O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marani, Lidiane
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sanches Neto, Luiz, Freire, Elisabete dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300000bzpr
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701
Resumo: This study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action.
id UFC-7_a9d80b51227d1c4dec8ee2158180c47a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62701
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professoresThe physical education curriculum in Barueri’s municipal schools: teachers’ perceptionsEducação física e treinamentoEducaçãoCurrículoDocentesPhysical education and trainingEducationCurriculumFacultyThis study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action.O objetivo deste estudo foi conhecer as percepções dos professores de Educação Física do município de Barueri/SP sobre o plano de referência do componente curricular e sua implementação. Foi realizada uma pesquisa qualitativa e 14 professores foram entrevistados, sendo analisado o conteúdo dessas entrevistas. Foi possível compreender que os professores são favoráveis à existência do currículo comum que uniformiza a prática pedagógica, mas anseiam por alguma flexibilidade para adequá-lo às suas concepções e às características dos estudantes. Eles criticam a concepção, a organização dos conteúdos e, principalmente, a implementação do currículo. Tensões e conflitos na construção curricular foram identificados, assim como a interdependência entre as dimensões do currículo. Assim, transforma-se o professor pela interferência do currículo oficial e transforma-se o currículo pela ação do professor.Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS2021-12-03T12:13:19Z2021-12-03T12:13:19Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701ark:/83112/001300000bzprMarani, LidianeSanches Neto, LuizFreire, Elisabete dos Santosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-03T12:13:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62701Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:13.770080Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
The physical education curriculum in Barueri’s municipal schools: teachers’ perceptions
title O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
spellingShingle O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
Marani, Lidiane
Educação física e treinamento
Educação
Currículo
Docentes
Physical education and training
Education
Curriculum
Faculty
title_short O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
title_full O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
title_fullStr O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
title_full_unstemmed O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
title_sort O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
author Marani, Lidiane
author_facet Marani, Lidiane
Sanches Neto, Luiz
Freire, Elisabete dos Santos
author_role author
author2 Sanches Neto, Luiz
Freire, Elisabete dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marani, Lidiane
Sanches Neto, Luiz
Freire, Elisabete dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física e treinamento
Educação
Currículo
Docentes
Physical education and training
Education
Curriculum
Faculty
topic Educação física e treinamento
Educação
Currículo
Docentes
Physical education and training
Education
Curriculum
Faculty
description This study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2021-12-03T12:13:19Z
2021-12-03T12:13:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300000bzpr
identifier_str_mv MARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017.
ark:/83112/001300000bzpr
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373748170948608