Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Adelino Candido
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Garcia, Fabiana Leal Nascimento, Silva, Júlia Marcia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207
Resumo: The following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices.
id UFC-7_9caf96f3a93c95d27841b53ae396a24c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52207
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integralCollaborative teaching: inclusive strategy for students with intellectual disabilities in a school of integral timeEducação inclusivaDeficiência intelectualEscola integralEnsino colaborativoThe following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices.O presente estudo buscou analisar concepções de professores e dos gestores do Centro de Educação de Tempo Integral em São João dos Patos (MA) acerca do ensino colaborativo como estratégia promotora da inclusão do estudante com Deficiência Intelectual (DI) nessa escola. Este trabalho consistiu em uma pesquisa de natureza qualitativa do tipo estudo de caso. Para a coleta dos dados fizemos uso do questionário semiestruturado. Esse instrumental permitiu aos sujeitos da pesquisa escolher uma ou mais alternativas nas questões feitas a eles e/ou ainda apresentar a sua concepção acerca das questões propostas. Analisamos os resultados obtidos por meio da metodologia de análise do conteúdo com a técnica da categorização e da elaboração dos indicadores. Evidenciamos, neste estudo, que o trabalho em equipe, o diálogo, a parceria entre os profissionais da escola e a participação das famílias colaboram para práticas inclusivas de estudantes com DI na escola de tempo integral e que o ensino colaborativo se apresenta como estratégia promissora para essas práticas.El presente estudio buscó hacer un análisis de concepciones de profesores y de los gestores del Centro de Educación de Tiempo Integral en São João dos Patos, Maranhão, acerca de la enseñanza colaborativa como estrategia promotora de la inclusión del estudiante con Deficiencia Intelectual (DI) en esa escuela. Para la recolección de los datos hicimos uso del cuestionario semiestructurado. Este instrumental permitió a los sujetos de la investigación elegir por una o más alternativas en las cuestiones hechas a ellos y / o, aún, presentar su concepción acerca de las cuestiones propuestas. Se analizan los resultados obtenidos por medio de la metodología de análisis del contenido con la técnica de la categorización y de la elaboración de los indicadores. En este estudio, evidenciamos que el trabajo en equipo, el diálogo, la asociación entre los profesionales de la escuela y la participación de las familias colaboran para prácticas inclusivas de estudiantes con DI en la escuela de tiempo completo y que la enseñanza colaborativa se presenta como estrategia prometedora para estas prácticas.Revista Educação Em Debate2020-06-08T18:41:57Z2020-06-08T18:41:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207Pimenta, Adelino CandidoGarcia, Fabiana Leal NascimentoSilva, Júlia Marcia dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:15:46Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52207Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:34.679826Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
Collaborative teaching: inclusive strategy for students with intellectual disabilities in a school of integral time
title Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
spellingShingle Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
Pimenta, Adelino Candido
Educação inclusiva
Deficiência intelectual
Escola integral
Ensino colaborativo
title_short Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
title_full Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
title_fullStr Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
title_full_unstemmed Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
title_sort Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral
author Pimenta, Adelino Candido
author_facet Pimenta, Adelino Candido
Garcia, Fabiana Leal Nascimento
Silva, Júlia Marcia da
author_role author
author2 Garcia, Fabiana Leal Nascimento
Silva, Júlia Marcia da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Adelino Candido
Garcia, Fabiana Leal Nascimento
Silva, Júlia Marcia da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação inclusiva
Deficiência intelectual
Escola integral
Ensino colaborativo
topic Educação inclusiva
Deficiência intelectual
Escola integral
Ensino colaborativo
description The following study aims to analyze teachers and managers conceptions from the Centro de Educação de Tempo Integral in São João dos Patos, Maranhão, about collaborate teaching as a strategy to promote a inclusive approach for the students portraying Intellectiual Disability (ID) at this school. The study consisted on a qualitative case analysis. In order to collect data, we have used the semi-structured questionaire. Such instrumental have made possible for the subjects on research to choose among one or more alternative answers to the asked questions, but also to present their concepction over the the proposed questions. We have analyzed the results obtained through the methodology of content analysis with the technique of categorization and elaboration of indicators. At this study, we highlight that the team work, the dialogue, the partnership between the school professinals and the participation of the families, have collaborate to the inclusive practics over the students with ID at a full-time school and that the collaborate teaching presents itself as a promissing strategy for these practices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-08T18:41:57Z
2020-06-08T18:41:57Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207
identifier_str_mv PIMENTA, Adelino Candido; GARCIA, Fabiana Leal Nascimento; SILVA, Julia Márcia da. Ensino colaborativo: estratégia inclusiva para estudantes com deficiência intelectual em escola de tempo integral. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 81, p. 85-102, jan./abr. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação Em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação Em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028881918066688