Iracema, uma transa amazônica: subversão na adaptação cinematográfica
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51094 |
Resumo: | While the character Iracema José de Alencar is considered mythical mother of Brazil, appears a worldly Iracema on cinema, with traits that the virgin honey lips would not have. Iracema, uma transa amazônica (1974), by Jorge Bodansky and Orlando Senna seems to deny the myth alencarino foundation. We are interested in discussing aspects of intersemiotic translation in the film adaptation with the aid of thought Thaís Flores Diniz, Julio Plaza and Marcel Vieira. Relate the film and the concept of "image-firefly" of Georges Didi-Huberman approach and also the conflicting relations between man and nature from the paradise of myth and Sérgio Buarque de Holanda studies and Flusser. |
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Iracema, uma transa amazônica: subversão na adaptação cinematográficaParaísoCinemaArteWhile the character Iracema José de Alencar is considered mythical mother of Brazil, appears a worldly Iracema on cinema, with traits that the virgin honey lips would not have. Iracema, uma transa amazônica (1974), by Jorge Bodansky and Orlando Senna seems to deny the myth alencarino foundation. We are interested in discussing aspects of intersemiotic translation in the film adaptation with the aid of thought Thaís Flores Diniz, Julio Plaza and Marcel Vieira. Relate the film and the concept of "image-firefly" of Georges Didi-Huberman approach and also the conflicting relations between man and nature from the paradise of myth and Sérgio Buarque de Holanda studies and Flusser.Enquanto a personagem Iracema de José de Alencar é tida como mãe mítica do Brasil, surge no cinema uma Iracema mundana, com traços que a virgem dos lábios de mel não teria. Iracema, uma transa amazônica (1974), de Jorge Bodanzky e Orlando Senna, parece negar o mito de fundação alencarino. Interessa-nos discutir aspectos da tradução intersemiótica na adaptação cinematográfica com auxílio do pensamento de Julio Plaza e Marcel Vieira. Relacionamos o filme e o conceito de “imagem-vaga-lume” de Georges Didi- Huberman e abordamos também as relações conflituosas entre homem e natureza a partir do mito do paraíso e de estudos de Sérgio Buarque de Holanda e Vilém Flusser.Lumina2020-04-02T16:35:02Z2020-04-02T16:35:02Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfREINALDO, Gabriela Frota; SOARES, Aline Rebouças Azevedo Soares. LUMINA. v. 11, n. 2, p. 253-270. maio/ago. 2017.1516-0785http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51094Reinaldo, Gabriela FrotaSoares, Aline Rebouças Azevedoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T16:35:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51094Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:49.981928Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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