A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609 |
Resumo: | This paper, created in an epistolary way, aims to propose a debate on the letter, as a source of memory and formation of ourselves. The ideas came from my own pedagogical practice in Education on Federal University of Tocantins. The paper was based on the studies of Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) and Soares (2019). I have found in the production of the letters analyzed the opportunity to investigate, under (self) bibliographies, elements able to promote the teacher’s formation, that means, an experiential learning connected with the past, present and future. |
id |
UFC-7_a76edaa2a73e713c33fed949f8bf70a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/65609 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19La carta personal en la formación de profesores: “encuentros” (auto)biográficos en tiempos de pandemia de covid-19The personal letter in teachers’ formation: (self)bibliographical “meetings” in covid-19 pandemicCarta pessoal(Auto)biografiasPandemia de Covid-19Personal letterCovid-19 pandemicCarta personalThis paper, created in an epistolary way, aims to propose a debate on the letter, as a source of memory and formation of ourselves. The ideas came from my own pedagogical practice in Education on Federal University of Tocantins. The paper was based on the studies of Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) and Soares (2019). I have found in the production of the letters analyzed the opportunity to investigate, under (self) bibliographies, elements able to promote the teacher’s formation, that means, an experiential learning connected with the past, present and future.Este trabalho, elaborado no formato epistolar, tem como objetivo propor uma re- flexão sobre a carta como fonte de memória e formação de si. As ideias partiram da minha prática pedagógica no curso de licenciatura Educação do Campo na Universidade Federal do Tocantins (UFT). O trabalho foi embasado a partir dos estudos de Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory- Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) e Soares (2019). Encontrei, na produção das cartas anali - sadas, a oportunidade de adentrar, à luz das (auto)biografias, elementos capazes de promover a formação do professor, ou seja, uma aprendizagem experiencial articulada no passado, no presente e no futuro.Este trabajo, elaborado en el formato epistolar, tiene como objetivo proponer una reflexión sobre la carta, como fuente de memoria y autoformación. Las ideas surgieron de mi práctica docente en la carrera de Educación del Campo en la Universidad Federal de Tocantins. El trabajo se basó en los estudios de Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) y Soares (2019). En la producción de cartas analizadas encontré la oportunidad de ingresar, a la luz de las (autor)biografías, elementos capaces de promover la formación del profesor, es decir, un aprendizaje vivencial articulado en el pasado, presente y futuro.2022-05-06T14:49:57Z2022-05-06T14:49:57Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOARES, Sebastião Silva. A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 29-45, set./dez. 2021.2526-0847http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609Soares, Sebastião Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:16:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65609Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:38.439488Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 La carta personal en la formación de profesores: “encuentros” (auto)biográficos en tiempos de pandemia de covid-19 The personal letter in teachers’ formation: (self)bibliographical “meetings” in covid-19 pandemic |
title |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
spellingShingle |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 Soares, Sebastião Silva Carta pessoal (Auto)biografias Pandemia de Covid-19 Personal letter Covid-19 pandemic Carta personal |
title_short |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
title_full |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
title_fullStr |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
title_full_unstemmed |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
title_sort |
A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
author |
Soares, Sebastião Silva |
author_facet |
Soares, Sebastião Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Sebastião Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Carta pessoal (Auto)biografias Pandemia de Covid-19 Personal letter Covid-19 pandemic Carta personal |
topic |
Carta pessoal (Auto)biografias Pandemia de Covid-19 Personal letter Covid-19 pandemic Carta personal |
description |
This paper, created in an epistolary way, aims to propose a debate on the letter, as a source of memory and formation of ourselves. The ideas came from my own pedagogical practice in Education on Federal University of Tocantins. The paper was based on the studies of Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) and Soares (2019). I have found in the production of the letters analyzed the opportunity to investigate, under (self) bibliographies, elements able to promote the teacher’s formation, that means, an experiential learning connected with the past, present and future. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-05-06T14:49:57Z 2022-05-06T14:49:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOARES, Sebastião Silva. A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 29-45, set./dez. 2021. 2526-0847 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609 |
identifier_str_mv |
SOARES, Sebastião Silva. A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 29-45, set./dez. 2021. 2526-0847 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028928711819264 |