Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Murillo-Gorozarri, Belén
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Peláez-Lorenzo, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63400
Resumo: Throughout history, the development of public policies within the framework of Higher Education has been integrating different quantitative measures of the performance of institutions with the aim of evaluating the quality of the teaching-learning process. Currently, the indicators are integrated into different evaluation programs and rankings as a tool for evaluating the quality of educational institutions within the framework of Higher Education. Although there is consensus among different authors regarding the usefulness and validity of the use of indicators in the evaluation of universities, there are discrepancies in terms of their identification, both in the purpose they pursue, as in their typology and degree of importance
id UFC-7_a70071bdb7dd1135010b4a5e67ca6346
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63400
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superiorLos indicadores como herramientas de evaluación de la calidad en la educación superiorIndicators as quality assessment tools in higher educationEnsino superiorPolíticas públicasIndicadorQualidadeCalidadEducación superiorThroughout history, the development of public policies within the framework of Higher Education has been integrating different quantitative measures of the performance of institutions with the aim of evaluating the quality of the teaching-learning process. Currently, the indicators are integrated into different evaluation programs and rankings as a tool for evaluating the quality of educational institutions within the framework of Higher Education. Although there is consensus among different authors regarding the usefulness and validity of the use of indicators in the evaluation of universities, there are discrepancies in terms of their identification, both in the purpose they pursue, as in their typology and degree of importanceAo longo da história, o desenvolvimento de políticas públicas no âmbito do Ensino Superior foi integrando diferentes medidas quantitativas do rendimento das instituições com o objetivo de avaliar a qualidade do processo de ensino-aprendizagem. Atualmente, os indicadores integram-se em diferentes programas de avaliação e rankings como ferramenta de avaliação da qualidade das instituições educativas no âmbito do Ensino Superior. Embora exista consenso entre diferentes autores em relação à utilidade e validez do uso de indicadores na avaliação das universidades, existem discrepâncias a respeito da identificação deles, tanto no propósito que perseguem quanto na sua tipologia e nível de importância.A lo largo de la historia, el desarrollo de las políticas públicas en el marco de la Educación Superior ha ido integrando diferentes medidas cuantitativas del rendimiento de las instituciones con el objetivo de evaluar la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. Actualmente, los indicadores se integran en diferentes. programas de evaluación y rankings como herramienta para la evaluación de la calidad de las instituciones educativas en el marco de la Educación Superior. Si bien existe consenso entre diferentes autores con relación a la utilidad y validez del uso de indicadores en la evaluación de las universidades, existen discrepancias en cuanto a la identificación de los mismos, tanto en el propósito que persiguen, como en su tipología y su grado de importancia.Tout au long de l'histoire, l'élaboration des politiques publiques dans le cadre de l'enseignement supérieur a intégré différentes mesures quantitatives de la performance des établissements dans le but d'évaluer la qualité du processus d'enseignement apprentissage. Actuellement, les indicateurs sont intégrés dans différents programmes d'évaluation et classements en tant qu'outil d'évaluation de la qualité des établissements d'enseignement dans le cadre de l'enseignement supérieur. Bien qu'il existe un consensus parmi les différents auteurs sur l'utilité et la validité de l'utilisation d'indicateurs dans l'évaluation des universités, il existe des divergences dans leur identification, tant dans le but qu'ils poursuivent que dans leur typologie et leur niveau d'importance.Revista Aval2022-01-10T12:23:26Z2022-01-10T12:23:26Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMURILLO-GOROZARRI, Belén; PELÁEZ-LORENZO, Cristina. Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 120-135, jan./jun. 2021.2176-9923http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63400Murillo-Gorozarri, BelénPeláez-Lorenzo, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-06T12:46:11Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63400Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:50.233667Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
Los indicadores como herramientas de evaluación de la calidad en la educación superior
Indicators as quality assessment tools in higher education
title Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
spellingShingle Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
Murillo-Gorozarri, Belén
Ensino superior
Políticas públicas
Indicador
Qualidade
Calidad
Educación superior
title_short Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
title_full Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
title_fullStr Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
title_full_unstemmed Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
title_sort Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior
author Murillo-Gorozarri, Belén
author_facet Murillo-Gorozarri, Belén
Peláez-Lorenzo, Cristina
author_role author
author2 Peláez-Lorenzo, Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Murillo-Gorozarri, Belén
Peláez-Lorenzo, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino superior
Políticas públicas
Indicador
Qualidade
Calidad
Educación superior
topic Ensino superior
Políticas públicas
Indicador
Qualidade
Calidad
Educación superior
description Throughout history, the development of public policies within the framework of Higher Education has been integrating different quantitative measures of the performance of institutions with the aim of evaluating the quality of the teaching-learning process. Currently, the indicators are integrated into different evaluation programs and rankings as a tool for evaluating the quality of educational institutions within the framework of Higher Education. Although there is consensus among different authors regarding the usefulness and validity of the use of indicators in the evaluation of universities, there are discrepancies in terms of their identification, both in the purpose they pursue, as in their typology and degree of importance
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-01-10T12:23:26Z
2022-01-10T12:23:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MURILLO-GOROZARRI, Belén; PELÁEZ-LORENZO, Cristina. Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 120-135, jan./jun. 2021.
2176-9923
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63400
identifier_str_mv MURILLO-GOROZARRI, Belén; PELÁEZ-LORENZO, Cristina. Os indicadores como ferramentas de avaliação da qualidade no ensino superior. Revista Aval, Fortaleza, v. 5, n. 19, p. 120-135, jan./jun. 2021.
2176-9923
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Aval
publisher.none.fl_str_mv Revista Aval
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028883780337664