Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Maria da Conceição Carneiro
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812
Resumo: Serious games for mobile platforms have great potential to promote the learning processes. It’s still a challenge to establish appropriate approaches to model, build, and turn accessible the interfaces of these games. In this context, our research proposes a model for mobile audiogames, which are accessible and customizable, and have as target the domain of orthographic practices with Braille by people with visual disabilities. The model proposes an architecture for the development of such audiogames as well as guidelines to improve the accessibility and usability of game interfaces. As a proof of concept, a mobile audiogame was developed. The game is accessible to people who are blind, called Ortomonstro. This audiogame comprises a mobile Android application and a customization Web interface. Its goal is to be more than a mobile audiogame, since Ortomonstro follows the design principles of Customizable Learning Objects (CLO). The Web interface provides the generation of configurations and customizations of questions, answers, and media content of the game (e.g., images, audio files). We have implemented usability and accessibility evaluation in two phases. First, it was applied with four special education teachers, and, then, with twelve visually impaired users. All teachers reported satisfaction on the use of both the Web interface and the mobile game. The positive evaluation of users exceeded the 80 % in assessment of skills, acceptance, and entertainment.
id UFC-7_b1994866e63856591a4fe03fb28b45b8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46812
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o BrailleA model for implementing accessible and customizable mobile audiogames for Braille spelling practicesAudiogame móvelAcessibilidadeBrailleJogos SériosSerious games for mobile platforms have great potential to promote the learning processes. It’s still a challenge to establish appropriate approaches to model, build, and turn accessible the interfaces of these games. In this context, our research proposes a model for mobile audiogames, which are accessible and customizable, and have as target the domain of orthographic practices with Braille by people with visual disabilities. The model proposes an architecture for the development of such audiogames as well as guidelines to improve the accessibility and usability of game interfaces. As a proof of concept, a mobile audiogame was developed. The game is accessible to people who are blind, called Ortomonstro. This audiogame comprises a mobile Android application and a customization Web interface. Its goal is to be more than a mobile audiogame, since Ortomonstro follows the design principles of Customizable Learning Objects (CLO). The Web interface provides the generation of configurations and customizations of questions, answers, and media content of the game (e.g., images, audio files). We have implemented usability and accessibility evaluation in two phases. First, it was applied with four special education teachers, and, then, with twelve visually impaired users. All teachers reported satisfaction on the use of both the Web interface and the mobile game. The positive evaluation of users exceeded the 80 % in assessment of skills, acceptance, and entertainment.Jogos sérios para plataformas móveis apresentam grande potencial para favorecer os processos de ensino-aprendizagem. Ainda é um desafio estabelecer formas adequadas para modelar, construir e tornar acessíveis as interfaces desses jogos. Dentro desse contexto, esta pesquisa propõe um modelo de audiogame móvel, que é acessível e customizável para as práticas ortográficas com o Braille feitas para pessoas com deficiência visual. O modelo propõe uma arquitetura para o desenvolvimento deste tipo de audiogame, bem como, orienta implementações de itens voltados para a melhoria da acessibilidade e da usabilidade nas interfaces desses jogos. Como prova de conceito do modelo, um audiogame móvel foi desenvolvido, sendo este acessível para pessoas com deficiência visual e chamado de Ortomonstro. A solução do audiogame é composta por uma aplicação móvel Android e uma interface Web de customização. Seu objetivo é o de ser mais que um audiogame móvel, já que segue os princípios de design de Objetos de Aprendizagem Customizáveis (OAC). A interface Web proporciona a geração de configurações e customizações das perguntas, respostas e dos conteúdos midiáticos do jogo (e.g., imagens, áudio). Uma avaliação de usabilidade e da acessibilidade foi implementada em duas fases. Primeiro, foi aplicada com quatro professores especialistas em educação especial e, depois, com doze usuários com deficiência visual. Todos os professores relataram satisfação e boa habilidade de uso tanto na interface Web quanto no uso do jogo. Já a avaliação positiva dos usuários ultrapassou os 80% nos itens de avaliação de habilidades, aceitação e entretenimento.Carvalho, Windson Viana deAraújo, Maria da Conceição Carneiro2019-10-15T19:21:00Z2019-10-15T19:21:00Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAÚJO, Maria da Conceição Carneiro. Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-15T19:21:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46812Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:46.737391Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
A model for implementing accessible and customizable mobile audiogames for Braille spelling practices
title Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
spellingShingle Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
Araújo, Maria da Conceição Carneiro
Audiogame móvel
Acessibilidade
Braille
Jogos Sérios
title_short Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
title_full Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
title_fullStr Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
title_full_unstemmed Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
title_sort Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
author Araújo, Maria da Conceição Carneiro
author_facet Araújo, Maria da Conceição Carneiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Windson Viana de
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Maria da Conceição Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Audiogame móvel
Acessibilidade
Braille
Jogos Sérios
topic Audiogame móvel
Acessibilidade
Braille
Jogos Sérios
description Serious games for mobile platforms have great potential to promote the learning processes. It’s still a challenge to establish appropriate approaches to model, build, and turn accessible the interfaces of these games. In this context, our research proposes a model for mobile audiogames, which are accessible and customizable, and have as target the domain of orthographic practices with Braille by people with visual disabilities. The model proposes an architecture for the development of such audiogames as well as guidelines to improve the accessibility and usability of game interfaces. As a proof of concept, a mobile audiogame was developed. The game is accessible to people who are blind, called Ortomonstro. This audiogame comprises a mobile Android application and a customization Web interface. Its goal is to be more than a mobile audiogame, since Ortomonstro follows the design principles of Customizable Learning Objects (CLO). The Web interface provides the generation of configurations and customizations of questions, answers, and media content of the game (e.g., images, audio files). We have implemented usability and accessibility evaluation in two phases. First, it was applied with four special education teachers, and, then, with twelve visually impaired users. All teachers reported satisfaction on the use of both the Web interface and the mobile game. The positive evaluation of users exceeded the 80 % in assessment of skills, acceptance, and entertainment.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2019-10-15T19:21:00Z
2019-10-15T19:21:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO, Maria da Conceição Carneiro. Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812
identifier_str_mv ARAÚJO, Maria da Conceição Carneiro. Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028742809780224