Estimativa da resistência ao avanço de um catamarã com Abordagem computacional baseada em cfd
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55017 |
Resumo: | Measuring ship resistance has been a complex task for decades. Due to the phenomena involved, which involve fluids flow. Predict the force that opposes the movement of a vessel in the water is important to know what will be the power required to overcome it. However, the most reliable techniques currently available are the experimental methods which involving high cost and long time. For multihull type vessels, this task is even more difficult, because many of the experimental tests are still in development. In addition, for twin-hulled vessels the wave making resistance will be a very important factor, also attention must be paid to the the wave train interaction between the hulls. The use of computational methods has been increasing in the last years. Due to its ability to show approximate results to those found in real life, therefore, they can be used in the initial phase of the Project to estimate the power required for the ship. However, it is not advisable to use it as a decisive factor, because as will be seen, the results are not accurate, those are methods that show similar values in the practice. This study aims the calculation of a catamarã resistance through the use of computational fluid dynamics and compare two numerical methods, Hullspeed R and ANSYS R CFX. The results found about 9,91KN and 31KN respectively for Hullspeed and 23KN and 37KN for CFX. |
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Estimativa da resistência ao avanço de um catamarã com Abordagem computacional baseada em cfdEstimated resistance to advancement of a catamaran with Cfd-based computational approachCatamarãResistência ao avançoMétodos NuméricosHullspeedANSYS CFXMeasuring ship resistance has been a complex task for decades. Due to the phenomena involved, which involve fluids flow. Predict the force that opposes the movement of a vessel in the water is important to know what will be the power required to overcome it. However, the most reliable techniques currently available are the experimental methods which involving high cost and long time. For multihull type vessels, this task is even more difficult, because many of the experimental tests are still in development. In addition, for twin-hulled vessels the wave making resistance will be a very important factor, also attention must be paid to the the wave train interaction between the hulls. The use of computational methods has been increasing in the last years. Due to its ability to show approximate results to those found in real life, therefore, they can be used in the initial phase of the Project to estimate the power required for the ship. However, it is not advisable to use it as a decisive factor, because as will be seen, the results are not accurate, those are methods that show similar values in the practice. This study aims the calculation of a catamarã resistance through the use of computational fluid dynamics and compare two numerical methods, Hullspeed R and ANSYS R CFX. The results found about 9,91KN and 31KN respectively for Hullspeed and 23KN and 37KN for CFX.Estimar a resistência ao avanço em embarcações tem sido uma tarefa complexa ao longo de décadas. Muito se deve aos fenômenos envolvidos, os quais envolvem o escoamento de fluidos. Estimar a força que se opõe ao movimento de uma embarcação na água é importante para saber qual será a potência necessária para vencê-la. Porém, as técnicas mais confiáveis nos dias de hoje ainda são os métodos experimentais que envolvem custo elevado e demasiado tempo. Para embarcações do tipo multicasco, esta tarefa é ainda mais complexa, pois muitos testes experimentais ainda estão em desenvolvimento. Além disso, para embarcações de cascos gêmeos a resistência por formação de onda será um fator muito importante e deve-se atentar para as interferências no trem de ondas que podem ocorrer de um casco no outro. O uso de métodos computacionais vem crescendo nos últimos anos devido a sua capacidade de mostrar resultados próximos àqueles encontrados na vida real e sendo assim, podem ser utilizados na fase inicial do projeto de uma embarcação para estimar a potência que o navio precisará. No entanto, não é aconselhável seu uso como fator decisivo, pois como será visto, os resultados não são precisos, são métodos que mostram valores próximos aos esperados na prática. Este trabalho visa o cálculo da resistência ao avanço de um catamarã através do uso da fluidodinâmica computacional e comparar dois métodos numéricos, o Hullspeed R e o ANSYS R CFX. Foram encontrados valores aproximados de 9,91 KN e 31 KN para o software Hullspeed para os calados de 0,3m e 0,6m respectivamente, e 23 KN e 37KN para os calados de 0,3m e 0,6m respectivamente no CFX.Rocha, Paulo Alexandre CostaSilva, Camila Paulino Ferreira da2020-11-05T15:09:57Z2020-11-05T15:09:57Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Camila Paulino Ferreira da. Estimativa da resistência ao avanço de um catamarã com Abordagem computacional baseada em cfd. 2019. 54 f. Monografia (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55017porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-11-05T15:10:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55017Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:25.698484Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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