O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300000bzpr |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701 |
Resumo: | This study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action. |
id |
UFC-7_a9d80b51227d1c4dec8ee2158180c47a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62701 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professoresThe physical education curriculum in Barueri’s municipal schools: teachers’ perceptionsEducação física e treinamentoEducaçãoCurrículoDocentesPhysical education and trainingEducationCurriculumFacultyThis study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action.O objetivo deste estudo foi conhecer as percepções dos professores de Educação Física do município de Barueri/SP sobre o plano de referência do componente curricular e sua implementação. Foi realizada uma pesquisa qualitativa e 14 professores foram entrevistados, sendo analisado o conteúdo dessas entrevistas. Foi possível compreender que os professores são favoráveis à existência do currículo comum que uniformiza a prática pedagógica, mas anseiam por alguma flexibilidade para adequá-lo às suas concepções e às características dos estudantes. Eles criticam a concepção, a organização dos conteúdos e, principalmente, a implementação do currículo. Tensões e conflitos na construção curricular foram identificados, assim como a interdependência entre as dimensões do currículo. Assim, transforma-se o professor pela interferência do currículo oficial e transforma-se o currículo pela ação do professor.Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS2021-12-03T12:13:19Z2021-12-03T12:13:19Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701ark:/83112/001300000bzprMarani, LidianeSanches Neto, LuizFreire, Elisabete dos Santosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-03T12:13:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62701Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:13.770080Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores The physical education curriculum in Barueri’s municipal schools: teachers’ perceptions |
title |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
spellingShingle |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores Marani, Lidiane Educação física e treinamento Educação Currículo Docentes Physical education and training Education Curriculum Faculty |
title_short |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
title_full |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
title_fullStr |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
title_full_unstemmed |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
title_sort |
O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores |
author |
Marani, Lidiane |
author_facet |
Marani, Lidiane Sanches Neto, Luiz Freire, Elisabete dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Sanches Neto, Luiz Freire, Elisabete dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marani, Lidiane Sanches Neto, Luiz Freire, Elisabete dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física e treinamento Educação Currículo Docentes Physical education and training Education Curriculum Faculty |
topic |
Educação física e treinamento Educação Currículo Docentes Physical education and training Education Curriculum Faculty |
description |
This study aimed to know physical education teachers’ perceptions in the city of Barueri, São Paulo, about the reference plan for the PE curricular component and on its implementation process. Qualitative research was conducted including interviews with fourteen teachers, which were the focus of content analysis. It found that teachers favor a common curriculum that standardizes pedagogical practice, but they want some flexibility to adapt it to their views and to students’ characteristics. Teachers criticize the curriculum’s design, content organization and especially implementation. Tensions and conflicts were found in curriculum development as well as interdependence between curriculum dimensions. Thus, teachers are changed by interference of the official curriculum and the curriculum is changed by teachers’ action. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2021-12-03T12:13:19Z 2021-12-03T12:13:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/001300000bzpr |
identifier_str_mv |
MARANI, Lidiane; SANCHES NETO, Luiz Sanches; FREIRE, Elisabete dos Santos. O currículo da educação física na rede municipal de Barueri: as percepções dos professores. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 23, n. 1., p. 249-264, 2017. ark:/83112/001300000bzpr |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373748170948608 |