Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rubens Leandro dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40976
Resumo: The current work has as main purpose the presentation of a class suggestion made as an insertion mode of History of Science, a content that is debated about its importance in science spread and in the efficiency in a class itself. On the Physics context, such content specifies in form of History of Physics, witch begins in Antiquity, as heavenly observations. Therefore, gravitation, that derives from movement studies, was chosen as the specific theme to be used in classroom. To reach the objective of this work, it is divided in three parts: the first one is formed by a general presentation of how gravitation had evolved from movement study until takes its own shape. The second part constitutes a textbook analysis usually utilized as references by teachers, some of them already used as main textbooks, others approved by the Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD) as appropriate for use. The third part is, finally, the suggestion as class division mode, activities and materials to be used. The conclusion of this work tells about how teaching materials approaches the History of Physics as complement mode to technical and mathematical vision of the physical sciences and how the class suggestion would work as a way to reverse or expand the situation created by teachers and teaching materials jointly in classrooms, aiming show another side of physics, a most human and friendly side.
id UFC-7_a40e16d52d797aa9d1d437a408d6b40f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/40976
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aulaGravitaçãoEnsino de FísicaProposta pedagógicaThe current work has as main purpose the presentation of a class suggestion made as an insertion mode of History of Science, a content that is debated about its importance in science spread and in the efficiency in a class itself. On the Physics context, such content specifies in form of History of Physics, witch begins in Antiquity, as heavenly observations. Therefore, gravitation, that derives from movement studies, was chosen as the specific theme to be used in classroom. To reach the objective of this work, it is divided in three parts: the first one is formed by a general presentation of how gravitation had evolved from movement study until takes its own shape. The second part constitutes a textbook analysis usually utilized as references by teachers, some of them already used as main textbooks, others approved by the Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD) as appropriate for use. The third part is, finally, the suggestion as class division mode, activities and materials to be used. The conclusion of this work tells about how teaching materials approaches the History of Physics as complement mode to technical and mathematical vision of the physical sciences and how the class suggestion would work as a way to reverse or expand the situation created by teachers and teaching materials jointly in classrooms, aiming show another side of physics, a most human and friendly side.O presente trabalho tem como objetivo principal a apresentação de uma proposta de aula feita como modo de inserção da História da Ciência, que vem sendo discutido quanto à sua importância na divulgação da ciência e no rendimento de uma aula em si. No âmbito da Física, tal conteúdo especifica-se na forma da História da Física, que tem início na Antiguidade, na forma de observações celestes. Assim, a gravitação, que descende do estudo do movimento, foi escolhida como o tema específico a ser usado em sala de aula. Para se alcançar o objetivo deste trabalho, o mesmo divide-se em três partes: a primeira é formada de uma apresentação geral de como a gravitação evoluiu do estudo do movimento até tomar forma própria. A segunda parte constitui uma análise de livros didáticos comumente usados como referência por professores, alguns já usados como livros principais, outros aprovados pelo Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD) como adequados para uso. A terceira parte é, finalmente, a proposta como forma de divisão de aulas, atividades e materiais a serem usados. A conclusão deste trabalho discorre sobre como os materiais didáticos abordam a História da Física como modo de complemento à visão mais técnica e matemática da ciência física e como a proposta de aula trabalharia como modo de reverter ou ampliar a situação criada pelos professores e materiais didáticos em conjunto nas salas de aula, visando mostrar um outro lado da física, um lado mais humano e amigável.Silva, Carla Maria Salgado VidalSantos, Rubens Leandro dos2019-04-22T19:03:12Z2019-04-22T19:03:12Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, R. L. Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula. 2018. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40976porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T12:17:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40976Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:04.367864Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
title Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
spellingShingle Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
Santos, Rubens Leandro dos
Gravitação
Ensino de Física
Proposta pedagógica
title_short Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
title_full Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
title_fullStr Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
title_full_unstemmed Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
title_sort Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula
author Santos, Rubens Leandro dos
author_facet Santos, Rubens Leandro dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Carla Maria Salgado Vidal
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rubens Leandro dos
dc.subject.por.fl_str_mv Gravitação
Ensino de Física
Proposta pedagógica
topic Gravitação
Ensino de Física
Proposta pedagógica
description The current work has as main purpose the presentation of a class suggestion made as an insertion mode of History of Science, a content that is debated about its importance in science spread and in the efficiency in a class itself. On the Physics context, such content specifies in form of History of Physics, witch begins in Antiquity, as heavenly observations. Therefore, gravitation, that derives from movement studies, was chosen as the specific theme to be used in classroom. To reach the objective of this work, it is divided in three parts: the first one is formed by a general presentation of how gravitation had evolved from movement study until takes its own shape. The second part constitutes a textbook analysis usually utilized as references by teachers, some of them already used as main textbooks, others approved by the Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD) as appropriate for use. The third part is, finally, the suggestion as class division mode, activities and materials to be used. The conclusion of this work tells about how teaching materials approaches the History of Physics as complement mode to technical and mathematical vision of the physical sciences and how the class suggestion would work as a way to reverse or expand the situation created by teachers and teaching materials jointly in classrooms, aiming show another side of physics, a most human and friendly side.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-22T19:03:12Z
2019-04-22T19:03:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, R. L. Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula. 2018. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40976
identifier_str_mv SANTOS, R. L. Gravitação: história, análise de livros didáticos e uma proposta de abordagem histórica em sala de aula. 2018. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028951459627008