Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207 |
Resumo: | The following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices. |
id |
UFC-7_9caf96f3a93c95d27841b53ae396a24c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52207 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integralCollaborative teaching: inclusive strategy for students with intellectual disabilities in a school of integral timeEducação inclusivaDeficiência intelectualEscola integralEnsino colaborativoThe following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices.O presente estudo buscou analisar concepções de professores e dos gestores do Centro de Educação de Tempo Integral em São João dos Patos (MA) acerca do ensino colaborativo como estratégia promotora da inclusão do estudante com Deficiência Intelectual (DI) nessa escola. Este trabalho consistiu em uma pesquisa de natureza qualitativa do tipo estudo de caso. Para a coleta dos dados fizemos uso do questionário semiestruturado. Esse instrumental permitiu aos sujeitos da pesquisa escolher uma ou mais alternativas nas questões feitas a eles e/ou ainda apresentar a sua concepção acerca das questões propostas. Analisamos os resultados obtidos por meio da metodologia de análise do conteúdo com a técnica da categorização e da elaboração dos indicadores. Evidenciamos, neste estudo, que o trabalho em equipe, o diálogo, a parceria entre os profissionais da escola e a participação das famílias colaboram para práticas inclusivas de estudantes com DI na escola de tempo integral e que o ensino colaborativo se apresenta como estratégia promissora para essas práticas.El presente estudio buscó hacer un análisis de concepciones de profesores y de los gestores del Centro de Educación de Tiempo Integral en São João dos Patos, Maranhão, acerca de la enseñanza colaborativa como estrategia promotora de la inclusión del estudiante con Deficiencia Intelectual (DI) en esa escuela. Para la recolección de los datos hicimos uso del cuestionario semiestructurado. Este instrumental permitió a los sujetos de la investigación elegir por una o más alternativas en las cuestiones hechas a ellos y / o, aún, presentar su concepción acerca de las cuestiones propuestas. Se analizan los resultados obtenidos por medio de la metodología de análisis del contenido con la técnica de la categorización y de la elaboración de los indicadores. En este estudio, evidenciamos que el trabajo en equipo, el diálogo, la asociación entre los profesionales de la escuela y la participación de las familias colaboran para prácticas inclusivas de estudiantes con DI en la escuela de tiempo completo y que la enseñanza colaborativa se presenta como estrategia prometedora para estas prácticas.Revista Educação Em Debate2020-06-08T18:41:57Z2020-06-08T18:41:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207Pimenta, Adelino CandidoGarcia, Fabiana Leal NascimentoSilva, Júlia Marcia dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:15:46Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52207Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:34.679826Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral Collaborative teaching: inclusive strategy for students with intellectual disabilities in a school of integral time |
title |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
spellingShingle |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral Pimenta, Adelino Candido Educação inclusiva Deficiência intelectual Escola integral Ensino colaborativo |
title_short |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
title_full |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
title_fullStr |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
title_full_unstemmed |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
title_sort |
Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral |
author |
Pimenta, Adelino Candido |
author_facet |
Pimenta, Adelino Candido Garcia, Fabiana Leal Nascimento Silva, Júlia Marcia da |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Fabiana Leal Nascimento Silva, Júlia Marcia da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimenta, Adelino Candido Garcia, Fabiana Leal Nascimento Silva, Júlia Marcia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva Deficiência intelectual Escola integral Ensino colaborativo |
topic |
Educação inclusiva Deficiência intelectual Escola integral Ensino colaborativo |
description |
The following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-08T18:41:57Z 2020-06-08T18:41:57Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020. 0102-1117 (impresso) 2526-0847 (online) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207 |
identifier_str_mv |
PIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020. 0102-1117 (impresso) 2526-0847 (online) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação Em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação Em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028881918066688 |