A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Paula, Helton Cristian de, Figueiredo, Adriana Maria de, Santos, Álisson Oliveira dos, Reis, Gustavo Valadares Labanca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44174
Resumo: Aim: To describe multiple outcomes learning trails as methodological strategies for the "Neurological Disorders in Primary Health Care" course construction by the Ouro Preto’s Federal University, commissioned by the Executive Secretariat of the Unified Health System Open University (SEUNASUS). Methods: reverse construction as technical pedagogical conception, under Action Mapping instructional design, “action objectives” built with Ministry of Health and SEUNASUS agreement. Multiple outcomes learning trails were designed as the educational strategy, under the contextual interactionism pedagogical conception. Results: Seven units about consultation needs in neurological disorders knowledge area were developed, with 2 to 3 decision levels in each of them, and feedbacks for all the alternatives constructed, allowing the student to make decisions that lead to consequences and possibly to pedagogical error. From this, the student will make new decisions that can correct the route, or lead to more negative outcomes and to contextual learning in any of these scenarios. Conclusion: The multiple-outcome learning paths strategy demands problem situations construction with greater material production, which will not always be used by the student, but makes learning contextual, approaching the course to his real-world.
id UFC-7_9cebebf973d47f8df2c14eae3b1e5dea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44174
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em SaúdeReverse construction and multiple outcomes learning trails as active and contextual methodologies in Distance Health EducationEducação a DistânciaAprendizagem Baseada em ProblemasAim: To describe multiple outcomes learning trails as methodological strategies for the "Neurological Disorders in Primary Health Care" course construction by the Ouro Preto’s Federal University, commissioned by the Executive Secretariat of the Unified Health System Open University (SEUNASUS). Methods: reverse construction as technical pedagogical conception, under Action Mapping instructional design, “action objectives” built with Ministry of Health and SEUNASUS agreement. Multiple outcomes learning trails were designed as the educational strategy, under the contextual interactionism pedagogical conception. Results: Seven units about consultation needs in neurological disorders knowledge area were developed, with 2 to 3 decision levels in each of them, and feedbacks for all the alternatives constructed, allowing the student to make decisions that lead to consequences and possibly to pedagogical error. From this, the student will make new decisions that can correct the route, or lead to more negative outcomes and to contextual learning in any of these scenarios. Conclusion: The multiple-outcome learning paths strategy demands problem situations construction with greater material production, which will not always be used by the student, but makes learning contextual, approaching the course to his real-world.Objetivo: descrever trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como estratégias metodológicas da construção do curso “Afecções neurológicas na Atenção Primária à Saúde” pela Universidade Federal de Ouro Preto, sob a encomenda da Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (SEUNASUS), baseada em. Métodos: concepção pedagógica técnica da construção reversa, sob o desenho instrucional do Action Mapping, com “objetivos de ação” construídos sob pactuação com Ministério da Saúde e SEUNASUS. Desenharam-se trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como estratégia educacional, sob a concepção pedagógica do interacionismo contextual. Resultados: foram desenvolvidas sete unidades de motivos de consultas na área de afecções neurológicas, contando com dois níveis de decisão em cada uma delas e feedbacks para todas as alternativas construídas, permitindo ao aluno tomar decisões que levam a consequências e possivelmente ao erro pedagógico. A partir deste, o aluno tomará novas decisões que possam corrigir a rota, ou levar a desfechos mais negativos e ao aprendizado contextual em qualquer desses cenários. Conclusão: a estratégia das trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos demanda a construção de situações-problema com maior produção de material, que nem sempre será utilizado pelo aluno, mas torna o aprendizado contextual, aproximando o curso do mundo real.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)2019-07-29T11:39:28Z2019-07-29T11:39:28Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSAVASSI, Leonardo Cançado Monteiro et al. A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 01-13, jan./jul. 2019.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44174Savassi, Leonardo Cançado MonteiroPaula, Helton Cristian deFigueiredo, Adriana Maria deSantos, Álisson Oliveira dosReis, Gustavo Valadares Labancaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-29T11:39:28Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44174Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:27.008402Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
Reverse construction and multiple outcomes learning trails as active and contextual methodologies in Distance Health Education
title A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
spellingShingle A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Educação a Distância
Aprendizagem Baseada em Problemas
title_short A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
title_full A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
title_fullStr A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
title_full_unstemmed A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
title_sort A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde
author Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
author_facet Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Paula, Helton Cristian de
Figueiredo, Adriana Maria de
Santos, Álisson Oliveira dos
Reis, Gustavo Valadares Labanca
author_role author
author2 Paula, Helton Cristian de
Figueiredo, Adriana Maria de
Santos, Álisson Oliveira dos
Reis, Gustavo Valadares Labanca
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Paula, Helton Cristian de
Figueiredo, Adriana Maria de
Santos, Álisson Oliveira dos
Reis, Gustavo Valadares Labanca
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Aprendizagem Baseada em Problemas
topic Educação a Distância
Aprendizagem Baseada em Problemas
description Aim: To describe multiple outcomes learning trails as methodological strategies for the "Neurological Disorders in Primary Health Care" course construction by the Ouro Preto’s Federal University, commissioned by the Executive Secretariat of the Unified Health System Open University (SEUNASUS). Methods: reverse construction as technical pedagogical conception, under Action Mapping instructional design, “action objectives” built with Ministry of Health and SEUNASUS agreement. Multiple outcomes learning trails were designed as the educational strategy, under the contextual interactionism pedagogical conception. Results: Seven units about consultation needs in neurological disorders knowledge area were developed, with 2 to 3 decision levels in each of them, and feedbacks for all the alternatives constructed, allowing the student to make decisions that lead to consequences and possibly to pedagogical error. From this, the student will make new decisions that can correct the route, or lead to more negative outcomes and to contextual learning in any of these scenarios. Conclusion: The multiple-outcome learning paths strategy demands problem situations construction with greater material production, which will not always be used by the student, but makes learning contextual, approaching the course to his real-world.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29T11:39:28Z
2019-07-29T11:39:28Z
2019-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAVASSI, Leonardo Cançado Monteiro et al. A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 01-13, jan./jul. 2019.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44174
identifier_str_mv SAVASSI, Leonardo Cançado Monteiro et al. A construção reversa e as trilhas de aprendizagem de múltiplos desfechos como metodologias ativas e contextuais na Educação a Distância em Saúde. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 01-13, jan./jul. 2019.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028979480723456