Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54071 |
Resumo: | 21st century society is marked by technological advances. They transform and alter social relations in spacetime, especially in the work category. And considering the explosion of the use of Virtual Reality - technology that simulates real reality emerging who uses it in an immaterial reality - in several areas. We may ask: how important is the use of Virtual Reality (VR) technology in the teaching of geography? The aim of this study is to analyze the socio-educational effects of using VR technology as a didactic resource for the practice and teaching of geography. For didactic production we work the social and environmental conflicts and what it is to be indigenous in Brazil in the 21st century. Among the results stand out greater engagement and empathy for content and geographical science. |
id |
UFC-7_9b99dc9767c0517e65d670b0dd13e8b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/54071 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografiaVirtual reality in the classroom: geography teaching practiceRealidade virtualGeografiaEducação indígenaPráticas educativas21st century society is marked by technological advances. They transform and alter social relations in spacetime, especially in the work category. And considering the explosion of the use of Virtual Reality - technology that simulates real reality emerging who uses it in an immaterial reality - in several areas. We may ask: how important is the use of Virtual Reality (VR) technology in the teaching of geography? The aim of this study is to analyze the socio-educational effects of using VR technology as a didactic resource for the practice and teaching of geography. For didactic production we work the social and environmental conflicts and what it is to be indigenous in Brazil in the 21st century. Among the results stand out greater engagement and empathy for content and geographical science.A sociedade do século XXI é marcada pelos avanços tecnológicos. Elas transformam e alteram as relações sociais no espaço-tempo, principalmente na categoria trabalho. E considerando a explosão do uso da Realidade Virtual – tecnologia que simula a realidade real emergindo quem a use numa realidade imaterial – em diversas áreas. Podemos perguntar: qual a importância do uso da tecnologia de Realidade Virtual (RV) no ensino de Geografia? O objetivo deste estudo é analisar o rebatimento socioeducacional do uso da tecnologia de RV como recurso didático para a prática e ensino de Geografia. Para produção didática trabalhamos os conflitos socioambientais e o que é ser indígena no Brasil no século XXI. Dentre os resultados destacam-se maior engajamento e empatia pelo conteúdo e pela ciência geográfica.Geosaberes2020-09-16T10:56:45Z2020-09-16T10:56:45Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTRINDADE, Matheus José dos Santos; SANTOS, Cristiano Aprígio dos. Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 72 - 80, set. 2019.2178-0463http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54071Trindade, Matheus José dos SantosSantos, Cristiano Aprígio dosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T16:27:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54071Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:03.945302Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia Virtual reality in the classroom: geography teaching practice |
title |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
spellingShingle |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia Trindade, Matheus José dos Santos Realidade virtual Geografia Educação indígena Práticas educativas |
title_short |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
title_full |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
title_fullStr |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
title_full_unstemmed |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
title_sort |
Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia |
author |
Trindade, Matheus José dos Santos |
author_facet |
Trindade, Matheus José dos Santos Santos, Cristiano Aprígio dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Cristiano Aprígio dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Matheus José dos Santos Santos, Cristiano Aprígio dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Realidade virtual Geografia Educação indígena Práticas educativas |
topic |
Realidade virtual Geografia Educação indígena Práticas educativas |
description |
21st century society is marked by technological advances. They transform and alter social relations in spacetime, especially in the work category. And considering the explosion of the use of Virtual Reality - technology that simulates real reality emerging who uses it in an immaterial reality - in several areas. We may ask: how important is the use of Virtual Reality (VR) technology in the teaching of geography? The aim of this study is to analyze the socio-educational effects of using VR technology as a didactic resource for the practice and teaching of geography. For didactic production we work the social and environmental conflicts and what it is to be indigenous in Brazil in the 21st century. Among the results stand out greater engagement and empathy for content and geographical science. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-09-16T10:56:45Z 2020-09-16T10:56:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TRINDADE, Matheus José dos Santos; SANTOS, Cristiano Aprígio dos. Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 72 - 80, set. 2019. 2178-0463 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54071 |
identifier_str_mv |
TRINDADE, Matheus José dos Santos; SANTOS, Cristiano Aprígio dos. Realidade virtual na sala de aula: prática de ensino de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 72 - 80, set. 2019. 2178-0463 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54071 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Geosaberes |
publisher.none.fl_str_mv |
Geosaberes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028983310123008 |