Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860 |
Resumo: | This research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008). |
id |
UFC-7_9e27516a41edb14fee2de21e29d03781 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52860 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEMPractices of literacy, discourses and performances in the recontextualization in essays nota mil of ENEMAnálise Multimodal CríticaRecontextualizaçãoMultimodalidadeRedação do ENEMLetramento VisualSemiótica SocialThis research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008).Esta pesquisa buscou analisar as estratégias de recontextualização na compreensão multimodal de textos verbo-visuais usados pelos/as participantes para produção de sentidos em redações Nota Mil do ENEM (2016). Nesse sentido, fundamenta-se e ancora-se metodologicamente em estudos sobre Multimodalidade e Letramento Visual, na Semiótica Social (HODGE e KRESS, 1988; KRESS e VAN LEEUWEN, [1996] 2006; KRESS, 2003, 2010) e sobre a análise conjuntural das práticas sociais e discursivas acionadas pelos/as leitores/as, produtores/as e consumidores/as de textos e discursos multimodais no ENEM, na perspectiva da Análise de Discurso Crítica (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contribuindo para a análise e para a categorização das estratégias de recontextualização discursiva (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). A análise dos dados e os resultados comprovaram que a composição multimodal da proposta de redação (2016) se estrutura de forma relativamente estável, porque demandaram dos/as participantes uma análise visual crítica das informações/fatos e opiniões para o desenvolvimento de argumentos produtivos, geralmente, recontextualizados por rearranjo e adição (VAN LEEUWEN, 2008).Revista e-scrita2020-07-10T09:31:39Z2020-07-10T09:31:39Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019.2177-6288http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860Paiva, Francisco Jeimes De OliveiraLima, Ana Maria Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:26:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52860Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:35:11.309334Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM Practices of literacy, discourses and performances in the recontextualization in essays nota mil of ENEM |
title |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
spellingShingle |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira Análise Multimodal Crítica Recontextualização Multimodalidade Redação do ENEM Letramento Visual Semiótica Social |
title_short |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
title_full |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
title_fullStr |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
title_full_unstemmed |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
title_sort |
Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM |
author |
Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira |
author_facet |
Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira Lima, Ana Maria Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Ana Maria Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Francisco Jeimes De Oliveira Lima, Ana Maria Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise Multimodal Crítica Recontextualização Multimodalidade Redação do ENEM Letramento Visual Semiótica Social |
topic |
Análise Multimodal Crítica Recontextualização Multimodalidade Redação do ENEM Letramento Visual Semiótica Social |
description |
This research sought to analyze the strategies of recontextualization in the multimodal comprehension of verbal-visual texts used by the participants for the production of meanings in Nota Mil essays of the ENEM (2016). In this sense, it is based and anchored methodologically in studies on Multimodality and Visual Letting, in Social Semiotics (HODGE and KRESS, 1988, KRESS and VAN LEEUWEN, [1996] 2006, KRESS, 2003, 2010) and on conjunctural analysis of the social and discursive practices promoted by the readers, producers and consumers of texts and multimodal discourses in the ENEM, from the perspective of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006), contributing to the analysis and for the categorization of strategies of discursive recontextualization (VAN LEEUWEN, 2008; TEIXEIRA, 2013). Data analysis and results have shown that the multimodal composition of the drafting proposal (2016) is structured in a relatively stable way, because they require a critical visual analysis of the information/facts and opinions for the development of productive arguments, generally, recontextualized by rearrangement and addition (VAN LEEUWEN, 2008). |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-07-10T09:31:39Z 2020-07-10T09:31:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019. 2177-6288 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860 |
identifier_str_mv |
PAIVA, Francisco Jeimes De Oliveira; LIMA, Ana Maria Pereira. Práticas de letramento, discursos e performances na recontextualização em redações nota mil do ENEM. Revista e-scrita, Nilópolis (RJ), v. 10, n. 2, p. 41-61, maio/ago. 2019. 2177-6288 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista e-scrita |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista e-scrita |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028865549795328 |