Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Joventino, Emanuella Silva
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Freitas, Lydia Vieira, Rogério, Raul Feitoza, Lima, Thaís Marques, Dias, Levânia Maria Benevides, Ximenes, Lorena Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13691
Resumo: The purpose of this study was to describe the experience of nursing students in education interaction with preschoolers’ caregivers as far as prevention of enteroparasitosis in preschoolers is concerned.This is a descriptive study, like a reporting experience. This activity counted with the participation of 09 caregivers, in the months of June and October 2006. The group had active participation in the experiment and the knowledge shared from a Giant Memory Game with pictures dealing with the transmission or prevention forms of intestinal parasitosis. We consider that this educational strategy enabled the caregivers to have a better understanding on the prevention of intestinal parasitosis by having the opportunity to show their doubts. In addition, the caregivers felt motivated, what is essential, since the process of Health Education is a necessary stimulus for the construction of knowledge, with the goal of causing change in habits.
id UFC-7_a416ad1a3f59319e62c65611ddd03293
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13691
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiênciaMemory game as educative strategy for preventing enteroparasitosis: experience reportPromoção da SaúdeEducação em SaúdeJogos e BrinquedosDoenças ParasitáriasThe purpose of this study was to describe the experience of nursing students in education interaction with preschoolers’ caregivers as far as prevention of enteroparasitosis in preschoolers is concerned.This is a descriptive study, like a reporting experience. This activity counted with the participation of 09 caregivers, in the months of June and October 2006. The group had active participation in the experiment and the knowledge shared from a Giant Memory Game with pictures dealing with the transmission or prevention forms of intestinal parasitosis. We consider that this educational strategy enabled the caregivers to have a better understanding on the prevention of intestinal parasitosis by having the opportunity to show their doubts. In addition, the caregivers felt motivated, what is essential, since the process of Health Education is a necessary stimulus for the construction of knowledge, with the goal of causing change in habits.O objetivo deste estudo foi descrever a experiência de acadêmicos de Enfermagem em uma interação educativa, junto a cuidadores de pré-escolares, relacionada à prevenção de enteroparasitoses em crianças usuárias de creche. Trata-se de um estudo descritivo do tipo relato de experiência. Esta atividade contou com a participação de 09 cuidadores, no período de junho a outubro de 2006. A participação do grupo deu-se de forma ativa, sendo o conhecimento compartilhado a partir de um Jogo da Memória Gigante com figuras que tratam das formas de transmissão ou prevenção de parasitoses intestinais. Consideramos que esta estratégia educativa possibilitou uma melhor compreensão sobre a prevenção das enteroparasitoses, por parte dos cuidadores, tendo a oportunidade de expor suas dúvidas. Além disso, os cuidadores sentiram-se motivados, o que é indispensável, já que no processo de Educação em Saúde é necessária automotivação para a construção do conhecimento, tendo como objetivo provocar mudança de hábitos.El propósito de este estudio fue describir la experiencia de los académicos de Enfermería en una interacción educativa con los cuidadores de preescolares, relacionadas con la prevención de las enteroparasitosis en niños que se quedan diariamente en una guardería. Se trata de un estudio descriptivo, tipo relato de experiencia. Esta actividad contó con la participación de 09 cuidadores, de junio a agosto de 2006. La participación del grupo fue muy activa, y el conocimiento compartido a partir de un Juego de la Memoria Gigante con figuras relativas a las formas de transmisión o prevención de parasitosis intestinales. Consideramos que esta estrategia educativa permitió una mejor comprensión sobre la prevención de enteroparasitosis, por parte de los cuidadores, teniendo la oportunidad de exponer sus dudas. Además, los cuidadores se sintieron motivados, lo que es indispensable, ya que en el proceso de Educación en Salud es necesario motivarse por si mismo para la construcción de conocimientos, con el objetivo de cambiar los hábitos.Rev Rene2015-10-22T12:47:14Z2015-10-22T12:47:14Z2009-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfJOVENTINO, E. S. et al. Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência. Rev. Rene, Fortaleza, v.10, n.2, p. 141-148, abr./jun. 2009.2175-6783 (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13691Joventino, Emanuella SilvaFreitas, Lydia VieiraRogério, Raul FeitozaLima, Thaís MarquesDias, Levânia Maria BenevidesXimenes, Lorena Barbosaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T11:44:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13691Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:08.334749Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
Memory game as educative strategy for preventing enteroparasitosis: experience report
title Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
spellingShingle Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
Joventino, Emanuella Silva
Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Jogos e Brinquedos
Doenças Parasitárias
title_short Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
title_full Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
title_fullStr Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
title_full_unstemmed Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
title_sort Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência
author Joventino, Emanuella Silva
author_facet Joventino, Emanuella Silva
Freitas, Lydia Vieira
Rogério, Raul Feitoza
Lima, Thaís Marques
Dias, Levânia Maria Benevides
Ximenes, Lorena Barbosa
author_role author
author2 Freitas, Lydia Vieira
Rogério, Raul Feitoza
Lima, Thaís Marques
Dias, Levânia Maria Benevides
Ximenes, Lorena Barbosa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Joventino, Emanuella Silva
Freitas, Lydia Vieira
Rogério, Raul Feitoza
Lima, Thaís Marques
Dias, Levânia Maria Benevides
Ximenes, Lorena Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Jogos e Brinquedos
Doenças Parasitárias
topic Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Jogos e Brinquedos
Doenças Parasitárias
description The purpose of this study was to describe the experience of nursing students in education interaction with preschoolers’ caregivers as far as prevention of enteroparasitosis in preschoolers is concerned.This is a descriptive study, like a reporting experience. This activity counted with the participation of 09 caregivers, in the months of June and October 2006. The group had active participation in the experiment and the knowledge shared from a Giant Memory Game with pictures dealing with the transmission or prevention forms of intestinal parasitosis. We consider that this educational strategy enabled the caregivers to have a better understanding on the prevention of intestinal parasitosis by having the opportunity to show their doubts. In addition, the caregivers felt motivated, what is essential, since the process of Health Education is a necessary stimulus for the construction of knowledge, with the goal of causing change in habits.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04
2015-10-22T12:47:14Z
2015-10-22T12:47:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JOVENTINO, E. S. et al. Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência. Rev. Rene, Fortaleza, v.10, n.2, p. 141-148, abr./jun. 2009.
2175-6783 (Online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13691
identifier_str_mv JOVENTINO, E. S. et al. Jogo da memória como estratégia educativa para prevenção de enteroparasitoses: relato de experiência. Rev. Rene, Fortaleza, v.10, n.2, p. 141-148, abr./jun. 2009.
2175-6783 (Online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028837679693824