Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bispo, Edvaldo Balduino
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Lígia Maria da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/00130000029z5
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53877
Resumo: In this paper, we present and discuss the results of applying a didactic proposal for a functionalist approach to adjective clause in Elementary School. We aim to contribute to the improvement of teaching of adjective clause, considering authentic texts produced in real situations of interaction and respecting the diversity of linguistic usage. Through an interventional research, of a qualitative-interpretative nature, we developed a sequence of classes composed of four stages. The theoretical and methodological support is the North American Functional Linguistics and its correlation with Portuguese language teaching, notably in accordance with national curriculum guidelines. The findings reveal that the students in the participating class had understood the content better than that ones of the control class. This better understanding is mainly related to: i) different strategies of adjective clauses, ii) semantic and discursive-pragmatic aspects related to the uses of these clauses and the head noun to which they are linked and iii) distinction between restrictive and nonrestrictive adjective clause. The results also show the need for adjustments due to the reality of the classes and the attendance to the theoretical support. Such adjustments include the time allocated to activities and the readjustment of some exercise questions.
id UFC-7_af89b6b12b9bbde4355638bf0d40a355
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/53877
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamentalFunctional approach to adjective clause: a pedagogical intervention in elementary schoolOração adjetivaLinguística FuncionalEnsino de Língua PortuguesaIn this paper, we present and discuss the results of applying a didactic proposal for a functionalist approach to adjective clause in Elementary School. We aim to contribute to the improvement of teaching of adjective clause, considering authentic texts produced in real situations of interaction and respecting the diversity of linguistic usage. Through an interventional research, of a qualitative-interpretative nature, we developed a sequence of classes composed of four stages. The theoretical and methodological support is the North American Functional Linguistics and its correlation with Portuguese language teaching, notably in accordance with national curriculum guidelines. The findings reveal that the students in the participating class had understood the content better than that ones of the control class. This better understanding is mainly related to: i) different strategies of adjective clauses, ii) semantic and discursive-pragmatic aspects related to the uses of these clauses and the head noun to which they are linked and iii) distinction between restrictive and nonrestrictive adjective clause. The results also show the need for adjustments due to the reality of the classes and the attendance to the theoretical support. Such adjustments include the time allocated to activities and the readjustment of some exercise questions.Neste artigo, apresentamos e discutimos resultados da aplicação de uma proposta didática de abordagem funcionalista da oração adjetiva no Ensino Fundamental. Objetivamos contribuir para a melhoria do ensino desse tipo oracional, considerando textos autênticos produzidos em situações reais de interação e o respeito à diversidade de usos linguísticos. Por meio de uma pesquisa interventiva, de natureza qualitativointerpretativista, desenvolvemos sequência de aulas composta por quatro etapas. A intervenção ancorouse teórico-metodologicamente na Linguística Funcional norte-americana e em sua correlação com o ensino de Língua Portuguesa, notadamente em conformidade com as orientações curriculares nacionais.Os achados revelam que os alunos da turma participante apresentaram melhor compreensão do conteúdo em relação à turma de controle. Essa melhor compreensão relaciona-se, principalmente, a: i) diferentes modos de organização da adjetiva, ii) aspectos semânticos e discursivo-pragmáticos atinentes aos usos dessas orações e ao núcleo nominal a que elas se ligam e iii) distinção entre restritiva e explicativa. Os resultados também revelam a necessidade de ajustes devido à realidade das turmas e ao atendimento às bases teóricas que fundamentaram a intervenção. Tais ajustes incluem, por exemplo, o tempo destinado às atividades e a readequação de algumas questões dos exercícios.Revista Entrepalavras2020-09-08T16:35:44Z2020-09-08T16:35:44Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBISPO, Edvaldo Balduino; SILVA, Lígia Maria da. Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-21, maio/ago. 2020.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53877ark:/83112/00130000029z5Bispo, Edvaldo BalduinoSilva, Lígia Maria dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:40:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53877Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:53.414721Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
Functional approach to adjective clause: a pedagogical intervention in elementary school
title Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
spellingShingle Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
Bispo, Edvaldo Balduino
Oração adjetiva
Linguística Funcional
Ensino de Língua Portuguesa
title_short Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
title_full Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
title_fullStr Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
title_full_unstemmed Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
title_sort Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental
author Bispo, Edvaldo Balduino
author_facet Bispo, Edvaldo Balduino
Silva, Lígia Maria da
author_role author
author2 Silva, Lígia Maria da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bispo, Edvaldo Balduino
Silva, Lígia Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Oração adjetiva
Linguística Funcional
Ensino de Língua Portuguesa
topic Oração adjetiva
Linguística Funcional
Ensino de Língua Portuguesa
description In this paper, we present and discuss the results of applying a didactic proposal for a functionalist approach to adjective clause in Elementary School. We aim to contribute to the improvement of teaching of adjective clause, considering authentic texts produced in real situations of interaction and respecting the diversity of linguistic usage. Through an interventional research, of a qualitative-interpretative nature, we developed a sequence of classes composed of four stages. The theoretical and methodological support is the North American Functional Linguistics and its correlation with Portuguese language teaching, notably in accordance with national curriculum guidelines. The findings reveal that the students in the participating class had understood the content better than that ones of the control class. This better understanding is mainly related to: i) different strategies of adjective clauses, ii) semantic and discursive-pragmatic aspects related to the uses of these clauses and the head noun to which they are linked and iii) distinction between restrictive and nonrestrictive adjective clause. The results also show the need for adjustments due to the reality of the classes and the attendance to the theoretical support. Such adjustments include the time allocated to activities and the readjustment of some exercise questions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-08T16:35:44Z
2020-09-08T16:35:44Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BISPO, Edvaldo Balduino; SILVA, Lígia Maria da. Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-21, maio/ago. 2020.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53877
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/00130000029z5
identifier_str_mv BISPO, Edvaldo Balduino; SILVA, Lígia Maria da. Abordagem funcionalista da oração adjetiva: uma intervenção pedagógica no ensino fundamental. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-21, maio/ago. 2020.
2237-6321
ark:/83112/00130000029z5
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373692671918080