Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Paulikelly dos Santos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40548
Resumo: This work aims at promoting Museu da Indústria´s educational actions. In this sense, we analyze it through its historical trajectory. Ir order to do so, we considered its foundation, until how is the relationship of this non-formal educational area. Hence, we connect it with formal education institutions in Fortaleza. In order to motivate new knowledge. Furthermore, we relied about the interferences under these two educational areas for a successful and meaningful learning of learners. In this context, we research based in heritage education and museum bibliographies. Afterward, we spark at Vygotsky’s theory of perspective learning for cultural mediation in museums. Even so, we interviewed the educators; and the pedagogical coordinators of Museu da Indústria. In addition, we do this process with professors and formal education students. To sum it, the proceeding of educational action at the Museu da Indústria contributes as cultural and educational implement in Fortaleza city. Moreover, it contributes qualitatively groups ‘visiting that aim to learn more through the museum exhibitions being. Therefore, we can conclude that, an action is the result of educator’s performance. In addition to that, it is related with their mediations and execution. Thus, it promotes the dialogue about objects in a critical and reflective way.
id UFC-7_a4215007049952e3a20b26e9be3d974e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/40548
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formalMuseuAção educativaEnsino formalThis work aims at promoting Museu da Indústria´s educational actions. In this sense, we analyze it through its historical trajectory. Ir order to do so, we considered its foundation, until how is the relationship of this non-formal educational area. Hence, we connect it with formal education institutions in Fortaleza. In order to motivate new knowledge. Furthermore, we relied about the interferences under these two educational areas for a successful and meaningful learning of learners. In this context, we research based in heritage education and museum bibliographies. Afterward, we spark at Vygotsky’s theory of perspective learning for cultural mediation in museums. Even so, we interviewed the educators; and the pedagogical coordinators of Museu da Indústria. In addition, we do this process with professors and formal education students. To sum it, the proceeding of educational action at the Museu da Indústria contributes as cultural and educational implement in Fortaleza city. Moreover, it contributes qualitatively groups ‘visiting that aim to learn more through the museum exhibitions being. Therefore, we can conclude that, an action is the result of educator’s performance. In addition to that, it is related with their mediations and execution. Thus, it promotes the dialogue about objects in a critical and reflective way.O presente trabalho busca promover a socialização das ações educativas do Museu Industria, buscando analisá-lo através da sua trajetória histórica, desde seu período de fundação, e como ocorre a relação desse espaço educativo não formal com as instituições de ensino formal em Fortaleza. Refletimos sob as interferências desses dois espaços educativos para uma aprendizagem exitosa e significativa dos educandos, de forma a motivar novos conhecimentos. Realizamos nossos estudos com uma bibliografia baseada nas áreas de educação patrimonial e museal, assim como a perspectiva teoria de aprendizagem de Vygotsky para a mediação cultural nos museus. Nosso público entrevistado foram os educadores e a coordenação pedagógica do Museu da Industria, bem como professores e alunos do ensino formal. Conclui-se que a atuação da ação educativa do Museu da Industria contribui positivamente como equipamento cultural e educacional da cidade de Fortaleza, além de que, favorece qualitativamente os grupos visitantes do museu que almejam aprender mais através das exposições sendo, portanto, resultado da atuação dos educadores e a execução de mediações que aliam a história com o diálogo sobre os objetos de maneira crítica e reflexiva.Andrade, Francisco Ari deOliveira, Dayana Silva deMoura, Paulikelly dos Santos2019-04-04T14:32:30Z2019-04-04T14:32:30Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMOURA, Paulikelly dos Santos. Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal. 2018. 63f. - TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40548porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-20T19:17:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40548Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:35.199489Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
title Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
spellingShingle Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
Moura, Paulikelly dos Santos
Museu
Ação educativa
Ensino formal
title_short Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
title_full Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
title_fullStr Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
title_full_unstemmed Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
title_sort Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal
author Moura, Paulikelly dos Santos
author_facet Moura, Paulikelly dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andrade, Francisco Ari de
Oliveira, Dayana Silva de
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Paulikelly dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Museu
Ação educativa
Ensino formal
topic Museu
Ação educativa
Ensino formal
description This work aims at promoting Museu da Indústria´s educational actions. In this sense, we analyze it through its historical trajectory. Ir order to do so, we considered its foundation, until how is the relationship of this non-formal educational area. Hence, we connect it with formal education institutions in Fortaleza. In order to motivate new knowledge. Furthermore, we relied about the interferences under these two educational areas for a successful and meaningful learning of learners. In this context, we research based in heritage education and museum bibliographies. Afterward, we spark at Vygotsky’s theory of perspective learning for cultural mediation in museums. Even so, we interviewed the educators; and the pedagogical coordinators of Museu da Indústria. In addition, we do this process with professors and formal education students. To sum it, the proceeding of educational action at the Museu da Indústria contributes as cultural and educational implement in Fortaleza city. Moreover, it contributes qualitatively groups ‘visiting that aim to learn more through the museum exhibitions being. Therefore, we can conclude that, an action is the result of educator’s performance. In addition to that, it is related with their mediations and execution. Thus, it promotes the dialogue about objects in a critical and reflective way.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-04T14:32:30Z
2019-04-04T14:32:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOURA, Paulikelly dos Santos. Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal. 2018. 63f. - TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40548
identifier_str_mv MOURA, Paulikelly dos Santos. Quando aprendo no museu: estudo sobre a ação educativa do Museu da Indústria e sua contribuição para o ensino formal. 2018. 63f. - TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028986574340096