Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lima, Ana Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860
Resumo: This research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008).
id UFC-7_9e27516a41edb14fee2de21e29d03781
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52860
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEMPractices of literacy, discourses and performances in the recontextualization in essays nota mil of ENEMAnálise Multimodal CríticaRecontextualizaçãoMultimodalidadeRedação do ENEMLetramento VisualSemiótica SocialThis research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008).Esta pesquisa buscou analisar as estratégias de recontextualização na compreensão multimodal de textos verbo-visuais usados pelos/as participantes para produção de sentidos em redações Nota Mil do ENEM (2016). Nesse sentido, fundamenta-se e ancora-se metodologicamente em estudos sobre Multimodalidade e Letramento Visual, na Semiótica Social (HODGE e KRESS, 1988; KRESS e VAN LEEUWEN, [1996] 2006; KRESS, 2003, 2010) e sobre a análise conjuntural das práticas sociais e discursivas acionadas pelos/as leitores/as, produtores/as e consumidores/as de textos e discursos multimodais no ENEM, na perspectiva da Análise de Discurso Crítica (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contribuindo para a análise e para a categorização das estratégias de recontextualização discursiva (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). A análise dos dados e os resultados comprovaram que a composição multimodal da proposta de redação (2016) se estrutura de forma relativamente estável, porque demandaram dos/as participantes uma análise visual crítica das informações/fatos e opiniões para o desenvolvimento de argumentos produtivos, geralmente, recontextualizados por rearranjo e adição (VAN LEEUWEN, 2008).Revista e-scrita2020-07-10T09:31:39Z2020-07-10T09:31:39Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019.2177-6288http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860Paiva, Francisco Jeimes De OliveiraLima, Ana Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:26:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52860Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:35:11.309334Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
Practices of literacy, discourses and performances in the recontextualization in essays nota mil of ENEM
title Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
spellingShingle Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira
Análise Multimodal Crítica
Recontextualização
Multimodalidade
Redação do ENEM
Letramento Visual
Semiótica Social
title_short Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
title_full Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
title_fullStr Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
title_full_unstemmed Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
title_sort Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
author Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira
author_facet Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira
Lima, Ana Maria Pereira
author_role author
author2 Lima, Ana Maria Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira
Lima, Ana Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Análise Multimodal Crítica
Recontextualização
Multimodalidade
Redação do ENEM
Letramento Visual
Semiótica Social
topic Análise Multimodal Crítica
Recontextualização
Multimodalidade
Redação do ENEM
Letramento Visual
Semiótica Social
description This research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008).
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-07-10T09:31:39Z
2020-07-10T09:31:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019.
2177-6288
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860
identifier_str_mv PAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019.
2177-6288
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista e-scrita
publisher.none.fl_str_mv Revista e-scrita
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028865549795328