Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leitão, Patrícia Bezerra de Menezes
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15558
Resumo: This work had as objective to research if the product innovation in companies of technology base at northeast region, winners of FINEP prize in product category, is consequence of market information and clients’ necessity. The intention is to mix the subjects innovations and marketing, and show that they have a relationship that can influence the development of market companies. This work uses an explorer research based in bibliographical data and documentary of primary and secondary sources, using the multiple case study method. In order to put up information about the company, it was given a structured quiz with writing and checking questions to the entrepreneurs and company managers. Two companies from Ceará and one from Paraíba were investigated. This study obtained as a result the marketing vision at the investigated companies and its relation with the innovation, or either the innovation of the awarded product came from clients’ necessity. It concludes that two of the investigated companies had a larger interaction with the appearing market, this way, the product innovation. The market research is fundamental for the creating and developing process of new products changing the market, interfering strongly in the economic development, financial and structural from companies.
id UFC-7_a7f8da0e36b6f092c5f9d7aa333f1732
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15558
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região NordesteInovações tecnológicasMarketingPesquisa de mercadoThis work had as objective to research if the product innovation in companies of technology base at northeast region, winners of FINEP prize in product category, is consequence of market information and clients’ necessity. The intention is to mix the subjects innovations and marketing, and show that they have a relationship that can influence the development of market companies. This work uses an explorer research based in bibliographical data and documentary of primary and secondary sources, using the multiple case study method. In order to put up information about the company, it was given a structured quiz with writing and checking questions to the entrepreneurs and company managers. Two companies from Ceará and one from Paraíba were investigated. This study obtained as a result the marketing vision at the investigated companies and its relation with the innovation, or either the innovation of the awarded product came from clients’ necessity. It concludes that two of the investigated companies had a larger interaction with the appearing market, this way, the product innovation. The market research is fundamental for the creating and developing process of new products changing the market, interfering strongly in the economic development, financial and structural from companies.Este trabalho teve como objetivo pesquisar se a inovação do produto nas empresas de base tecnológica da região Nordeste ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto é fruto de informações do mercado e das necessidades dos clientes. A intenção é interagir os assuntos inovação e marketing e mostrar que ambos têm relação um com o outro, podendo influenciar o desenvolvimento das empresas no mercado. Este trabalho utiliza-se de uma pesquisa exploratória baseada em dados bibliográficos e documental de fontes primárias e secundárias, utilizando o método de estudo de caso múltiplo. Para o levantamento de informações das empresas, foi elaborado um questionário estruturado com perguntas fechadas e abertas aos empreendedores e gerentes das empresas. Foram investigadas duas empresas do Ceará e uma empresa da Paraíba. Este estudo obteve como resultado a visão do marketing nas empresas investigadas e a relação destas com a inovação, ou seja, a inovação do produto premiado veio das necessidades dos clientes. Concluiu-se que duas das empresas investigadas tiveram uma maior interação com o mercado surgindo, desta forma, a inovação do produto. A pesquisa de mercado é fundamental para o processo de criação e desenvolvimento de novos produtos inovadores, interferindo fortemente no desenvolvimento econômico, financeiro e estrutural das empresas.Murakami, Luiz CarlosLeitão, Patrícia Bezerra de Menezes2016-03-17T19:25:58Z2016-03-17T19:25:58Z2005info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLEITÃO, Patrícia Bezerra de Menezes. Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste. 2005. 162, [18] f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2005.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15558porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-17T18:54:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15558Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:16.119855Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
title Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
spellingShingle Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
Leitão, Patrícia Bezerra de Menezes
Inovações tecnológicas
Marketing
Pesquisa de mercado
title_short Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
title_full Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
title_fullStr Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
title_full_unstemmed Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
title_sort Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste
author Leitão, Patrícia Bezerra de Menezes
author_facet Leitão, Patrícia Bezerra de Menezes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Murakami, Luiz Carlos
dc.contributor.author.fl_str_mv Leitão, Patrícia Bezerra de Menezes
dc.subject.por.fl_str_mv Inovações tecnológicas
Marketing
Pesquisa de mercado
topic Inovações tecnológicas
Marketing
Pesquisa de mercado
description This work had as objective to research if the product innovation in companies of technology base at northeast region, winners of FINEP prize in product category, is consequence of market information and clients’ necessity. The intention is to mix the subjects innovations and marketing, and show that they have a relationship that can influence the development of market companies. This work uses an explorer research based in bibliographical data and documentary of primary and secondary sources, using the multiple case study method. In order to put up information about the company, it was given a structured quiz with writing and checking questions to the entrepreneurs and company managers. Two companies from Ceará and one from Paraíba were investigated. This study obtained as a result the marketing vision at the investigated companies and its relation with the innovation, or either the innovation of the awarded product came from clients’ necessity. It concludes that two of the investigated companies had a larger interaction with the appearing market, this way, the product innovation. The market research is fundamental for the creating and developing process of new products changing the market, interfering strongly in the economic development, financial and structural from companies.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005
2016-03-17T19:25:58Z
2016-03-17T19:25:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEITÃO, Patrícia Bezerra de Menezes. Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste. 2005. 162, [18] f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2005.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15558
identifier_str_mv LEITÃO, Patrícia Bezerra de Menezes. Inovação e marketing: estudo de caso com empresas ganhadoras do Prêmio FINEP Inovação na categoria Produto da região Nordeste. 2005. 162, [18] f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2005.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028997250940928