interact with their children and consequently on the outcomes of the child's health. This study compared mothers Educational Social Skills of children and adolescents with or without Diabetes Mellitus Type 1. The assessment was done considering: Educational Social Skills Inventory to parents (IHSE-Pais), Classification Criterion Socioeconomic Brazil and the Glycemic Control (HbA1C) obtained by medical records. The results showed the ESS mothers of children and adolescents with or without diabetes are not significantly different, however, in the group of mothers with diabetic children, the variables age of mother and age of child, time of treatment and glycemic control (HbA1C) showed positive and negative correlation with the different factors of the IHSE-Pais. Data was discussed regarding its implications for intervention with diabetic children’s families and chronic diseases in general.A descoberta de uma doença crônica na infância, bem como a rotina do seu tratamento, pode impactar na forma como os pais interagem com seus filhos e consequentemente nos resultados de saúde da criança. Este estudo comparou as Habilidades Sociais Educativas de mães de crianças e adolescentes com e sem Diabetes Mellitus Tipo 1. Utilizou-se como medida de avaliação o Inventário de Habilidades Sociais Educativas para Pais (IHSE-Pais), o Critério de Classificação Socioeconômica Brasil e o Controle Glicêmico (HbA1C) obtido pelo prontuário médico. Os resultados mostraram que as HSEs de mães de crianças e adolescentes com e sem diabetes não são significativamente diferentes, no entanto, no grupo de mães com filhos diabéticos, as variáveis idade da mãe e do filho, tempo em tratamento e Controle Glicêmico (HbA1C) apresentaram correlações positivas e negativas com diferentes fatores do IHSE-Pais. Os dados são discutidos em suas implicações para intervenções junto aos familiares de crianças com diabetes e doenças crônicas em geral.Revista de Psicologia2017-11-27T14:18:59Z2017-11-27T14:18:59Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfKIRCHNER, Luziane de Fátima; BENITEZ, Priscila; TATMATSU, Daniely Ildegardes Brito; RIBEIRO, Giovan Willian; VARGAS, Vânia Maria; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais educativas em mães de crianças/adolescentes com Diabetes Mellitus Tipo 1. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 155-164, jul./dez. 2017.2179-1740 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27998Kirchner, Luziane de FátimaBenitez, PriscilaTatmatsu, Daniely Ildegardes BritoRibeiro, Giovan WillianVargas, Vânia MariaDel Prette, Zilda Aparecida Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T12:30:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/27998Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:31.100452Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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