Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812 |
Resumo: | Serious games for mobile platforms have great potential to promote the learning processes. It’s still a challenge to establish appropriate approaches to model, build, and turn accessible the interfaces of these games. In this context, our research proposes a model for mobile audiogames, which are accessible and customizable, and have as target the domain of orthographic practices with Braille by people with visual disabilities. The model proposes an architecture for the development of such audiogames as well as guidelines to improve the accessibility and usability of game interfaces. As a proof of concept, a mobile audiogame was developed. The game is accessible to people who are blind, called Ortomonstro. This audiogame comprises a mobile Android application and a customization Web interface. Its goal is to be more than a mobile audiogame, since Ortomonstro follows the design principles of Customizable Learning Objects (CLO). The Web interface provides the generation of configurations and customizations of questions, answers, and media content of the game (e.g., images, audio files). We have implemented usability and accessibility evaluation in two phases. First, it was applied with four special education teachers, and, then, with twelve visually impaired users. All teachers reported satisfaction on the use of both the Web interface and the mobile game. The positive evaluation of users exceeded the 80 % in assessment of skills, acceptance, and entertainment. |
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Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o BrailleA model for implementing accessible and customizable mobile audiogames for Braille spelling practicesAudiogame móvelAcessibilidadeBrailleJogos SériosSerious games for mobile platforms have great potential to promote the learning processes. It’s still a challenge to establish appropriate approaches to model, build, and turn accessible the interfaces of these games. In this context, our research proposes a model for mobile audiogames, which are accessible and customizable, and have as target the domain of orthographic practices with Braille by people with visual disabilities. The model proposes an architecture for the development of such audiogames as well as guidelines to improve the accessibility and usability of game interfaces. As a proof of concept, a mobile audiogame was developed. The game is accessible to people who are blind, called Ortomonstro. This audiogame comprises a mobile Android application and a customization Web interface. Its goal is to be more than a mobile audiogame, since Ortomonstro follows the design principles of Customizable Learning Objects (CLO). The Web interface provides the generation of configurations and customizations of questions, answers, and media content of the game (e.g., images, audio files). We have implemented usability and accessibility evaluation in two phases. First, it was applied with four special education teachers, and, then, with twelve visually impaired users. All teachers reported satisfaction on the use of both the Web interface and the mobile game. The positive evaluation of users exceeded the 80 % in assessment of skills, acceptance, and entertainment.Jogos sérios para plataformas móveis apresentam grande potencial para favorecer os processos de ensino-aprendizagem. Ainda é um desafio estabelecer formas adequadas para modelar, construir e tornar acessíveis as interfaces desses jogos. Dentro desse contexto, esta pesquisa propõe um modelo de audiogame móvel, que é acessível e customizável para as práticas ortográficas com o Braille feitas para pessoas com deficiência visual. O modelo propõe uma arquitetura para o desenvolvimento deste tipo de audiogame, bem como, orienta implementações de itens voltados para a melhoria da acessibilidade e da usabilidade nas interfaces desses jogos. Como prova de conceito do modelo, um audiogame móvel foi desenvolvido, sendo este acessível para pessoas com deficiência visual e chamado de Ortomonstro. A solução do audiogame é composta por uma aplicação móvel Android e uma interface Web de customização. Seu objetivo é o de ser mais que um audiogame móvel, já que segue os princípios de design de Objetos de Aprendizagem Customizáveis (OAC). A interface Web proporciona a geração de configurações e customizações das perguntas, respostas e dos conteúdos midiáticos do jogo (e.g., imagens, áudio). Uma avaliação de usabilidade e da acessibilidade foi implementada em duas fases. Primeiro, foi aplicada com quatro professores especialistas em educação especial e, depois, com doze usuários com deficiência visual. Todos os professores relataram satisfação e boa habilidade de uso tanto na interface Web quanto no uso do jogo. Já a avaliação positiva dos usuários ultrapassou os 80% nos itens de avaliação de habilidades, aceitação e entretenimento.Carvalho, Windson Viana deAraújo, Maria da Conceição Carneiro2019-10-15T19:21:00Z2019-10-15T19:21:00Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAÚJO, Maria da Conceição Carneiro. Um modelo de audiogame móvel acessível e customizável para práticas ortográficas com o Braille. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46812porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-15T19:21:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46812Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:46.737391Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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