A crise da razão: elementos para pensar a educação moral no campo da Bioética
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51467 |
Resumo: | It is a commonplace the idea that we are facing a moral crisis, which rages us in a radical way these days. In this sense, a great flow of work in the field of Health seeks to delineate the specific contours of this crisis and outline some possibilities to confront with its unfolding, with emphasis on what has been consecrated in the literature as “moral education”. On the track of these questions, we propose this article that aims to establish a different perspective for the crisis. Through an effort of philosophical nature, and with the philosopher Martin Heidegger as a guide in this journey, we sought to discuss the crisis by addressing it’s most Castroessential nature and denouncing the insufficiency of contemporary “moral education” in face of the nature of the crisis. |
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A crise da razão: elementos para pensar a educação moral no campo da BioéticaThe crisis of reason: elements to think about moral education in the field of BioethicsCriseModernidadeRazãoEducação moralHeidegger, Martin, 1889-1976It is a commonplace the idea that we are facing a moral crisis, which rages us in a radical way these days. In this sense, a great flow of work in the field of Health seeks to delineate the specific contours of this crisis and outline some possibilities to confront with its unfolding, with emphasis on what has been consecrated in the literature as “moral education”. On the track of these questions, we propose this article that aims to establish a different perspective for the crisis. Through an effort of philosophical nature, and with the philosopher Martin Heidegger as a guide in this journey, we sought to discuss the crisis by addressing it’s most Castroessential nature and denouncing the insufficiency of contemporary “moral education” in face of the nature of the crisis.É lugar comum a ideia de que vivemos uma crise moral, que nos assola de maneira radical nos dias de hoje. Neste sentido, um fluxo grande de trabalhos, no campo da Saúde, procura delinear os contornos específicos desta crise, bem como esboçar algumas possibilidades de enfrentamento aos seus desdobramentos, com ênfase no que se consagrou na literatura como “educação moral”. Na esteira destas questões, propomos este artigo cujo objetivo é estabelecer uma perspectiva diferente para a crise. Através de um esforço de natureza filosófica, e tendo o filósofo Martin Heidegger como guia desta caminhada, procuramos discutir a referida crise, abordando sua natureza mais essencial e denunciando a insuficiência da “educação moral” contemporânea face à natureza da crise.Argumentos Revista de Filosofia2020-04-27T22:52:55Z2020-04-27T22:52:55Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCASTRO, João Cardoso de; CASTRO, Murilo Cardoso de. A crise da razão: elementos para pensar a educação moral no campo da Bioética. Argumentos Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 12, n. 23, p. 53-64, jan./jun. 2020.1984-4255http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51467Castro, João Cardoso deCastro, Murilo Cardoso deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-27T22:52:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51467Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:14.875470Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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